Kabel gevoden

Status
Niet open voor verdere reacties.

swallav

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jul 2007
Ik heb op mijn studentenkamer achter de verwarming een BNC kabel gevonden. Eentje met zo'n aansluiting.
BNC%20kabel.jpg

Oorspronkelijk dacht ik dat deze nergens heen ging maar aangezien ik met mijn multimeter een frequentie en een spanning meet (ten opzichte van de aarde 109,1 volt en tenopzichte van de rand van de kabel ongeveer 1 volt), ging ik er vanuit dat deze kabel wel degelijk ergens heen ging. Mijn vraag is alleen, wat is dit voor kabel en wat kan ik er mee? Alvast bedankt voor de moeite.

Dit kan een kabel zijn van een oud netwerk COAX met waarschijnljik snelheid tot 10mBit.
Voorloper van het huidige principe twisted pairs.

Spanning zo als ik het lees met een multimeter gemeten.
Wat je meet is zeer waarschijnlijk inductie spanning (soort statische electriciteit).

Kijk of je de kabel kan volgen en dan verwijderen/of zover als dat je komt en dan weg knippen.

Maar als ik het goed begrijp heeft deze kabel dus geen toepassing?

Ja,
Ik denk dat deze is achtergebleven toen het netwerk van BNC naar twisted pair (utp kabel met rj45 steker) / draadloos, is omgezet.
Als je hem kan volgen of een stuk en dan tekst op kan snorren zal je zien dat er iets van weerstands waarde staat vermeld (RG56)o.i.d.
Misschien kan je zelfs het andere einde ontdekken......

Wat research bij een huisgenoot leverde een ander doel op. De kabel is ooit door een vorige bewoner gebruikt om het elektronisch slot van de wc te bedienen. Waarom daar een BNC kabel voor gebruikt is, wist hij ook niet. Maar het schijnt dat de kabel daar ooit voor in de muur is gebouwd. Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Ja,
Dat kan dan ook nog.
Soms is het niet wat het lijkt.
Succes verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan