Hallo mensuu,
Ik heb nu een loterij programma gemaakt.De bedoeling van het programma is dat je 3 getallen invoert en dat je daarna een match heb met de random getallen die door het programma aangemaakt wordt. Bij een match krijg je een geld prijs.. bij de eerste exacte match win je de hoofdprijs, bij de tweede is het alle 3 getallen raden maar maakt niet uit in welke volgorde, en bij de laatste is als je maar 1 getal goed heb.
Als je naar me code kijkt kan je bij de eerste else if statement zien dat ik bezig ben met een paar vergelijkingen (nog niet klaar), maar is het ook mogelijk dat je het op een andere manier kan doen zodat je niet zoveel vergelijkingen moet typen?
Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest
Ik heb nu een loterij programma gemaakt.De bedoeling van het programma is dat je 3 getallen invoert en dat je daarna een match heb met de random getallen die door het programma aangemaakt wordt. Bij een match krijg je een geld prijs.. bij de eerste exacte match win je de hoofdprijs, bij de tweede is het alle 3 getallen raden maar maakt niet uit in welke volgorde, en bij de laatste is als je maar 1 getal goed heb.
Als je naar me code kijkt kan je bij de eerste else if statement zien dat ik bezig ben met een paar vergelijkingen (nog niet klaar), maar is het ook mogelijk dat je het op een andere manier kan doen zodat je niet zoveel vergelijkingen moet typen?
Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest

Code:
import java.util.Scanner;
public class Oefening {
public static void main(String[] args) {
int loterij = (int) (Math.random() * 1000);
Scanner in = new Scanner(System.in);
System.out.print("Vul 3 getallen in voor uw loterij: ");
int raden = in.nextInt();
int lotGetal1 = loterij / 100; // zoek het eerste getal loterij
int lotGetal2 = loterij % 100 / 10; // zoek het tweede getal loterij
int lotGetal3 = loterij % 10; // zoek het derde getal loterij
int raadGetal1 = raden / 100;
int raadGetal2 = raden % 100 / 10;
int raadGetal3 = raden % 10;
System.out.println("De loterij nummer is: " + loterij);
if (raden == loterij ) {
System.out.println("U hebt de getallen in de juiste volgorde goed geraden "
+ "U wint €10,000!"); //
} else if ((raadGetal1 == lotGetal1 && raadGetal2 == lotGetal3 && raadGetal3 == lotGetal2) ||
(raadGetal1 == lotGetal2 && raadGetal2 == lotGetal1 && raadGetal3 == lotGetal3) ||
(raadGetal1 == lotGetal3 && raadGetal2 == lotGetal2 && raadGetal3 == lotGetal1) ||
(raadGetal1 == lotGetal1 && raadGetal2 == lotGetal3 && raadGetal3 == lotGetal2) ||
(raadGetal1 == lotGetal1 && raadGetal2 == lotGetal3 && raadGetal3 == lotGetal2) ||
(raadGetal1 == lotGetal1 && raadGetal2 == lotGetal3 && raadGetal3 == lotGetal2)) {
System.out.println("U hebt 3 getallen goed geraden "
+ "U wint €3,000!");
} else if (raadGetal1 == lotGetal1 || raadGetal1 == lotGetal2
|| raadGetal2 == lotGetal1 || raadGetal2 == lotGetal2) {
System.out.println("U hebt 1 getal goed geraden "
+ "U wint €1,000!");
} else {
System.out.println("U hebt niks kunnen raden. ");
}
}
}
Laatst bewerkt: