JDK installeren, hulp nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.

JepserC

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2009
Hoi,

ik wil dus wat meer over het programmeren in Java te weten komen voor later een browser-spel te maken. Ik heb naar een handleiding gezocht en er een gevonden, maar ik kom er toch nog niet helemaal uit. :confused: (http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_Java/Appendix_A)

Ik heb de Java Development Kit gedownload en geïnstalleerd. Nu stond er in de handleiding dat ik daarna nog de java.exe en javac.exe moet toevoegen aan PATH. Ik had configuratiescherm > systeem > geavanceerde systeeminstellingen > omgevingsvariabelen geopend. 'PATH' bewerkt en als laatste toegevoegd: C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_13\bin, want daar stonden ze in. Mijn vraag is nu dus hoe ik verder moet, want de handleiding gaat gelijk verder met 'Hallo Wereld'. Ik zou dus absoluut niet weten waarin ik dit moet typen. (In de compiler volgens mij, maar die kan ik dus nergens vinden.)

Ik heb er nog niet zoveel verstand van, dus wat hulp zal ik zeer fijn vinden. :rolleyes:

Je kunt om te beginnen gewoon kladblok gebruiken. Zet daar de code in, en sla hem op als ***.java, waarbij je de *** vervangt door de klassenaam.

Via cmd (start -> uitvoeren -> cmd) ga je naar de map waar je .java file staat en typ je "javac ***.java". Dan ontstaat er een .class file, en die kun je runnen door "java ***" (dus zonder .class) te tikken.

Als je wat grotere programma's gaat maken, is het inderdaad makkelijker om een programma als Netbeans of Eclipse te gebruiken ;)

Bedankt voor de snelle reacties. ;)

Ik heb direct 'NetBeans' geïnstalleerd voor als ik later toch grotere applicaties ga maken. Ik heb daarin tot zover dit gemaakt:

Ik heb 't opgeslagen, maar als ik het wil openen krijg ik dit:

Dus nu moet ik via een opdrachtpromt naar de map van het 'HelloWorld' bestand gaan en dan "javac HelloWorldApp.java" typen? Ik snap niet helemaal hoe dit werkt. :o

In Netbeans kun je meteen je programma testen.. Klik op het groene driehoekje bovenin. Onderin, waar nu "BUILD SUCCESSFUL" staat, zal Hello World komen te staan ;)

In Netbeans kun je meteen je programma testen.. Klik op het groene driehoekje bovenin. Onderin, waar nu "BUILD SUCCESSFUL" staat, zal Hello World komen te staan ;)

Mooi, er komt inderdaad te staan:

run:
Hello World!
BUILD SUCCESSFUL (total time: 0 seconds)

Alleen wat is Hello World nu precies, in de tutorial die ik gebruik: http://www.netbeans.org/kb/docs/java/quickstart.html staat ook in dat je dit hele stuk in feite kan overslaan en over kunt gaan tot programmeren. Ik dacht juist dat Hello World het begin van een programma was, waarin je later je Java applicatie in kan verwerken. :shocked:

(Ik kan morgen pas weer reageren, ik ga nu slapen. ;))

Nou dit is je eerste kennismaking met een programma. Nu gaat je boek gewoon verder met andere dingen. Dit is even om te laten zien hoe het creeeren, uitvoeren etc. allemaal werkt. Het is niet per se nodig om andere programma's te draaien ;)

Welterusten! :thumb:

Nou dit is je eerste kennismaking met een programma. Nu gaat je boek gewoon verder met andere dingen. Dit is even om te laten zien hoe het creeeren, uitvoeren etc. allemaal werkt. Het is niet per se nodig om andere programma's te draaien ;)

Welterusten! :thumb:

Bedankt! Ik ga de handleiding eens helemaal doornemen en een beetje oefenen. :)

Vraag opgelost. :thumb:

Ik wil wel zeggen dat als je net begint met java, dat bluej ook een goede optie is. In Netbeans gaan namelijk erg veel dingen automatisch. In bluej moet je meer zelf doen en dit geeft je een betere basis volgens mij.
Maar dat is ook maar mijn mening. Ik wou het gewoon even laten weten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan