Javascript vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DonFrank

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2013
Berichten
5
Hallo,

Ik ben opzoek naar een script. Google heb ik al afgespeurd, maar kan niet veel vinden....
Het is een script voor school om mijn Nederlandse leraar te helpen.

Hoe moet het eruit zien:

-Bovenaan moet een zin komen. Als voorbeeld neem ik nu: Piet loopt op straat.
-Je moet een naam kunnen invullen. Dit is verplicht
-Eronder moet je kunnen invullen wat de persoonsvorm is. Er staat bijv. Wat is de persoonsvorm? Dan moet je kunnen intypen wat de persoonsvorm is. Zo moet eronder ook nog komen van het werkwoordelijk gezegde, lijdend voorwerp en meewerkend voorwerp. Persoonsvorm moet hierbij verplicht worden ingevuld, de rest niet.
-Je moet een optie hebben het te kunnen uitprinten. Alleen het formulier moet je kunnen uitprinten. Uit print model:
Naam: -Je naam-
Persoonsvorm: -Ingevulde tekst-
Werkwoordelijk gezegde: -Ingevulde tekst-
Lijdend voorwerp: -Ingevulde tekst-
Meewerkend voorwerp: -Ingevulde tekst


Zou iemand dit voor mij kunnen maken/uitleg kunnen geven hoe ik dit doe? Het uitprinten met namen kan ik echt helemaal nergens vinden...

Hopende op een helpend antwoord,

Frank
 
Dat lukt mij nog wel, tekstvakken. Maar hoe kan ik instellen dat hij alleen de ingevulde antwoorden afdrukt, met IPV 'Vul de persoonsvorm in' dat er staat 'Persoonsvorm' ?
 
Oops. Dat is iets te ingewikkeld en server-side.

<FORM ACTION="mailto:johndoe@aol.com" METHOD="POST" ENCTYPE="text/plain">
Naam<BR>
<INPUT TYPE="text" NAME="naam" SIZE="40"><BR>
E-mail adres<BR>
<INPUT TYPE="text" NAME="email" SIZE="40"><BR>
Onderwerp<BR>
<INPUT TYPE="text" NAME="onderwerp" SIZE="40"><BR>
Boodschap<BR>
<TEXTAREA NAME="boodschap" COLS="40" ROWS="5"></TEXTAREA><BR>
<INPUT TYPE="submit" VALUE="Verzend">
<INPUT TYPE="reset" VALUE="Wis">
</FORM>

Deze moet je hebben ;)
 
Ik heb geen mail script nodig, hier heb je tevens Outlook voor nodig. Ik zoek een script waarmee je het formulier kan afdrukken. Gewoon, net als je net post, zo'n soort script. Servers heb ik niks aan...
 
Hoi Frank,
Als je dit doet in de html:
HTML:
<form action=".">
    <span class="noprint">Naam: </span><input type="text" name="naam" size="40" />
    ... enz.
Dan kan je via css de "noprint" gedeeltes niet laten uitprinten met:
Code:
@media print {
    .noprint {display: none;}
}
Oftewel: alleen als het medium de printer is, gaat de @media print {...} stijl werken, die zegt dat de class="noprint" niet getoond mag worden.
Op scherm blijft het dan gewoon zichtbaar.

Op dezelfde manier kan je bv. ook bij een site met witte letters op een zwarte achtergrond de kleuren bij het printen omdraaien, zodat je A4'tje niet druipend van de inkt uit de printer komt, de witte letters niet halfvol gelopen zijn met het zwart, je niet een half uur moet wachten voordat je het velletje kunt aanraken, je geen vergeefse moeite hoeft te doen om met een strijkbout te proberen het vel weer plat te krijgen, en je inktcartridge niet na 5 velletjes helemaal leeg is. :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
 
Laatst bewerkt:
Dag CSShunter,

Bedankt voor het script! Dat was net wat ik nodig had. Maar kan ik ook iets achter de site in het script zetten, dat hij dat wel uitprint, maar je niet op de webpagina ziet? Moet ik dan ergens 'Hide' invullen, en dan 'yesprint' ? Heb er nog niet veel verstand van...

Alvast bedankt,

Frank
 
Hoi Frank,
Ja, dan kan je precies het omgekeerde doen, met: @media screen {...}.
Zoals:
HTML:
...
<p class="printonly">Onze website: <strong>www.bliksekaters.nl</strong></p>
En dan in de css:
Code:
@media screen {
    .printonly { display: none; }
}
  • Voorbeeldje: at-media-screen.htm

  • Je ziet dat ook een combinatie mogelijk is van wat wel/niet op scherm en wat wel/niet in print moet verschijnen.
  • In de broncode zie je dat ook een combinatie van twee classes bij een element mogelijk is.
Met css kan je alle kanten uit! :)

Met vriendelijke groet,
CSShunter
_______
PS:
Dit is geen (java)script, het is alleen html-code en css-code.
Javascript is een "echte scripttaal", waarmee je bv. bewerkingen als optellen en aftrekken kunt doen, als iemand getallen in de invulvakjes opgeeft.
Zo kan je een "Oefenblad optellen" maken: je geeft javascript opdracht om twee willekeurige getallen onder de 100 te trekken en op de pagina te zetten > je vraagt de bezoeker het antwoord in te vullen > javascript controleert het antwoord > met javascript laat je "Goed zo! Dit is juist!" of "Jammer, dit is niet goed." op de pagina zetten, en na 10 sommen de totaalscore.
Met javascript kan je ook andere dingen doen, bv. een "show/hide" functie maken, die bij een klik een blokje tekst onder een knop "Meer ..." laat zien.
In het algemeen is html voor de structuur van de pagina, css voor de opmaak van de pagina, en javascript voor de functionaliteit van de pagina.
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk dank voor je antwoord. Nu kan ik alleen moeilijk vinden of webklik.nl (Geen reclame) CSS ondersteunt. Er staat wel dit:

Eigen CSS
Pas de site volledig aan je wensen aan. Upload je eigen CSS en alles ziet er uit zoals jij dat wil.

Nu staat er op de CSS pagina:

Eigen css uploaden
Voor de gevorderde Webklikker die nog meer uit Webklik wil halen is het mogelijk om met een eigen CSS te werken.
Je hebt enige kennis van HTML nodig om te werken met CSS. Op Wikipedia vind je extra informatie over CSS.

Om jou snel op weg te helpen kun je de css van je huidige lay-out in twee versies downloaden:
• Download de originele CSS van je huidige lay-out
• Download de originele CSS van je huidige lay-out + instellingen gedaan bij "Weergave"
• Download de originele CSS van je huidige lay-out + eerder geüpload "Eigen CSS" bestand

Uploaden

Kies een CSS op je PC en druk op uploaden om deze te gebruiken op je website.
Let er op dat de CSS de extensie '.css' heeft.

Let op: Als u een aangepaste CSS upload hebben de instellingen op de "Weergave" pagina geen effect meer.

Bestand selecteren


Heeft dit alleen betrekking op de layout? Of kan ik daar ook het script van hierboven invoegen?

Groet,

Frank
 
Ja hoor, eigenlijk is het @media verhaal ook een soort van layout: iets wel of niet tonen (op scherm of bij printen) is een speciale opmaak:niks !

PS: is nog een PS'je bij gekomen in m'n vorige bericht.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan