js and php variables

Status
Niet open voor verdere reacties.

bn2vs

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
18 aug 2007
Is it possible to use a variable you got in a js script in a php script? Ad if this isn't possible, is there way to 'convert' the variable?

Thnx in advance :D

Hoi,

Aangezien dit een nederlands forum is hoef je je vraag niet in het engels te stellen

OMFG... nu ga ik me dom voelen, had niet eens door dat ik in het Engels bezig was...

Iemant een antwoord op mn vraag?

hmmm, iets zoals dit?

PHP:
mijnNieuweVar = lol(mijnOudeVar)

Volgens mij is de vraagstelling net andersom bn2vs.

Dus meer iets van :

Code:
document.veld.value = mijnNieuweVar

ja, dan haal ik de inhoud voor een vbariabele op uit een textveld...

mn vraag was hoe ik die dan kan omzetten naar php (en niet door gewoon via php de waarde van het veld op te halen)

JS draait clientside, PHP serverside. Blijft dus toch een kwestie van de pagina refreshen en de betreffende data meesturen.

Mijns inziens geen ontkomen aan.

Erik

Variabelen

Ik ben zelf ook net begonnen met een combi van js en php.

Miss is dit iets:
PHP:
<script type='text/javascript'>
var gegevenjs = <? print $gegevenphp ?>
</script>

of beweer ik nu iets totaal idioots?

Groeten,

Bart

Blijft alsnog de kwestie dat de PHP-variabele eerst een waarde moet krijgen, en dat kan dus niet clientside.

Ok, andere vraag:

Is het mogelijk om met JS dingen naar een MySQL db te schrijven en op te halen?

Opslaan gebeurt serverside, zolang je clientside bezig bent met JS zal er geen serverside actie (opslaan) mogelijk zijn. Pas bij het 'posten' kunnen gegevens serverside verwerkt worden.

ik heb een js dat data uit een array gebruikt, ik wil die data in een db hebben zodat users zelf iets kunnen toevoegen. hoe doe ik dit best (zonder het hele script om te zetten in php) ?

Je hebt de waarde in een veld in laten voeren en vervolgens post je het formulier naar zichzelf of naar een apart formulier waar je de gegevens opslaat.

Code:
<form action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>" method="post" name="whatever">

of

Code:
<form action="formopslaan" method="post" name="whatever">

De eerste optie geeft al aan dat je naar hetzelfde formulier teruggaat, hier sla je de gegevens met een 'INSERT' of 'UPDATE' query op in een database.
Met de tweede optie sla je de gegevns op in een apart formulier dat je niet op het scherm laat verschijnen, waarna je na het opslaan doorlinkt naar het formulier waar de gegevens worden ingevoerd.

Vooral wanneer je meerdere gegevens in laat voeren is de tweede optie een aanrader, het werkt overzichtelijker.

Erik

Je kan JSON gebruiken (-> JSON)

Aangezien STRING in vrijwel alle programmeertalen hetzelfde zijn, maakt JSON van een variabele een STRING die het object beschrijft.

Bijv: var a = new Array('a', 'b').parseJSON() -> ['a','b']
Je moet jezelf ff inlezen hierop.

Om een variabele van JavaScript naar PHP te krijgen, kan je gebruik maken van cookies. Beide talen maken gebruik van cookies. In JS maak je een cookie met een naam en een waarde en deze kan je weer met PHP uitlezen.

Je kan ook AJAX gebruiken, maar dat is meer werk en ook nog eens asynchroon

Succes!

Je verhaal voor het doorgeven van een waarde JS --> PHP gaat niet altijd werken Porkie,
want wat als iemand z'n cookies uitgeschakeld heeft ? Trouwens moet ook hier de pagina gerefreshed worden, dus één pot nat.

Erik

Je hebt inderdaad gelijk

Je kan - wanneer de gebruiker het formulier verzendt - je JS variabele omzetten naar een string formaat, d.m.v. JSON.
Vervolgens deze in een HIDDEN field zetten van je FORM.
En dan komt je variabele aan in de $_POST[] op je PHP pagina.
Deze POST kan je dan weer terug zetten naar het oorspronkelijke formaat

Dus wat Erik ook zei, maar dan met JSON ;)

Succes,
Stefan

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan