• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Joker teken in formule Product

Status
Niet open voor verdere reacties.

yolandal

Gebruiker
Lid geworden
30 mei 2008
Hallo iedereen,

Ik heb deze formule

=SOMPRODUCT((Invoer!$C2:$C64981="Boodschap")*(MAAND(Invoer!$B2:$B64981)=1)*(JAAR(Invoer!$B2:$B64981)=2010)*(Invoer!$E2:$E64981))

Deze formule werkt, maar ik wil de waarde van de "Boodschap" met een jokerteken omdat er verschillende invoer is. B.v. "Boodschap AH", en "Boodschap Jumbo".
Ik heb dit dus gewijzigd met een *, maar dit resulteert in een 0 waarde.

(Note: Ik had eerst de formule ALS, maar omdat er aan meerdere voorwaarden moet worden voldaan is dit nu SOMPRODUCT.)

P.s. ik ben al een paar dagen intensief bezig met m'n lijsten, maar de meest voor de hand liggende mogelijkheden hebben voor mij toch weer hindernissen. Uiteindelijk moet ik kiezen om alles in 1 lijst te zetten omdat ik of teveel moet klikken of de koppelingen niet voor elkaar krijg.

Dus als ik met een joker de uiteindelijke opsomming voor elkaar krijg, is dat een oplossing.

Wie kan me zeggen hoe ik dit kan doen?

maak een hulpkolom met de volgende formumule (voor Boodschap AH):

Code:
=LINKS(jouw cel;9)

de uitkomst van deze formule is: Boodschap

of maak een hoofdgroep boodschap.

deze kun je dan ook zoeken.

maak een hulpkolom met de volgende formumule (voor Boodschap AH):

Code:
=LINKS(jouw cel;9)

de uitkomst van deze formule is: Boodschap

of maak een hoofdgroep boodschap.

deze kun je dan ook zoeken.

Nee, dat is niet de bedoeling. Uiteindelijk wil ik de bedragen optellen die bij de AH zijn uitgegeven, een aparte kolom met Boodschap wil ik juist voorkomen.

Ik ben ondertussen aan het googlen; is het iets met SEARCH of -- ?

Code:
Deze formule werkt, maar ik wil de waarde van de "Boodschap" met een jokerteken omdat er verschillende invoer is. B.v. "Boodschap AH", en "Boodschap Jumbo".

dan maak je een sormproductformule voor:
Boodschap AH
en een andere voor
Boodschap Jumb

vervolgens zijn deze via een eenvoudige somformule op te tellen.

Code:
=SOMPRODUCT((Links(Invoer!$C2:$C64981;9)="Boodschap")*(MAAND(Invoer!$B2:$B64981)=1)*(JAAR(Invoer!$B2:$B64981) =2010)*(Invoer!$E2:$E64981))

Deze zou dat moeten doen.
Maar dit is niet de meest praktische manier van werken.
Je zou zoveel mogelijk met verwijzingen in je formules moeten werken.

Prettige Feesten,

Cobbe

Beste Cobbe,

Code:
((Links(Invoer!$C2:$C64981;9)="Boodschap")

dit is knap bedacht :thumb:

Naar mijn weten kun je geen jokertekens gebruiken in een matrixformule.
Heb ook nog een variant, maar wordt wel erg lang met meerdere boodschappen, maar wel handig als je andere uit wil sluiten.
Code:
=SOMPRODUCT((Invoer!$C2:$C64981=[COLOR="red"][B][SIZE="3"]{[/SIZE][/B][/COLOR]"Boodschap";"Boodschap AH";"Boodschap Jumbo"[COLOR="red"][B][SIZE="3"]}[/SIZE][/B][/COLOR])*(MAAND(Invoer!$B2:$B64981)=1)*(JAAR(Invoer!$B2:$B64981) =2010)*(Invoer!$E2:$E64981))

yolandal

Voor mijn persoonlijke financiën maakte ik jaren geleden ook gebruik van SOMPRODUCT functies. Tot ik draaitabellen leerde gebruiken... :eek:

Wigi

yolandal

Voor mijn persoonlijke financiën maakte ik jaren geleden ook gebruik van SOMPRODUCT functies. Tot ik draaitabellen leerde gebruiken... :eek:

Wigi

Ja, draaitabellen begin ik nu ook te ontdekken, maar vind ik nog een erg ingewikkelde materie.... ik heb al een aantal youtube filmpjes bekeken, en daar ziet het er perfect uit, maar met mijn data krijg ik een zooitje..... Al met al zou de formule wel goed werken, mits ik dus e.e.a. kan combineren. De optie die hierin wordt genoemd is een mogelijkheid, maar wel bewerkelijk als er iets wijzigt.

Het duizelt me behoorlijk met de formules, en ik krijg het maar niet voor elkaar zoals ik het wil. Ik moet er denk ik nog een paar nachtjes over slapen hoe ik nu echt e.e.a. wil invoeren, dat maakt het filteren van de data ook helderder.

Dank voor alle tips, ik bewaar ze; eerst maar een goede opzet maken (alleen is die dus steeds veranderd omdat de uitkomst niet lukte....).

Genoeg huiswerk dus voor me........

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan