kabels

Status
Niet open voor verdere reacties.

gompie1304

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 jan 2002
Wat is het verschil tussen een gewonen netwerkkabel, een crosskabel en een UTP-kabel? En hoe herken ik de een of de ander?

Dit zijn naar mijn mening allemaal verschillende namen voor dezelfde kabels(UTP).
Alleen bij een crosskabel zitten er een paar draden gekruist, vandaar de naam.
Deze kan je herkennen door de uiteinden bij elkaar te houden en naar de kleur volgorde te kijken.
Zie afbeelding voor de kleuren;
crosscable.gif

Laatst bewerkt:
Voor zover ik weet is een UTP kabel 8 aderig, en Twisted-Pair. Dwz, per 2 draden in elkaar gedraaid om elektromagnetische storingen op te heffen.

Greetz Patrick

Geplaatst door crash
Dit zijn naar mijn mening allemaal verschillende namen voor dezelfde kabels(UTP).
Alleen bij een crosskabel zitten er een paar draden gekruist, vandaar de naam.

Dus, voor alle zekerheid: Als ik een netwerkkabel met zo'n LAN-plugje heb die van mijn router naar mijn PC's loopt, dan is dat een UTP-kabel oftewel een crosskabel?

Nee, niet helemaal:
Netwerkkabel= UTP kabel, die heb je in twee uitvoeringen:

Straight=voor het gebruik met routers
Crossed=voor een verbinding tussen twee pc's rechtstreeks, dus zonder tussenkomst van een router.

Als je een cross cable gebruikt in combinatie met een router zal je netwerk net niet werken :p (of je router moet het toevallig ondersteunen, maar die zijn er niet veel)

Het plaatje bij Crash zijn antwoord is niet helemaal compleet. Tegenwoordig wordt Giga-ethernet meer en meer gebruikt. Voor Giga-ethernet kabels worden de aansluitingen 4-5 & 7-8 ook gebruikt.

Ik vraag dat hierom. Ik heb dit weekend mijn modem van Demon ontvangen. Daar zit een rode netwerkkabel bij, die zij een crosskabel noemen. Volgens de omschrijving moet ik deze van mijn modem naar mijn netwerkkaart leiden. Maar die afstand is veel te kort.

Nu heb ik van mijn oude wired router nog een aantal verschrikkelijk lange kabels liggen, die ik gebruikte om van mijn router naar mijn PC's te leiden. Blijkbaar kan ik die dus niet gebruiken om van het ADSLmodem naar een PC te leggen?

Je kunt makkelijk controleren of het een crossed kabel is of niet. houd het stekkertje vast met de kabel naar je toe, kijk naar de kleur van de meest rechtse ader. Doe exact hetzelfde met de andere stekker.
Kleur hetzelfde = geen crossed

Een crossedkabel kun je verlengen (met een verlengbus) gebruikt wel een gewone straight kabel om te verlengen!

Andere optie is een andere crossed kabel te kopen/maken.

Je kunt heel makkelijk zien of die rode kabel een cross is.

Leg beide uiteinden met dezelfde kant naast elkaar en vergelijk die met het plaatje van crash

De rode is idd. een cross. Ik heb Demon erover gebeld. Zij leveren een cross, maar een straight schijnt ook te kunnen. Volgens de medewerker zou cross beter zijn met ADSL, maar wat er dan beter is kon hij niet zeggen. Vreemd he? En Demon zou nog wel de beste helpdesk hebben volgens de consumentenbond.
Maar goed, ik ben geholpen. Ik ga de zaak maar eens omgooien. Bedankt voor jullie hulp!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan