JOIN'ed INSERT?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Flippuh

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2008
Dag mensen,

Na jaren lang SQL onderschat te hebben, begin ik nu steeds geintreseerder te raken in deze applicatie. Ik ben flink aan het normaliseren geslagen en breek mijn hoofd op dit ogenblik op alle mogelijke (en voornamelijk onmogelijke) JOINS en subQ's.
Nu heb je natuurlijk niks aan een genormaliseerde database als er geen data in zit en moet nu dan ook een passende INSERT query hebben.
Nu vroeg ik mezelf af,.. zoiets als:

INSERT INTO `t1`
JOIN `t2` ON t2.ref_id=t1.primary_key
(t1.var, t2.var)
VALUES
('var_1', 'var_2`)

Is dit op een of andere manier mogelijk, zou een hoop gepruts en gepriechel schelen nmlk.

Alvast bedankt.

Waarom zou je dit zo willen.?

gebruik een Create Table statement waarbij je de conditie opneemt in de select query...

Create Table T2 As (
Select ...
From T1
Where ...)

Hoi cloosen

Bedankt voor je reply.
Wist niet dat dat zo mogelijk was, ga het iniedergeval proberen.
Toch blijft jouw oplossing beperkt tot de eerste rij(en) als ik het goed begrijp.
Als ik de tables reeds heb aangemaakt en vanuit een php script telkens een nieuwe row (in beide tabellen) moet toevoegen is deze query niet toepasbaar

Of wel?

Hi!

Ik wist weer niet dat je met php werkte (dacht dat het eerder over Oracle of i.d. ging). Normaal gesproken creeer je een volledig nieuwe tabel die afgeleid is van de originele tabel. Geef anders eens wat je precies wil, dan bouw ik wel een sql voor je... :thumb:

Tot op heden gebruik ik 2 queries
Bijv. :
Code:
INSERT INTO t1 (`val`) VALUES ('variable');

$id=$Db->getLastInsertId() // return de laatst inserted primary key

INSERT INTO t2 (`ref_id`, `val`) VALUES ($id, 'other Variable');

Nu hoop ik eigenlijk op een query mogelijkheid als:
Code:
INSERT INTO t1 JOIN t2 ON t2.ref_id=t1.id (t1.val, t2.val)VALUES('variable', 'other Variable');

leek mij wel passend,... maar helaas

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan