java of c (++/#), welke zal in de toekomst het nuttigst zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Example5

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
9 mrt 2008
beste...

ik heb binnenkort weer wat meer vrije tijd, die ik graag nuttig wil besteden. aangezien ik al een tijdje weinig geprogrammeerd heb ben ik van plan dit weer eens op te pakken d.m.v. een nieuwe taal te leren.

ik ben nu eigenlijk aan het onderzoeken welke taal ik het meest aan zal hebben in de toekomst. omdat ik niet per se een doel/eindprogramma op het oog heb om te maken, zit ik vooral te kijken wat in de toekomst het nuttigst zal zijn om te kennen. hierbij doel ik op de opkomst van mac en de verandering van programma's richting apps.

welke taal raden jullie aan (graag onderbouwd) om te gaan leren, waar denken jullie dat op middellange termijn (binnen nu en 5 jaar) het meest vraag naar zal zijn en wat het meest praktisch inzetbaar is?

ik begrijp dat elke taal zijn voor en nadelen heeft en dat er niet perse een 'beste' taal is, maar daarom vraag ik ook om meningen. java is bijvoorbeeld overal voor te gebruiken, maar vaak trager en enigszins 'under the hood', C is handig voor mac, C++ voor games etc etc... ik weet echter niet hoe lang deze talen nog meegaan (zoals we zien is flash/actionscript ook al enigszins aan het uitsterven..)

graag meningen en advies!

alvast bedankt!

Ik verwacht niet dat C/C++ snel zal verdwijnen. Er is gewoon geen waardige vervanger voor. Het zijn echter wel de moeilijkste talen om bij te houden en onder de knie te krijgen.

Voor kleinschalig thuisgebruik zijn java en c# de betere algemene talen. Misschien zou ik python ook nog toe willen voegen. Java is inderdaad de taal het meest gebruikt voor de mobiele devices en apps. Overigens is het verlies in snelheid bij dedicated devices relatief laag. De omgeving is dan namelijk volledig geoptimaliseerd voor het uitvoeren van java code. C# is erg leuk voor thuisgebruik en mijn favorite omgeving voor kleine progjes. Werkt natuurlijk niet op veel platformen, maar dat is ook niet altijd nodig. Python is een taal die steeds meer gebruikt wordt en op veel devices tegenwoordig ook ondersteund wordt

bedankt voor je reactie, ik heb overigens wel al wat ervaring, het is niet zo dat ik opeens vanuit het niets in het programmeren stap.

python heb ik wel enige ervaring mee, maar ben er niet zon enorme fan van. maar als ik jou goed begrijp raad je aan met wat c# te beginnen en dan eventueel over te stappen op C/C++? of zeg je dat je beter eerst goed java kan leren, of zelfs meteen beginnen met c?

Als je nou voor iemand met al enige programmeer ervaring (beetje actionscript, python en heel klein beetje java) zou moeten kiezen, welke taal/talen zou je dan aanraden? zeg je begin met java of C# (zo ja, welke van de 2), of ga meteen aan de slag met C/C++, ook al is dat wat moeilijker (zo ja, welke van de 2 :P)

nogmaals bedankt

Tja ik kom van de andere kant. 25 jaar geleden was er alleen pascal/delphi en C/C++. Real mode was nog niet uitgevonden (of in ieder geval niet geimplementeerd). Je had dus volledige controle over elk bitje en dat was ook nodig.

Ik ben zelf op een gegeven moment overgestapt op C#, omdat ik eigenlijk wel genoeg had van dat geleuter in de marge en gewoon even snel wat dingen wilde neerzetten. Qua syntax en keywords zijn C/C++ , java en C# nagenoeg hetzelfde.

C zou ik ver van weg blijven in de hobby-sfeer. Het leert je slechte gewoonten aan die je moeilijk weer weg krijgt. Tussen java en C# is het verschil vooral in het doel van je programmeren. Java is breder inzetbaar, maar als je wat snelle dingen in windows wil maken gaat er weinig boven C# qua gebruiksgemak. Overigens is dat niet alleen de taal, maar ook de IDE van Microsoft. Snelheid wordt nog steeds vaak aangehaald maar is eigenlijk nog maar relatief van weinig belang. Bijna niemand heeft die extra snelheid ook nodig.

Qua IDE en instapgemak vind ik C# het meest vriendelijk, maar kijk daar ook zelf eens naar, daar ze gratis te downloaden zijn voor C# en java

okee das helder, ik heb netbeans op mn pc staan, wat volgens mij een van de betere keuzes is voor java, en zal voor C# nog eens op zoek gaan..

het enige wat ik nog wilde weten is hoe jij denk dat c# en java zich zullen ontwikkelen, vooral met de opkomst van bijvoorbeeld mac en apps... mac ondersteunt geen c# dacht ik, en ik vraag me af of er na windows 8 nog veel ruimte zal zijn voor c#, aangezien de apps van windows 8 voornamelijk javascript c++ based zijn..

ik denk dat ik voor c# ga, maar tis nog een beetje afhankelijk van wat ik mij hierboven afvraag, mag ik nog een keer gebruik maken van je inzichten hierover ;)?

overigens is het niet enkel voor kleinschalig thuisgebruik, ik doel er ook een beetje op om hier later eventueel wat mee te kunnen als bijvoorbeeld freelancer of voor een bedrijf. ik snap alleen nog niet zo goed wat het verschil tussen C en c++/c# is en wat de meeste bedrijven gebruiken.

Laatst bewerkt:
Als je eenmaal kunt programmeren (= de achterliggende concepten begrijpt) is het leren van een nieuwe taal niet meer zo lastig. En waarom zou je per se moeten kiezen uit een van de talen en is het geen optie om er gewoon meerdere te leren? Verder vergeten veel hobby-ontwikkelaars hoe belangrijk een goed ontwerp is, dus wellicht is het ook handig om eens naar iets als UML te kijken.

ik snap alleen nog niet zo goed wat het verschil tussen C en c++/c# is en wat de meeste bedrijven gebruiken.

Het grote verschil tussen C en C++ is dat de laatstgenoemde OO is. Verder kan (of zou in elk geval) ieder C programma in C++ gecompileerd worden. Ook wordt de C/C++ code door de compiler omgezet naar echte "machinetaal". C# en Java zijn ook OO, alleen wordt de code bij deze talen omgezet naar zogenaamde "bytecode". Welke taal er bij de meeste bedrijven gebruikt wordt zal grotendeels afhankelijk zijn van op welke markt jij je wilt richten.

uml ben ik op zich ook nog wel aardig in, maar ik wil me eigenlijk wat meer richten op een taal in plaats van meerdere talen een beetje. de vraag die ik me daarbij vooral stelde is welke talen de toekomst hebben en dus ook enigszins multiplatform zijn..

laat ik het anders vragen. als jij nu een taal zou kunnen kiezen om volledig te beheersen. welke zou je dan kiezen? en waarom?

Denk je dat een van de talen die in dit topic genoemd zijn dan snel zullen verdwijnen? Dat lijkt mij in elk geval niet. Alleen C# niet echt ideaal als je het noodzakelijk vindt dat een taal 'cross-platform' is. Verder zal het zoals ik al zei grotendeels afhankelijk zijn van op welke markt jij je gaat richten.

Ik zie wel een verschil tussen mogen kiezen welke taal ik perfect zou willen beheersen en welke taal in de praktijk lekker wegtikt.

In het bedrijfsleven is er vraag naar alle 4. Echter C wordt eigenlijk alleen nog voor hardware en drivers echt gebruikt. C++ wordt veel gebruikt vanuit het verleden en waar snelheid echt belangrijk is. C# wordt in veel bedrijven gebruikt voor frontends en business applicaties. Java wordt algemeen veel toegepast. Vooral in gebieden waar portability belangrijk is.

Eerder genoemde python komt ook steeds vaker voor. Het is makkelijk te onderhouden, redelijk snel en ongelofelijk schaalbaar (eve online, 's werelds grootste multiplayer cluster maakt gebruik van stackless python). Ook wordt python vaak toegepast in nieuwere automatiserings projecten.

Keuze te over. Als je de juiste technieken beheerst zijn al deze talen redelijk equivalent, met uitzondering van C.

okee, ik begin langzaam toch tot c# of java te komen. c# spreekt mij wel erg aan, wellicht vooral ook omdat ik er vrij weinig ervaring mee heb. aangezien je zegt dat java en c# in de syntax en qua keywoorden nagenoeg hetzelfde zijn, is dat ook een redelijk makkelijke manier om eventueel de ander er alsnog bij te nemen (lijkt me).

ik heb nog een 30 dagen tutorial voor c# gevonden, wellicht ga ik die eens doornemen.

bedankt tot zover en tips/kritiek is altijd welkom :p

ik kreeg nu weer het advies van een ander om java te doen.. het wordt wel erg lastig kiezen tussen deze 2 zo, simpelweg omdat ze me beide aanspreken en ze ook beide redelijk gelijk lijken te zijn met elk zn voordeel...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan