• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Juiste prijs uit een tabel halen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

jelleruben

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2006
Hallo Allemaal,

Ik heb een tabel met prijzen er in

elke afmeting heeft drie categorieën. Nu zou ik als ik een lijst maak dat hij de juiste prijs neerzet.

Ik kom er zelf niet echt uit, met verticaal zoeken kan ik wel één prijs terug laten komen. Maar ik heb eigenlijk een extra voorwaarde waar aan voldaan moet worden.

Ik heb het bestandje toegevoegd, hopelijk is het duidelijk wat ik wil. Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.

Bijlagen

In jouw specifieke geval zou dit een optie zijn voor H3:
Code:
=INDEX($B$3:$D$6;VERGELIJKEN(F3;$A$3:$A$6;0);G3)

Als je het onafhankelijk wil maken van handmatige getallen, kan je het zo flexibel doen:
Code:
=INDEX($A$3:$D$6,VERGELIJKEN(F3,$A$3:$A$6),VERGELIJKEN(G3,$A$2:$D$2))
Hierbij pas je de opmaak van de cellen B2 : D2 aan naar: "Categorie "0. Zodat je in die cellen dan alleen de getallen 1,2,3 etc. hoeft in te vullen. Je zoekwaarden zijn dan gelijk aan de rij- en kolomwaarden. Kun je de handel ook makkelijker uitbreiden naar meerdere rijen en kolommen.

Als je het onafhankelijk wil maken van handmatige getallen, kan je het zo flexibel doen:
Code:
=INDEX($A$3:$D$6,VERGELIJKEN(F3,$A$3:$A$6),VERGELIJKEN(G3,$A$2:$D$2))
Hierbij pas je de opmaak van de cellen B2 : D2 aan naar: "Categorie "0. Zodat je in die cellen dan alleen de getallen 1,2,3 etc. hoeft in te vullen. Je zoekwaarden zijn dan gelijk aan de rij- en kolomwaarden. Kun je de handel ook makkelijker uitbreiden naar meerdere rijen en kolommen.

Bedoel je dat de formule naar de tekst kijkt? Als ik bijvoorbeeld Lopen, Fiets & auto neer kan zetten ipv categorieën 1, 2 & 3 ?

Als je ook op categorie-namen zoals "Lopen, Fiets & auto" wilt zoeken is de formule in #3 daarvoor geschikt.

Dan hoef je ook de opmaak van de kolommen niet aan te passen, maar moet je ervoor zorgen dat de categorie-namen te vinden zijn.

Laatst bewerkt:
Ja inderdaad, dat is gelukt. Maar als ik Lopen verander naar Fiets of Auto krijg ik een #N/B melding.
Die melding zou je toch pas krijgen als Fiets of Auto niet in de lijst staat?

Heb de de komma's in de formule wel aangepast.
Code:
=INDEX($A$3:$D$6;VERGELIJKEN(F4;$A$3:$A$6);VERGELIJKEN(G4;$A$2:$D$2))

Bijlagen

Er ontbreekt een klein essentieel deel van de formule:
Code:
=INDEX($A$3:$D$6;VERGELIJKEN(F3;$A$3:$A$6);VERGELIJKEN(G3;$A$2:$D$2[B][COLOR="#FF0000"];0[/COLOR][/B]))

En ook bij de eerste vergelijken functie

Inderdaad!

Correct is dus:
Code:
=INDEX($A$3:$D$6;VERGELIJKEN(F3;$A$3:$A$6;0);VERGELIJKEN(G3;$A$2:$D$2;0))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan