JAVA dropdownlist linken met MySQL-Database?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erwin01

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2005
Hey JAVA en PHP wonders!

Ik ben een website aan het bouwen, waarin in sommige pagina's een datbase geraadpleegd word.
Het is eigenlijk de bedoeling dat ik meerdere Dropdownlist'jes heb en als de eerste word ingevuld, de 2de met een gefilterde inhoud ook gevuld word enz enz

De eerste dropdownlist vullen lukt nog, dit kan ik met PHP doen. (of misschien moet dit ook met JAVA?!) maar dan.....

Het volgende heb ik gevonden, zoiets bedoel ik dus...
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex16/chainedselects/index.htm
maar in deze example files staat vulling voor de dropdownmenu's voorgeschreven in het bestand "exampleconfig". Dit wil ik niet, ik wil graag dat de gegevens voor de dropdownmenu's uit de MySQL database word gehaald!

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt voor de moeite!

Groeten Erwin

Waarom wil je dit zo graag met javascript doen?

Dit is zeer makkelijk met PHP te doen (lijkt mij).. aan de hand van het eerste geselecteerde item voer je een SELECT-query uit, waarna je de 2e keuzelijst vult.. aan de hand van die beide keuzelijsten vul je de 3e lijst, met weer een query :)

:)

thnx voor je reactie aaajeetee

weet je wat 't is.... ik werk niet lang met PHP enzo, ik heb wel aan de oplossing die jij geeft gedacht maar dat werkte bij mij niet (komt vast door mij). Toen ben ik hierover gaan zoeken op internet en vond allemaal forums waarin men zei dat dit met JAVA gedaan zou moeten worden...

Maar ja, heb jij of iemand iets van een voorbeeldje, over hoe ik het dan zou kunnen bouwen??

bedankt! :thumb:

Hij zegt geen javascript maar java. Ik weet alleen niet hoever je kennis van java gaat. Kan je bijvoorbeeld omgaan met Enterprise Java Beans? Gebruik je s****s? Of wil je het liefst een zo basic mogelijke verbinding maken? Gebruik je servlets?

dit is in elk geval een servlet (onder typfoutjes voorbehouden)
PHP:
import java.sql.*;
import java.io.*;
import javax.servlet.*;
import javax.servlet.http.*;

import java.sql.*;

public class Test extends HttpServlet
   {
           Connection conn = null;
           try
           {
               //hier print ik even wat dingen voor je servlet
               System.out.println("<html><body>");
               String userName = "testuser";
               String password = "testpass";
               String url = "jdbc:mysql://localhost/test";
               Class.forName("com.mysql.jdbc.Driver").newInstance ();
               conn = DriverManager.getConnection(url, userName, password);
               //Verbonden met database
               String query = "Select * FROM voorbeeld";
               Statement s = conn.createStatement();
               s.executeQuery(query);
               ResultSet rs = s.getResultSet ();
               while (rs.next ())
               {
                 String naam = rs.getString("naamKolom");
                 System.out.println(naam);
               }
           }
           catch (Exception e)
           {
               System.out.println ("Foutje met de database");
           }
           finally
           {
               if (conn != null)
               {
                   try
                   {
                       conn.close ();
                   }
                   catch (Exception e) 
                   { 
                     //ik doe even niets als het hier fout gaat
                   }
               }
              System.out.println("</body></html>");
           }
       }
   }

Een servlet is in dit geval goed te vergelijken met php. Eigenlijk vet lelijk dus. Pas als je echt aan de j2ee applicaties begint, dan gaan we rocken :D

Laatst bewerkt:
Oh ik zal ook even de reden zeggen waarom het dan rockt. Als je gebruik maakt van de stru ts libraries icm jstl tags kan je bijvoorbeeld in een java classe een ArrayList maken met alle termen die in je dropdown menu komen, en daarna gewoon met een tag in je jsp pagina zetten

Deze code in je jsp zou al genoeg zijn om een selectiebox met welke grote dan ook te vullen met data. Deze data kan overal vandaan komen, dus ook uit een database.

<str uts:select property="day">
<str uts:options property="days"/>
</str uts:select>

Enige nadeel. Het duurt een tijdje voordat je met deze dingen om kan gaan. Meer info zoek op google op java str uts of bekijk bijvoorbeeld deze pagina (ook al vind ik het voorbeeld lelijk geprogrammeerd) hier

NB
Het woord str uts is eigenlijk een woord, maar door de t r u t wordt het gecensureerd op dit forum

Laatst bewerkt:
Wat ik mij dus afvraag is of de TS het nu in PHP, JavaScript of Java wil doen :confused:

yay!! het is me gelukt in PHP met heel lang stoeien met jullie tips :D iedreen bedankt!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan