websitevrager
Gebruiker
- Lid geworden
- 14 jun 2012
- Berichten
- 49
Hallo,
Als je een simpel spel maakt in java, en je gebruikt dus bijvoorbeeld cirkels, rechthoeken en afbeeldingen als graphics, dan moet je dus ergens een klasse met de method paintComponent() maken om de graphics te laten zien.
Je doet dan bijvoorbeeld een JPanel gebruiken als vel papier en de method paintComponent() gebruik je dan om met de Graphics2D class de vormen en afbeeldingen te laten zien.
Maar als je alle graphics steeds alleen kunt maken in de method paintComponent(), dan wordt die method wel heel erg groot.
Ik denk daarom dat ik iets verkeerd doe.
Is er niet een manier om bijvoorbeeld een klasse "Beeldscherm" te maken en dan die klasse een public variabele geven die een Graphics2D instantie is.
Als je dan een rechthoek wilt tekenen doe je dit:
Rectangle2D = new Rectangle2D.Double(100, 50, 10, 10);
Beeldscherm.g2.fill(rect);
// Beeldscherm.g2 is een Graphics2D object
Kan iemand me wat meer uitleggen hierover?
Als je een simpel spel maakt in java, en je gebruikt dus bijvoorbeeld cirkels, rechthoeken en afbeeldingen als graphics, dan moet je dus ergens een klasse met de method paintComponent() maken om de graphics te laten zien.
Je doet dan bijvoorbeeld een JPanel gebruiken als vel papier en de method paintComponent() gebruik je dan om met de Graphics2D class de vormen en afbeeldingen te laten zien.
Maar als je alle graphics steeds alleen kunt maken in de method paintComponent(), dan wordt die method wel heel erg groot.
Ik denk daarom dat ik iets verkeerd doe.
Is er niet een manier om bijvoorbeeld een klasse "Beeldscherm" te maken en dan die klasse een public variabele geven die een Graphics2D instantie is.
Als je dan een rechthoek wilt tekenen doe je dit:
Rectangle2D = new Rectangle2D.Double(100, 50, 10, 10);
Beeldscherm.g2.fill(rect);
// Beeldscherm.g2 is een Graphics2D object
Kan iemand me wat meer uitleggen hierover?