Jaartallen in formulier

Status
Niet open voor verdere reacties.

tclaesse

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2004
Hallo,

Bij het opstellen van m'n database over de wereldgeschiedenis heb ik in m'n formulier een klein probleem dat ik niet onmiddellijk kan oplossen.
Het is namelijk zo dat ik een datumveld heb aangemaakt waarin ik een beetje worstel met de correcte weergave van het jaar .
Ik zou bijvoorbeeld bij het ontstaan van de oerknal het jaartal : -13.800.000.000 moeten krijgen maar bij het jaar 1900 zouden de puntjes tussen de getallen automatisch moeten verdwijnen in m'n rapport.
Ik veronderstel dat ik dit in m'n tabel zelf kan aanpassen maar zie niet direct in waar. Aangezien het eerste getal zeer groot is heb ik de veldlengte al ingesteld op 'dubbele precisie' maar kan ik dit niet direct aanpassen in m'n notatie (standaardgetalnotatie).
Zou dit misschien lukken bij de eigenschappen van m'n formulier om de juiste weergave later in m'n rapport te verkrijgen?

Leg eerst eens uit wat je wilt, want ik zie het probleem niet. Een jaartal als getal weergeven is niet zo'n probleem, maar het aantal cijfers voor de komma dat jij wilt is nogal stevig. Maar als dat al kan: je kunt nooit instellen dat het ene getal wél een punt krijgt (je 'oerknal') en het ander niet. Dus ofwel je hebt géén punt, ofwel je hebt bij elk getal dat daarvoor in aanmerking komt een punt. En dat geldt dan ook voor jaartallen als 1900.
De enige oplossing is denk ik om van het veld een tekst te maken, dan kun je zelf bepalen welk getal wél, en welk níet een punt krijgt. Al kun je ook eens kijken of deze notatie werkt:
Code:
#.#####0

Wat ik juist wilde? Wel, ik wou enkel in m'n rapport een gemakkelijk leesbare datum. Daarmee bedoel ik : het leest mijns inziens vlotter dat bij het jaartal -2500000 gewoon puntjes zouden staan, dus -2.500.000
Probleem is natuurlijk dat ik bij jaartallen als pakweg 1900 dan ook 1.900 zal zien en dat zou uiteindelijk niet mogen.
Het veld 'jaar' in tekst laten sorteren is dan ook niet zo handig omdat hij begint met het jaar 10 als eerste (in plaats van -13.800.000.000
Maar geen ramp hoor moest dit niet lukken, het zou dus enkel makkelijker geweest zijn.

Als de aangepaste Format niet werkt, houdt het op. Jij wilt iets dat niet logisch is: getallen groeperen in groepen van duizend, maar het ene getal mag die opmaak wél, en de andere níet.... Leg dat maar eens uit aan een programma!
En een tekstoplossing wil je ook niet vanwege sortering? Da's makkelijk te ondervangen door 2 velden te maken: één voor de tekstopmaak en één voor de getalnotatie. De laatste gebruik je om te sorteren, de eerste voor de opmaak.
Overigens leest '3,5 miljard jaar' een stuk makkelijker dan 3.500.000.000 jaar.

Ok Michel ik zal er best dan een tekstveld van maken, alvast bedankt!

Een (behoorlijk omslachtige) methode kan nog zijn dat je meerdere tekstvakken gebruikt die je zichtbaar/onzichtbaar maakt op basis van de inhoud. De ene krijgt dan opmaak zonder puntjes, de ander met.

Oeps dat lijkt me idd niet evident...tenzij je me misschien ergens op weg kon zetten

Pas dinsdag weer:).

Het werden er iets meer, maar ik was je niet vergeten :).
Met deze formule kun je jaartallen kleiner dan 1.000.000 opmaken zonder punt, en grotere met punt.
Code:
Expr1: IIf(Abs([Jaartal])<1000000;Format([Jaartal];"0");Format([Jaartal];"#.##0"))
Uiteraard kun je zelf bepalen wanneer je wel en geen punt wilt zien door de vergelijking te veranderen. De opmaak zie je zowel bij positieve als negatieve getallen terug. De formule maakt dus wel een tekstveld van het getal, dus sorteren wordt een zooitje, maar daar heb je het getalveld nog voor. En in de query wordt het getal links uitgelijnd. Uiteraard kun je op een formulier de uitlijning van het veld instellen dus een echt probleem hoeft dat niet te zijn.

Alvast heel erg bedankt Michel! Ik had momenteel dus gebruik gemaakt van 2 velden : één voor de tekstopmaak en één voor de getalnotatie en da werkt tot dusver ook goed. Maar ik ga het zeker uitproberen!

Die formule levert dus ook een tekstveld, en lost wat dat betreft niks op t.o.v. je sorteerveld, want dat heb je nog steeds nodig als getalveld. Maar de opmaak is hiermee wel wat je zoekt, en dan heb je dus aan één (weer te geven) veld op je formulier genoeg.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan