Javascript of PHP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Royy212

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2011
Hoi Helpmijers,

Sinds kort kan ik erg simpele sites maken m.b.v. HTML en CSS.
Ik wil nu mij gaan verdiepen in het maken van moeilijkere sites.
Nu weet ik niet welke scripttaal ik zal kiezen en heb hierover 4 vragen.

Wat is het verschil tussen PHP en Javascript?

Als ik een site zou willen maken waarop ik boeken verkoop.
En op de pagina waar je alle boeken kunt vinden, wil ik mensen de optie geven om bijv. alleen de Amerikaanse boeken te tonen.
Heb ik dan hiervoor PHP of JavaScript nodig?

Welke taal is moeilijker?

Klopt het dat Javascript vaker word gebruikt?

Mvg,
Roy

Javascript wordt uitgevoerd op de client (de PC van de bezoeker van je site)
PHP wordt uitgevoerd op de server

Gegevens worden normaliter opgeslagen in een database
Een database draait altijd op de server
Om gegevens uit een database te halen heb je dus PHP nodig.

Om direct te reageren op schermevents moet je clientside reageren, dus heb je javascript nodig.

Om deze reden zie je dan ook steeds vaker dat php en javascript gecombineerd gebruikt worden. Vaak in de vorm van AJAX

Bedankt voor je reactie, waarschijnlijk ga ik beginnen met Javascript.

Kan er iemand een boek aanraden, waarin ik de basics van Javascript kan leren.
Liefst een NL boek maar een goed Engels boek kan ook.

Voor de volledigheid (mss wil je dit voor toekomstige keuzes weten) toch ook nog even dit. Naast php is er ook nog zoiets als asp.net. Zo maar een mening van iemand: http://www.bestebroer.com/bblog/artikelen/asp-net-of-php-wat-is-beter.
Iemand heeft mijn site bv. in asp.net opgezet, maar ik heb het idee dat php veel wijdverspreider is. Dat heeft dan weer als voordeel dat je gemakkelijker hulp kunt vinden.

@Veng Opzich vrij interessant, iets wat ik in mijn achterhoofd zal houden!

Ik denk niet dat je er aan ontkomt om je verschillende talen eigen te maken:
Keuze genoeg: PHP, VB.NET, ASP.NET, C#.NET, JavaScript, AJAX, JSON, MSSQL, Oracle, MySQL
Dit wil je ook weten als je met JavaScript aan de gang gaat:
"jQuery is a fast, small, and feature-rich JavaScript library. It makes things like HTML document traversal and manipulation, event handling, animation, and Ajax much simpler with an easy-to-use API that works across a multitude of browsers." http://jquery.com/

Ik dacht altijd dat er vooral JavaScript werd gebruikt, vrijwel altijd als ik naar de paginabron kijk van een site zie ik JavaScript staan.
<script type="text/javascript">

Is JavaScript dan ook het beste om mee te beginnen, of raden jullie mij iets anders aan? (Als je kijkt naar welke taal het handigst is/waarmee je het meeste kan doen)

Laatst bewerkt:
Javascript wordt nagenoeg op elke website gebruikt om interactie mogelijk te maken, het zorgt er verder niet voor dat je een pagina voorgeschoteld krijgt.

PHP zul je ook nooit in een bron tegenkomen omdat het dus een server-side taal is. Ook al is de extensie .html dan zegt dat nog niets over hoe de pagina tot stand is gekomen.

In jouw geval heb je meer aan PHP dan Javascript, al is een combinatie van beiden ook mogelijk.

Dus PHP word nog wel in de .html bestandjes beschreven, maar dat zie je niet terug in de paginabron?

En waarom heb ik meer aan PHP dan aan Javascript?

De server-side verwerking zie je inderdaad niet in de bron terug. Met PHP zorg je er voor dat er uiteindelijk een HTML-output naar de bezoeker gestuurd wordt. Of er Django (Python), Ruby on Rails (Ruby) of PHP gebruikt is om die pagina te tonen kun je dus niet aan de pagina zelf zien (tenzij er natuurlijk hints in de broncode staan).

Je vraag is PHP of Javascript voor het scenario van een boekenwinkel.

Zoals gast0158 al aangegeven heeft is het aannemelijk dat je dit in een database op wilt slaan (Anders moet je elk boek apart op een pagina zetten in plaats van 1x de output opbouwen en dan voor elk boek herhalen). Dat je PHP nodig hebt om die data uit de database te kunnen krijgen is niet helemaal waar, je kunt die data onder andere door middel van PHP uit een MySQL-database halen.

Praktisch gezien zul je de initiele pagina opbouw (Gegevens uit database opvragen en tonen) via PHP regelen, vervolgens als je wilt filteren zou je dit door middel van Javascript kunnen doen waarbij je een aparte PHP-pagina opvraagt door middel van AJAX, je op die pagina je zoekopdracht in de database aanpast en het resultaat via JSON terugstuurt en die JSON via Javascript gaat verwerken op de initiele pagina.

Maar nu maak ik het scenario al veel complexer dan voor een beginner te doen is. ;)

Zorg dat je literatuur opzoekt die met minimaal PHP 5 werkt, alles daarvoor heb je niets aan. Probeer anders een website als http://www.codecademy.com daar worden beide talen aangeboden op een interactieve manier.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan