Java word niet herkend als een interne of externe opdracht, pad of batchbestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

NilsVerkley

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2008
Ok, dit is het probleem: ik heb voor verschillende rs2 (runescape 2) een client nodig om in die server te kunnen. Allemaal gedaan, gedownload etc. Maar nu moest ik ook nog een zo recent mogelijke update van JDK hebben, ook gedaan.. 1.6.0_10.

Toen alles klaar was moest ik run.bat uitvoeren. Maar dan is er het probleem ik krijg constant dezelfde melding in DOS: Java word niet herkend als een externe of interne opdracht, pad of batchbestand. En als ik dan via de Compile run intyp, krijg ik de zelfde melding en staat er ook nog: running using JDK1.6.0_07! terwijl ik die helemaal niet gebruik.

Kan het mischien eraan liggen dat ik de omgevingsvariablen niet goed heb ingesteld? Want daar heb ik ook al heel wat in lopen prutsen. BEN TOTAAL DE WEG KWIJT. Wie helpt mij uit dit dillema?

Volgende keer niet lopen prutsen aub... ;)

Doe het volgende:
Start -> Uitvoeren -> cmd /k set | find /i "Classpath"
Start -> Uitvoeren -> cmd /k set | find /i "Javadir"

Bij mij staan die op de volgende waarden:

CLASSPATH=C:\WINDOWS\java\Packages;C:\Program Files\Java\jre1.5.0_06\lib\ext\QTJava.zip
JavaDir=c:\windows\system32

Afhankelijk van welke Java versie je hebt zal Classpath daarvan afwijken.

Succes,

Tijs.

Hoi

Allereerst bedankt voor je reactie, ik heb het geprobeerd maar als ik bij uitvoeren dit intyp:
cmd /k set | find /i ''Classpath'' Dan staat er dat find niet herkent word als een externe of interne opdracht, Maar als ik alleen cmd /k set intyp, krijg ik wel een lijst met waaronder de waarden (die door mijzelf zijn ingesteld) van de path en de classpath.

Hmm.. ik merk dat dat onder Vista ik inderdaad deze melding ook krijg.
Vul je in op de CMD-prompt: set | find /i "Classpath"
dan werkt het wel...

Erg vervelend, want onder XP werkt het gewoon zoals ik geschreven heb...

Evengoed: Het je nu je probleem kunnen verhelpen met het aanpassen danwel opnieuw aanmaken van die omgevingsvariabelen (Classpath en JavaDir)?
PS: Ik zie op Vista deze omgevingsvariabelen niet terug.. zal wel ergens in de Registry verstopt zitten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik gebruik gewoon ook windows XP, maar is het dus de bedoeling dat ik bij uitvoeren dit intyp: cmd /k set | find /i ''Classpath'' Want dan staat er dat find geen interne of externe opdracht is. Echter als ik cmd /k set in uitvoeren intyp. Komt er een lijst te staan, met wat ik zelf heb ingetypt voor de waarden. bijv: als ik er neer zou zetten blabla zou daar staan: CLASSPATH = blabla.

Mijn probleem is dus nog steeds als ik de client van die server probeer te draaien staat er nog steeds dat java niet word herkent als een interne of externe opdracht. En ik weet ook nog steeds niet welke waarden ik in moet voeren bij de PATH en de CLASSPATH

P.S. Toen ik begon met de paths veranderen had ik nog geen classpath, die moest ik zelf aanmaken.

Je hebt boven een paar suggesties wat je van Classpath etc. zou kunnen maken, maar..

Misschien gewoon alle java-gerelateerde software deïnstalleren en daarna (na herstart) de nieuwste Java versie downloaden van www.java.com en installeren? Misschien lost dat je probleem op..

Tijs.

Ga ik dat maar eens proberen :thumb: In iedergeval bedankt voor je hulp :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan