Kabelmysterie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Petitmas

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2012
Berichten
6
Goedemorgen

Ik ben nieuw hier en weet verschrikkelijk weinig van computers.Ik ben een gebruiker, je weet wel, het pure spul dus zonder de suiker:cool:
Overigens woon ik in Frankrijk, dus svp geen tips als "even naar Mycom - Dynabite - enz gaan" want dat betekent bijna 2000 km rijden voor mij:eek:

Maar goed, het mysterie :

Ik heb een kabel gekocht om internet te verlengen.Op de kabel staat protec cable 4 pairs cat5e 100 ohm 017 33/11 0081M
Volgens mij een prima kabel om internet mee te verlengen.

Een slimme neef van me heeft een router geconfigureerd die ook prima werkt. Prik ik nu, bijvoorbeeld, 30 meter kabel in een open poort van die router en het eind in een laptop dan heb ik prima internet. Doe ik het uiteinde in een (nieuwe) switchpoint (dus geen probleem met crosslinked kabels) en vervolgens een andere kabel van de switch naar de laptop dan krijg ik "onbekend netwerk" en "geen internettoegang"

Haal ik alleen die 30 meter er af en vervang die door 3 meter dan werkt alles weer.

Maar het kan nog gekker : De kabel + switch meegenomen naar een computerwinkeltje al hier. Daar alles aangesloten............en de 30 meter kabel werkt wel. Het enige verschil wat ik heb kunnen ontdekken is dat het winkeltje op "live" zit en ik op "Orange"

Exact hetzelfde probleem heb ik met een 2e router. Router werkt perfect als ik deze met een 3 meter kabel in de 1e router prik. Vervang ik die kabel weer door een 30 meter kabel (ook zonder de switch er tussen) dan verbindt hij prima met de router 2 maar met de melding "geen internettoegang"

Ik ben na 2 volle dagen kabeltjes wisselen en uitproberen van mening dat er toch iets met die 30 meter kabel moet zijn, alleen................waarom deed die kabel het in de winkel wel MET de switch er tussen????

Ik hoop dat mijn verhaal nog te begrijpen is en ben uiteraard heel benieuwd of er iemand met DE oplossing komt

Groeten uit Frankrijk
Petitmas
 
Laatst bewerkt:
Salut, :p

Hebben ze het in de winkel toevallig niet anders aangesloten? :$
Bijvoorbeeld in een andere ingang van de switch?

Of..wat ook mogelijk is;
Er zit een breukje in de kabel. Misschien heb je in de winkel net geluk gehad dat de kabel goed lag. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De startposting is verwarrend. Volgens mij bedoel je de hele tijd "switch" terwijl je het router noemt.
Is de setup als volgt:
Tele2 routermodem => [netwerkkabel1] => switch => [netwerkkabel2] => laptop?

Verder: In tele2 routermodems zijn maar 2 poorten beschikbaar voor Internet. Andere poort(en) werken niet.
Mag ik aannemen dat je niet met netwerkkabel1 zit te rommelen richting de poorten van de Tele2 routermodem? Dus dat je alleen rommelt met netwerkkabel2?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

DNTIES.............ik schrijf precies wat ik bedoel :) Ik weet er weinig van, maar nog wel het verschil tussen een router en een switch :)

Ook begrijp ik niet waarom je het over een Tele2 router hebt ???? Ik begon al met te zeggen dat ik in Frankrijk woon !!!

Waar mijn probleem "zat" :) was in het feit, kort gezegd, dat een lange kabel het niet deed en een korte wel, ongeacht of het in een router of switch zat.

Vanmorgen bedacht ik me dat ik zelf nog een 25 meter lange kabel heb liggen naar de 1e etge en wat bleek..........die werkte wel. Dus was er toch "iets" met mijn zelf gemaakte kabel.

Ik wist niet beter dat, vergeet even de kleurtjes van de kabel, wanneer ik een 1 op 1 kabel maak het alleen van belang was dat, als je de 8 draadjes even nummert van 1 tot 8, je aan beide einden van de draad de nummers 1 t/m op deelfde plaats moet hebben zitten.

Dit blijkt dus niet het geval te zijn. Dat krijg je als je niet weet wat UTP betekent :evil:
Nieuwe kabeltjes er aan gezet met de kleurtjes in de juiste volgorde en nu werkt alles wel.

Dank voor het meedenken
 
je bedoeld dat je nieuwe connectors op je kabel hebt gezet?
 
@royb3: Inderdaad zijn er nieuwe connectoren geplaatst aan de uiteinden van de kabel
@Petitmas: Je had niet vermeld dat je zelf connectoren aan een UTP-kabel was gaan knijpen, dus ik was uitgegaan van een kant-en-klare kabel (of geknepen door iemand die er ervaring mee heeft).

Fijn dat het probleem is opgelost. Graag je vraag nog als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.
 
Kabel

Hallo

Ik moet de status op "opgelost" zetten met een linkje, maar ik zie alleen maar staan :

Vraag is niet opgelost!

Waar staat "wel opgelost" ?? Zal wel een nieuwe bril moeten
 
Rechtsonder je eerste posting kun je ook de vraag op opgelost zetten.
Zie bijlage hoe die balk eruit ziet waar ik het eerder over had:
 

Bijlagen

  • Schermafdruk2.png
    Schermafdruk2.png
    5,9 KB · Weergaven: 15
Oplossen

Heel leuk zo'n schermafdruk, maar die balk heb ik dus niet
Ik kan je (dnties) ook geen bericht sturen en ik kan geen schermafdruk van mijn laptop plaatsen, dus het schiet lekker op zo ;-0
 
Nou, dan zal er wel een foutje zijn geweest, want iedereen heeft tot nu toe zo'n balk (ingelogd, en met een eigengestelde vraag geopend).
Wellicht is er iets met je webbrowser aan de hand, dat de balk niet getoond wordt.

Overigens meen ik me te herinneren dat je niet 1 maar zelfs 2 alternatieven hebt:
a. Rechtsonder in je startposting kun je de vraag op opgelost zetten.
b. [Als ik me goed herinner] kun je ook via een link in het notificatie-mailtje over nieuw bericht in je vraag ook direct de vraag op opgelost zetten.

Mocht dit allemaal niet lukken, klik dan op Meld Misbruik in je startposting (linksonder in je startposting), en vraag de moderatoren je vraag op opgelost te zetten, omdat je het zelf niet lukt.

Tijs.
 
Overigens staat de vraag nu op opgelost, dus ik neem aan dat een van de alternatieven je geholpen heeft om de vraag op die status te krijgen. :)

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan