Jarige in database

Status
Niet open voor verdere reacties.

bas.geboers

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2005
Ik ben bezig met het maken van een database voor een sportvereniging, nu willen ze dat ze van elke dag kunnen zien wie er jarig zijn en deze dan een e-mail stuen...

Ik ben pas net bezig met access en het gaat opzich wel goed, maar ik kom hier niet uit!

iemand een idee?

Je geeft wel weinig informatie over hoe je de gegevens in de database hebt opgeslagen.
Ik ga ervanuit dat je de geboortedatum van de mensen in de database hebt staan.
Je kunt dan een selectie maken door in je query gebruik te maken van now()

SELECT * FROM LedenTabel WHERE Geboortedatum = now()

Over mailen vanuit access zijn al vele vragen gesteld hier in het forum. Even zoeken en je hebt zo gevonden hoe je dat doet, bijvoorbeeld: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=233256

okeej, ik snap nu dat het kan maar hoe moet ik die query dan maken? zoals het er nu staat kom ik er niet uit!

mvg

Bas

Het is een beetje lastig om precies te vertellen hoe je iets moet doen als je onvoldoende informatie geeft hoe je database precies is opgebouwd.
Post je database even en die query zit er zo in.

okee..

zo te zien zet hij de bijlage er niet bij...

ik had hem erbij gezet en nu weer bij: bijlage toevoegen.

lijkt mij goed, toch?

maar kan ik hem anders mailen naar je?

Bijlage's mogen niet groter zijn dan 100kb en mogen de volgende extensie's hebben"

gif jpg png txt zip bmp jpeg doc rar pdf

Mailen doe ik hier niet aan. Eén van de redenen dat forums als dit functioneren is dat iedereen de vragen en de bijbehorende antwoorden kan lezen. Als vragen middels mail opgelost worden is dat voordeel helemaal verdwenen.

Comprimeer je database eerst. Menu Extra, Database hulpprogramma's, Database Comprimeren.
Stop de mdb vervolgens in een zip bestand en post het zip bestand.
In de meeste gevallen is het bestand dan klein genoeg om te posten.

Laatst bewerkt:
Okeej,

Ik heb hem gecomprimeerd en ingepakt met winzip zoals je vertelde , maar nu is hij nog steeds 475 kb....

Ik heb ook de tabellen al leeg gemaakt!

kan ik nog meer doen om hem kleiner te krijgen?

Maak een nieuw mdb. Kopieer hierin alleen de voor jou probleem relevante componenten, stop die mdb in een zip file en post die.

Je kunt hem misschien ook op je webspace neerzetten als je die hebt gekregen van je provider. Je kunt dan hier het linkje neerzetten.
Als er nog tabellen met persoonlijke gegevens van leden van de sportvereniging in zitten, lijkt het me trouwens geen goed idee om die ergens op internet te zetten. (ook niet op helpmij).

Ik heb geen space, en ik was al zo verstandig om alle persoonlijke gegevens eruit te halen! maar toch bedankt voor de tip!! hij staat er nu op in ieder geval!

Alle mensen die vandaag jarig zijn, het is echt niet zo moeilijk.

Ik heb het gegevenstype van het veld geboortedatum veranderd in DateTime. Dan heb je tenminste een echte datum.
Ik heb een query en een formulier toegevoegd.

Bijlagen

Okeej, alvast super bedankt!!

Ik ga hier mee aan de slag om hem zo te maken dat hij goed aansluit bij de wensen van hun!

Zodra het werkt zoals ik wil zal ik dit topic sluiten!

ik heb hem nu in de database ingebouwd en ging hem testen, blijkt dat hij alleen de personen selecteerd waarbij de geboortedatum: vandaag is, en dus niet de personen die jarig zijn!

is hier nog iets voor te vinden?

MVG

Moet je even de query aanpassen.
Selecteren op maand en dag:

SELECT [Voornaam] & " " & [Achternaam] AS Jarigen
FROM Klanten
WHERE Month([Geboorte datum]) = month(date())
AND Day([Geboorte datum]) = day(date())

Open de query in SQL modus en plak bovenstaande SQL erin.

Okeej dat werkt!

Nu heb ik hem zelf al aangepast met:

SELECT [Voornaam] & " " & [Achternaam] & " Geboortedatum: " & [Geboorte datum] & " E-mail: " & [E-mail] AS Jarigen
FROM Klanten
WHERE Month([Geboorte datum])=month(date()) And Day([Geboorte datum])=day(date());

maar ik zou graag ipv die 5 spaties alle geboortedatums en e-mail adressen netjes onder elkaar krijgen in het formulier. Is hier nog een andere opdracht voor?

Dan moet je in plaats van de spatie een linefeed en carrige return gebruiken.

....& vbCrLf &.....

Ik krijg ze met deze code nog niet netjes onder elkaar, maar bedacht me net ook dat het waarschijnlijk makkelijker is om ze te verdelen in 3 tabellen, naam, geboortedatum, en email adres, want dan kan ik later een hyperlink maken van de email adressen als ik het goed begrepenhad, maar dit stond al in een ander topic dus dat zoek ik daar wel op. mijn vraag is nu: kan ik met deze query die 3 tabellen invullen en of moet ik daar 3 query's voor maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan