• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

jongste datum opzoeken afhankelijk van voorwaardes

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolyjump

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2001
Berichten
129
hallo,

ik heb een tabel van 5 kolommen (naam, datum, gemeente, score, totaal) , en nu ben ik een manier aan het zoeken om uit te vissen welke persoon in kolom A, de jongste leeftijd/datum heeft, indien hij uit een bepaalde gemeente komt met een score groter dan bv 100.


Bart16-04-1969Eindhoven30360
Fred10-07-1968Amsterdam50650
Erik26-11-1972Eindhoven30945
Dirk26-11-1972Rotterdam60945


Dus als ik nu zoek naar score 30 in Eindhoven, dat ie dan Erik als antwoord geeft.
 
jolyjump, Je zal je d'r even in moeten verdiepen via de Help van Excel (F1), maar dit vraagstuk kan je uitstekend oplossen met het Advanced Filter (uitgebreid filter). Als je deze functionaliteit eenmaal onder de knie hebt, kan je d'r héél véél mee.

Groet, Leo
 
jongste datum enz

Hallo Jolyjump,

Indien de gegevens in het bereik A3:E6 staan dan zou bijgaande matrix-formule het weleens kunnen doen:
Code:
INDEX($A$3:$A$6;VERGELIJKEN(MAX(ALS(($C$3:$C$6="Eindhoven")*($D$3:$D$6=30)*($B$3:$B$6>0);$B$3:$B$6));$B$3:$B$6;0);0)
Formule afsluiten met Ctrl+Shift+Enter

In de formule kun je de variabele gegevens "Eindhoven" en "30" natuurlijk ook vervangen door een verwijzing naar een cel en hierin de criteria zetten.
Het gaat fout indien de datum tweemaal voorkomt, dan zou je een andere oplossing nodig hebben

Groet

Dirk
 
Laatst bewerkt:
thx. dit had ik zelf niet gevonden.
En nu maar die formule analyseren om het deftig te begrijpen :)

:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan