• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

juiste formule bij gebruik gegevensvalidatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

gvanwijk

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2018
Berichten
182
Ik wil via gegevensvalidatie een foutmelding krijgen indien in een bepaalde cel een negatieve waarde wordt ingevoerd EN in de andere cel EUR of USD staat.

Deze formule werkt niet :(
ALS(EN($E$9="EUR";$F$9>0,ALS(EN($E$9="USD";$F$9>0))

Met welke formule werkt het wel? Zie evt voorbeeld


Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
Gebruik eerst een gewone formule om de formule te testen die je wil gebruiken in de VO. Je ziet dan veel makkelijker wat er fout gaat.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (10).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 33
Of deze in de gegevensvalidatie:
PHP:
=EN(OF($E$9="EUR";$E$9="USD");$F$9<0)
 
Niet in het voorbeeld van TS.
Die van jou had ik nog niet bekeken ;)
 
Dan was de vraag waarschijnlijk niet gesteld of we hebben het beide mis:d
 
Code:
=EN(OF($E$9="EUR";$E$9="USD");$F$9<0)


Toch klopt ie niet helemaal: de vraag was/is : "Als USD of EUR dan moet in de cel een negatieve waarde ingevoerd worden".

dat betekent impliciet ook dat als valuta bv CAD is, dan mag het een wel positieve waarde hebben (immers is geen USD of EUR...)
Maar ik krijg bij invoeren CAD ook de foutmelding

Screenshot_CAD.jpg

of nieuwe bijlage:Bekijk bijlage CAD.xlsx
 
Gebruik eerst een gewone formule om de formule te testen die je wil gebruiken in de VO
Heb je hier iets meegedaan om de juiste WAAR of ONWAAR te krijgen? Je kan het helemaal opsplitsen in verschillende deelformules en deze weer samenvoegen tot 1 formule.
 
ja, zit er al uurtje mee te klooien, sorry, maar ik krijg het niet voor elkaar
 
Ik bedoel: als er XXX, AAA, ZZZ of wat dan ook anders dan USD of EUR ingevoerd wordt EN het is > 0 dan moet ik waarde "Waar" krijgen (in de gewone formule), en dat lukt me niet. Daarom vraag ik hier hulp toch?
 
Daarom krijg je adviezen toch? Je laat niets zien van wat je geprobeerd hebt en zo moeilijk is het allemaal niet. Iets is WAAR of iets is ONWAAR. Bekijk mijn kladblok maar eens.
 

Bijlagen

  • CAD.xlsx
    11,1 KB · Weergaven: 39
Graag gedaan.

Nb. Waar zijn de 2 laatste berichten gebleven?
 
Tja VenA, als je bijna depri wordt omdat de oplossing kennelijk zo eenvoudig is maar je ziet het niet, dan gooi je de PC bijna uit het raam. Ik zie het nog steeds niet, sorry. Heb het dus op een andere manier "opgelost', gewoon maar tekstvakje erbij: EUR en USD als negatieve waarde invoeren. Minder fraai. Mocht je me toch de oplossing nog willen geven, graag, anders laat ik het zo. Ik laat me er niet langer door frustreren. Fijne avond en bedankt nog.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan