• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

juiste prijs uit reeks ophalen op basis van aantal

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cartucci

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2018
Berichten
65
Besten,

Ik wil op basis van een getalwaarde in cel A2 in cel B2 de bijbehorende prijs laten weergegeven op basis van een staffel welke in kolommen C en verder wordt aangegeven.

Dit wil ik niet met een formule doen met een groot aantal ALS en groter dan of kleiner dan verwijzingen.

Kan iemand mij helpen hoe dit anders op te lossen?

Zie bijgaand voorbeeld
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 42
Ik wil op basis van een getalwaarde in cel A2 in cel B2 de bijbehorende prijs laten weergegeven op basis van een staffel welke in kolommen C en verder wordt aangegeven.
Leg dit eens uit, op basis van de resultaten die je wilt bekomen handmatig ingevuld.
 
Zet je grenzen even ergens neer en dan vert.zoeken
 

Bijlagen

  • voorbeeld (6).xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 56
Hierbij het voorbeeld handmatig ingevuld met nog wat uitleg
 

Bijlagen

  • afbeelding_handmatig_ingevuld.png
    afbeelding_handmatig_ingevuld.png
    14 KB · Weergaven: 41
Functie zonder ALS:
Code:
=KIEZEN(VERGELIJKEN(A2;{1;25;100;500;5000;10000};1);0,08;0,05;0,04;0,02;0,01;0,008)
 
Functie zonder ALS:
Code:
=KIEZEN(VERGELIJKEN(A2;{1;25;100;500;5000;10000};1);0,08;0,05;0,04;0,02;0,01;0,008)

Kan ik hiermee ook celverwijzingen in plaats van vaste prijswaarden in de formule opnemen?
 
In de VERGELIJKEN functie niet echt, maar in het KIEZEN gedeelte wel. Dus als je MOQ niet verandert kun je cel-verwijzingen naar de prijzen gebruiken.

Hier nog een alternatief, volledig flexibel in MOQ en prijs per rij:
Code:
=INDEX(C2:N2;1+VERGELIJKEN(A2;ALS(IS.ONEVEN(KOLOM(C:N));C2:N2);1))

of nog iets korter
=INDEX(D2:O2;VERGELIJKEN(A2;ALS(IS.ONEVEN(KOLOM(C:N));C2:N2);1))
Let op: matrixfunctie (d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter in Excel-versie <365). (Edit: <-teken betekent kleiner dan, dus eerdere versies dan Excel 365...)
 
Laatst bewerkt:
In de VERGELIJKEN functie niet echt, maar in het KIEZEN gedeelte wel. Dus als je MOQ niet verandert kun je cel-verwijzingen naar de prijzen gebruiken.

Hier nog een alternatief, volledig flexibel in MOQ en prijs per rij:
Code:
=INDEX(C2:N2;1+VERGELIJKEN(A2;ALS(IS.ONEVEN(KOLOM(C:N));C2:N2);1))

of nog iets korter
=INDEX(D2:O2;VERGELIJKEN(A2;ALS(IS.ONEVEN(KOLOM(C:N));C2:N2);1))
Let op: matrixfunctie (d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter in Excel-versie <365).

Met de celverwijzingen in het Kiezen gedeelte werkt het prima. Maar je andere oplossing vind ik ook interessant. Die geeft echter niet het goede resultaat.
 
Geeft precies hetzelfde resultaat.

Heb je de vet gedrukte opmerking wel gedaan?

PS Niet steeds QUOTEN s.v.p. Gebruik de veel grotere knop "reageer op bericht" of anders het nog veel grotere tekstvak "snel reageren" helemaal onderaan.
 
Laatst bewerkt:
Nee, sorry, had ik wel gelezen maar te snel. Ik meende gelezen te hebben dat ik dat vooral niet moest doen :eek:

Werkt perfect. Maar, waarom moet er op die manier afgesloten worden?
 
Een matrix formule werkt nou eenmaal niet als je niet met <Ctrl>+<Enter> afsluit in oudere versies :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan