Javascript Checkbox probleempje/vraagje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jewwy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 jun 2006
Goed, mijn eerste topic hier. :D

Ik zit met een Javascript-probleempje.

Ik ben bezig met een winkelwagentje in een bestaande site, maar daarin moet het volgende gebeuren:

D.m.v. een checkbox kunnen klanten aangeven of ze de bestelling komen ophalen of dat het thuis wordt bezorgd (zoals standaard is). Maar goed, zodra die checkbox wordt aangevinkt, moet de verzendkosten op 0 worden gezet.

Heb even zitten testen met javascript-codes, maar het lukt me niet om de functie goed aan te roepen. (ben nog niet zo heel bekend met Javascript, zoals misschien wel blijkt.

De code die ik heb is als volgt:

In de header :
<script language="javascript" type="text/javascript">

function CheckChange()
{
alert("test");
}

</script>

In de body :

<form name="Afhaal">
<div class="basket1"><input type="checkbox" name="checkbox" id="checkbox" value="ja" onChange="CheckChange()"></div>
</form>

Ik heb hier al diverse variaties op geprobeerd, maar het lukt me niet om een alert-venstertje te krijgen op het moment dat de pagina ververst wordt. (dit is dus alleen om te testen, want de rest van de functie kan ik dan wel zelf invullen (hoop ik)).

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

Misschien eerst even de "id" van de checkbox of de "name" ervan weglaten of 1 ervan veranderen van naam zodat die niet allebei dezelfde naam hebben.
Met onClick werkt het wel, maar dan moet je in je functie zorgen voor een if else die kijkt als het wel of niet aangevinkt is.

Greetz : Jer:cool:en.

Het volgende werkt wel :

In de head zet je het volgende :

HTML:
<script language="javascript" type="text/javascript"> 

function CheckChange() 
{
if (document.getElementById("checkbox1").checked) {
alert("ja");
} else {
alert("nee");
};
} 

</script>

en in de body :

HTML:
<form name="Afhaal">
<div class="basket1"><input type="checkbox" id="checkbox1" value="ja" onClick="CheckChange();"></div> 
</form>

--> Voorbeeld <--

Greetz : Jer:cool:en.

Ik heb het hele probleem al opgelost, door middel van een extra pagina invoegen. Op die extra pagina moeten de bezoekers de keuze maken die ze normaal met de checkbox/radionbutton hadden moeten maken. :)

Maar alsnog bedankt voor de moeite die je voor het scriptje hebt gedaan. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan