JSON of url parameters

Status
Niet open voor verdere reacties.

poashoas

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2008
Hallo,

Even een praktisch vraagje.
Ik stuur regelmatig formulieren als JSON object naar PHP om het vervolgens in een database te dumpen.
Dat doe ik via jQuery en een $.ajax post.
Op gegeven moment gebruikte ik het bijna overal, maar vaak heeft het niet echt een toegevoegde waarde.
Maakt het veel uit of je het via url parameters meestuurt of elke keer een JSON object?
Je gebruikt elke keer ietsje meer code met JSON... maar is het om één of andere reden beter of handiger?

JSON is minder "Standaard" en je kunt problemen krijgen met datatypes. Het werkt ook alleen met java features enabled op de client.

Dat gesteld, als je beide kanten beheerd (client + server) is het een valide model. Ook is het onderhoud van een pagina met JSON soms eenvoudiger. Er is ook minder kans op link vervuiling in de browser cache.

Als een websiteonderdeel / formulier kritiek is dat het werkt met elke browser en elke instelling kun je beter gebruik maken van GET/POST. Als je een site hebt met veel elementen die je het liefst onafhankelijk wil kunnen benaderen / updaten is JSON veel handiger. Daartussenin maakt het mijn inziens niet extreem veel uit, maar mogelijk zie ik wat dingen over het hoofd

Volgens mij kun je aardig wat met datatypes onderscheiden in JSON.
Objecten, arrays, strings en integers/floats worden netjes apart weergegeven.

Daarnaast is JSON volgens mij een aardige standaard, bekijk de API's van grote sociale netwerken en ze ondersteunen allemaal JSON.
Een alternatief is eventueel XML.

Zoveel extra code zal JSON niet zijn, een json_decode() er over en je hebt een volledig PHP object of een array.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan