Java met tio.jar gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Java RR

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 okt 2008
Ik ben vandaag begonnen met Java en ik doe dat via wikibooks, maar nu begrijp ik niet hoe ik tio.jar moet gebruiken. De broncode is

import tio.*;

public class Invoer {
public static void main(String[] args) {
int getal;
System.out.println("Typ een getal");
getal = Console.in.readInt();
System.out.println("Het ingevoerde getal is: " + getal);
}
}

ik heb tio in <C:\Users\programmeren\Java> gezet
De code is genaamd: Invoer.java
nu ga ik het compileren en geeft hij een foutmelding:
ik typ in: (...)>javac -cp <c:\users\programmeren\java>:. Invoer.java
ik krijg terug: toegang geweigerd
ik heb al heel wat andere dingen geprobeerd maar dat lukte ook niet.

Wat moet ik doen om hem juist te laten compileren?
Hoe moet ik tio gebruiken?

Mag als je "javac -version" krijg je dan wel het versie nummer terug ? Zoniet dan is java niet goed geinstalleerd of heb je geen toegang tot de java compiler.

Je kan ook overstappen op een IDE. Deze programma maken het leven van het programmeur een stuk aangenamer... :) (tenminste na een tijdje als je er aan gewend bent)

Er zijn veel IDE's, de belangrijkste zijn Netbeans en Eclipse of BlueJ voor beginners...

ja met javac -version krijg ik javac 1.6.0. en andere bestanden zonder tio kan ik wel compileren. dus hij is wel goed geïnstalleerd en ik kan hem gewoon gebruiken.

Welke van die drie programma's (Netbeans/Eclipse/BlueJ) vind jij het fijnst?

Ik heb het nu... ik heb het bestand nu in ieder geval kunnen compileren, alleen als ik het nu uit wil voeren krijg ik weer een andere foutmelding:

Wie kan dit verklaren? Heb ik dan de verkeerde tio.jar?

Laatst bewerkt:
Heb je na compileren een Invoer.class file gekregen ? Ik geloof dat je in de directory met .class moet staan als je "java Invoer" will doen..

BlueJ is voor beginners, Netbeans / Eclipse voor grotere projecten. De laatste 2 zijn beide even goed. BlueJ heb ik zelf nooit echt gebruikt..

Ja ik heb wel een Invoer.class maar geeft steeds die foutmelding. Ik heb inmiddels Netbeans gedownload en daar doet hij het wel, dus ik denk dat ik verder gewoon Netbeans blijf gebruiken.

Bedankt voor je reacties, ik denk dat dit topic nu wel gesloten kan worden.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan