Juiste router gezocht.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bart Hol

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Hallo allemaal.

Vanwege de installatie van een nieuw netwerk ben ik op zoek naar router (bij voorkeur met wireless N/ingebouwd ADLS modem maar niet noodzakelijk) die beschikt over meer dan 4 LAN poorten.

Eea moet als basis dienen voor een thuisnetwerk waar meer dan 4 aansluitingen voor PC, Mac en media-speler op aangesloten worden.

Omdat het in een relatief groot woonhuis moet komen ben ik wat voorzichtig om direct op WIFI over te gaan. Bovendien doet de kans zich voor om waar nodig aansluitingen te realiseren.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Ik denk dat je beter met 2 apparaten kunt gaan werken.

1 modem / router (wireless) + een switch waar meerdere poorten opzitten.

Hoi,

In de soho-sector vind je daar weinig in.

Kennelijk wil je in de betreffende woning een 'semi-professioneel' netwerk neerleggen.
Dat wordt 'maatwerk' wil je het echt goed aanpakken.

Een aantal vragen spelen daarbij een rol:
Moet er binnen het netwerk ook een mogelijkheid zijn tot centrale opslag (server)
Moet er vanuit elke werkplek geprint kunnen worden naar een centrale printer.
Wat staat voorop bij het netwerkgebruik: communicatie/data-uitwisseling (de LAN-functie) tussen de werkplekken én daarnaast internetverkeer, of in hoofdzaak alleen internet.

Ik zou er trouwens niet voor kiezen een combi modem/router.
Waarom.
Je schaft een min of meer professionele router aan, die geschikt is voor meer dan vier bekabelde netwerkaansluitingen.
Ook wanneer door de eigenaar wordt besloten over te stappen naar een andere provider (vaak ook een ander modem) heeft dit geen invloed op de al geïnstalleerde netwerkapparatuur.
Kijk eens op www.routershop.nl
Klik hier bijvoorbeeld voor een router met acht netwerkaansluitingen en de mogelijkheid om internet via twee providers te realiseren.

Overweeg ook het volgende:
Bij de door jou aangegeven omvang van het thuisnetwerk, zal er altijd sprake zijn van een aantal laptops. Eén van de voordelen daarvan is nu juist de 'werkplek-onafhankelijkheid'. Maar door het aanleggen van - alleen - een bekabeld netwerk, beperk je het voordeel van de mobiliteit van laptops nu juist weer.
Ik zou dus kiezen voor een combinatie: bekabeld waar mogelijk en technisch gezien weinig bewerkelijk, maar voor laptops altijd draadloos.
Het argument van 'inbraakgevoeligheid' lijkt me in de soho-sfeer niet echt meer van deze tijd.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan