• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

je bedoelt of je kunt controleren of alle werkbladen die er moeten zijn er echt zijn?

Status
Niet open voor verdere reacties.

HendrikJan12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 nov 2010
Hallo,

Ik heb een vraag over een exceldocument.

Huidige situatie:
Ik heb een exceldocument van wel 100 werkbladen. Die werkbladen heb ik allemaal een naam gegeven met de functie naam wijzigen.

Nu wil ik de volgende 3 punten graag bereiken in mijn excel document:

1. Controleren of ik alle werkbladen die ik heb gemaakt, er ook daadwerkelijk zijn.

2. Van punt 1 wil ik in een overzicht hebben (bijv. als eerste werkblad). En op dat overzicht moet tevens staan hoeveel werkbladen ik totaal heb aangemaakt. De telling van het aantal werkbladen moet automatisch oplopen als ik een nieuw werkblad invoeg.

3. Verder wil ik als ik opnieuw een werkblad invoeg, dat dan de naam van het werkblad automatisch in het overzicht wordt gezet (zie punt 2).

Hopelijk heb ik de problematiek duidelijk uitgelegd, mochten daar nog vragen over zijn dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor uw hulp.
Gr.

HendrikJan

Even twee vragen vooraf...

- Wat bedoel je met 'controleren of alle werkbladen er ook echt zijn'?
- Wat heb je zelf al geprobeerd om het opgelost te krijgen?

Ik ben benieuwd :)

Ik heb een exceldocument van wel 100 werkbladen. Die werkbladen heb ik allemaal een naam gegeven met de functie naam wijzigen.
Nu wil ik de volgende 3 punten graag bereiken in mijn excel document:
1. Controleren of ik alle werkbladen die ik heb gemaakt, er ook daadwerkelijk zijn.
2. Van punt 1 wil ik in een overzicht hebben (bijv. als eerste werkblad). En op dat overzicht moet tevens staan hoeveel werkbladen ik totaal heb aangemaakt. De telling van het aantal werkbladen moet automatisch oplopen als ik een nieuw werkblad invoeg.
3. Verder wil ik als ik opnieuw een werkblad invoeg, dat dan de naam van het werkblad automatisch in het overzicht wordt gezet (zie punt 2).
Hopelijk heb ik de problematiek duidelijk uitgelegd, mochten daar nog vragen over zijn dan hoor ik het graag!
1. Let voortaan op de titel van je bericht. Die kan wel wat beter !
2. Als je zo'n uitgebreide vraag hebt, dan roept dat bij mij meteen de vraag op: Wat heb je zelf al geprobeerd ?
(Edit bij mij tweede opmerking: ik zie nu dat de vorige reageerder zich hetzelfde ook afvraagt, niet ten onrechte zo lijkt mij).

Laatst bewerkt:
Hiermee krijg je in kolom A alle namen v/d aanwezige werkbladen en in C1 het aantal. Het hoe of wat je zinnens bent blijft mij toch ook een raadsel :(
Voeg je nieuwe werkbladen manueel in of via een macro, want bij manueel aanmaken is er mi geen event dat getriggerd wordt zodat je de lijst automatisch kan aanvullen of tellen op het aantal bladen.
Code:
Sub tst()
For i = 2 To Sheets.Count
    Cells(i, 1) = Sheets(i).Name
Next
Cells(1, 3) = Sheets.Count - 1
End Sub

Hallo,

Dit is de eerste keer dat ik een berichtje plaats op deze site ben namelijk net lid geworden van helpmij.nl.

Wat betreft de titel die had misschien wat beter gekund maar ik had vanmorgen erg veel haast.

Dan de antwoorden op de 2 vragen:

- Ik heb een excelbestand met veel erg veel werkbladen, de werkbladen heb ik allemaal een klantnaam gegeven, nu wil ik graag een overzicht hebben van deze werkbladen in 1 sheet. Het komt er dus op neer dat ik de volledigheid wil controleren van de werkbladen zodat ik weet dat ik geen klant vergeten ben.
- Ik heb wel het een en ander geprobeerd in excel met prograamcode weergeven maar daar heb ik weinig verstand van.

Deze code hebben jullie mij gegeven:

Code:
Sub tst()
For i = 2 To Sheets.Count
    Cells(i, 1) = Sheets(i).Name
Next
Cells(1, 3) = Sheets.Count - 1
End Sub.

Wat moet ik doen om deze te laten werken?

Kun jullie daar iets meer uitleg over geven?

dank je
Groet

Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst dan welkom op dit forum. Zoals je gemerkt hebt is een juiste topictitel even belangrijk als de vraag zelf. Ik heb het even in een bestandje gegoten met een woordje uitleg op het 1ste werkblad. Heb je nog vragen aarzel dan niet om ze stellen, daarvoor zijn we hier.

Bijlagen

ik denk dat eerderdit gevraagd is :
- in kolom A van overzichten tik je onder elkaar alle gewenste werkbladen in
- als de macro loopt (ofwel bij het openen van deze map, ofwel als je op de drukknop drukt) worden in de B-kolom alle aanwezige bladen ingevuld. Zijn bepaalde gewenste bladen niet aanwezig, dan wordt daar een gefilterde lijst van getoond.
- als je een werkblad toevoegt, dan komt hij er onderaan bij te staan, alleen als je hem achteraf van naam verandert, dan staat daar nog zijn oude naam, totdat je nog een keer op de knop drukt

Bijlagen

om de leesbaarheid van je code te bevorderen helpt het inspringen. Daarvoor bestaat er een gratis tool, hier te vinden http://www.oaltd.co.uk/Indenter/IndentPage.asp
Installeren en dan staat die in je VBA-editor onder "bewerken"

@ Bart
Die ene keer dat ik het eens niet doe, word ik er toch op gepakt zeker :D

sorry, maar het was het eerste wat in me op kwam toen ik je macro las. Had je die tool ook al of deed je het met het handje ??

Toen ik begon met VBA leerde ik al snel 'the hard way' na de nodige foutmeldingen 'If zonder End If' of 'With zonder End with' om toch maar die insprongen te maken zodat ik onmiddelijk kon zien waar ik de mist in ging :p:p

Hallo,

Dankje voor de reacties super!!!

Ik heb het bijna voor elkaar. Ik heb het laatste vb excel van jullie gebruikt.

Alleen ik krijg de ontbrekende tabbladen niet weergegeven, hij geeft het volgende in geel weer:
Code:
v1 = WorksheetFunction.Transpose(Sheets("Blad1").Range("A2:A" & Sheets("Blad1").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row))

Hierbij krijg ik een foutmelding als ik op de knop druk:
'Fout 9 tijdens uitvoering:
Het subcript valt buiten het bereik'

Wat moet ik hieraan doen om het werkend te krijgen?

Verder wil ik het ontbrekende aantal tabbladen onderaan op rij 2 hebben, zodat ik er een koptekstje kan boven zetten.

Hoe doe ik dat?

Alvast bedankt!!

Gr.

Laatst bewerkt door een moderator:
Komen de werkbladnamen overeen ? Post anders je bestandje zonder gevoelige informatie, desnoods met dummy-informatie zodat we toch een idee krijgen van de werking van je bestand.

Het probleem is opgelost ik had de naam van het 1e werkblad veranderd waar de code's in stonden.

Bedankt voor jullie hulp

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan