Jarige in database

Status
Niet open voor verdere reacties.
Alvorens je dit soort dingen doet moet je eerst eens goed nadenken over je database ontwerp.
Bepaal welke gegevens je nodig hebt en hoe deze aan elkaar gerelateerd zijn.

Voor een stukje theorie hierover kun je bijvoorbeeld hier kijken: http://www.sum-it.nl/cursus/dbdesign/hollands/logis010.php3

Als je dit niet doet, dan kom je later bij het maken van je toepassing ALTIJD in de problemen.

Gegevens uit een database selecteren doe je met queries.
In een query kunnen gegevens uit meerdere tabellen opgevraagd worden.
Dit wordt onder andere uitgelegd in de basiscursus access die je hier kunt vinden:
http://www.sip.be/cursus/access/inhoud.htm

Ik adviseer je, alvorens verder te gaan met je toepassing, je eerst even in de theorie van het ontwerpen van een access toepassing te verdiepen.

Ik heb ondertussen zelf ook een site met cursussen gevonden voor office 2000

softwijs.nl

Ik zal het allemaal eens goed doornemen!

Nogmaals enorm bedankt voor je moeite en ik hoop dat je of andere iets aan die site hebben!!

MVG

Leuk, die kende ik nog niet.

Denk eraan, niet de cursus access is in eerste instantie belangrijk!
Belangrijk is het ontwerp van je database. Als dat niet goed is maakt het niet uit hoe goed of je met access overweg kunt. Op een slecht ontworpen database is het nagenoeg onmogelijk om een behoorlijke toepassing te bouwen.

Stop dus eerst je energie in het goed ontwerpen van je database en ga dan pas aan de slag met het maken van formulieren, rapporten etc.

Ik heb nu deze query om de jarige te selecteren:

SELECT [Geboorte datum] & " " & [Voornaam] & " " & [Achternaam] AS Jarigen
FROM Klanten
WHERE Month([Geboorte datum])=month(date()) And Day([Geboorte datum])=day(date());

maar hoe kan ik nu op een makkelijke manier hun allemaal hetzelfde mailtje sturen?

ik heb al gezocht, maar kan niks bruikbaars vinden:( ...

en ik krijg net het verzoek doorgemaild of hij dit evt. automatisch kan doen, dus alle jarige een mail sturen?

Het is me nog niet duidelijk zoals het daar staat..

Ik heb mijn formulier zoals jij hem had gemaakt, alleen de query veranderd zoals hierboven.

nu zou ik graag willen dat hij automatisch een standaard mailtje stuurd. Of dat er een knop komt te staan waar als ik erop klikt hij een mailtje naar hun stuurd.

ik heb al wat geprobeerd met macro's e.d. maar krijg het niet voor mekaar.

Ik weet niet percies wat hierin mogelijk is maar het lieft zo automatisch mogelijk!

mvg.

Hallo Bas,

Kijk eens in de help van VBA naar DAO. Daarmee kun je op een eenvoudige manier het resulaat van een query in je vba code gebruiken. Dat in combatie met de website die Bartuls al gepost heeft moet je een heel eind kunnen komen.

Je zou de volgende volgorde kunnen gebruiken:
- query maken (met VBA bijvoorbeeld)
- query uitvoeren
- loopje maken die door de resultaten loopt en voor elk gevonden record een mail verstuurd.

Bedankt, ik ga er weer mee stoeien en hou jullie op de hoogte!!

fijne dagen allemaal!!

MVG

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan