Kabelversterker en modem

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Hallo allemaal. Er duikt weer eens eens een probleempje op. Het interne netwerk hier in
huis heb ik nu helemaal aan de praat, maar het internet geeft nog wat storigen.

Eerst de configuratie nog even. Een kabelmodem staat, per UTP, aangesloten op een
Linksys draadloze router. Een desktop en een laptop maken draadloos verbinding via
deze router, en een tweede desktop staat met een kabel aangesloten, direct van de
router in de PC. Printers delen, bestanden delen, beveiliging, pingen, detecteren is
allemaal geen probleem.

De internetverbinding valt de laatste tijd constant weg. Het cable-lampje op het modem
knippert: er is dus geen kabelvoeding. Dan zijn er dus óf werkzaamheden, óf er zit iets
niet oké in de huisinstallatie. Ik vermoed het laatste, aangezien werkzaamheden niet
weken duren... Wanneer de internetverbinding bij het modem wegvalt blijft het interne
netwerk goed werken. Alleen de internettoegang knalt eruit.

Nu was het zo, dat wanneer ik aan een coaxkabel in de meterkast wat draaide, de
verbinding weer terugkwam. Ik nam dus aan dat dit de kabel naar het modem was, en
heb deze dus opnieuw gestript en aangesloten. Tot mijn grootste verbazing had het
modem verbinding toen ik de kabel al had losgehaald en gestript! Kortom, de verkeerde
kabel. Na wat proberen kwam ik erachter dat deze kabel via de radio in de woonkamer,
doorloopt naar de schuur. In de schuur is een kabelversterker actief. Ik voel ook in de
meterkast op die kabel die naar de schuur loopt, duidelijk een spanning staan. De
spanning wordt dus ook terug naar het huis gestuurd.

Kan het zo zijn dat de spanning die vanaf de schuur het huis inkomt de rest van de
coax-installatie beïnvloed, en dat het modem hierdoor storingen krijgt? Er staat me
iets van bij dat je nooit een kabelversterker tussen de hoofdaansluiting en het modem
mag plaatsen.

Hoe ga ik dit probleem oplossen?
 
Laatst bewerkt:
Als je een kabel aansluiting hebt van @home dan heb je ook een splitter bij je pakket gehad.
deze plaats je dan eerst en vanaf daar ga je dan verder.
 
Het modem moet ook zo dicht mogelijk bij de binnenkomende [meestal groene] coax kabel zitten... met een kabeltje van ongeveer 1 meter vanaf de splitter, de rest van het traject naar de PC moet je met utp doen.... Het effect van "dan weer wel, dan weer niet" internet kan duiden op een te zwak signaal.... tenzij het signaal inderdaad verziekt wordt door een kromme antenne versterker......
 
Die desktop die nu met kabel is aangesloten beschikt nog over een netwerkadapter.
Die is dus zó weer draadloos aangesloten.

Ik heb ook al voorgesteld het modem en de router in de meterkast te plaatsen...
Ik heb wat te doen vanavond...
 
Laatst bewerkt:
Modem in de meterkast is een perfect idee.... daar krijgt het ding het beste signaal... daarna zou je met utp naar de router kunnen en die kun je een plek geven die het meest optimale wireless bereik heeft....[anders kun je misschien nog wel prima op de "doos" internetten, maar op zolder kun je het "shaken".........]
Je hebt een heel weekend om te knutselen, boren, vloeren op te nemen om de kabel onderdoor te trekken, enz....
Een weekend is te kort om een bouwvergunning aan te vragen..... dus hou het binnen de grenzen.....
 
Laatst bewerkt:
Nee komt goed. 'De doos' zit naast de meterkast, en we hebben een vrije overloop naar
boven, waaronder de meterkast. Boven staan die laptop en die dekstop. De andere desktop
staat beneden, een meter of vijf bij de router (althans, de meterkast) vandaan...
 
Gaat zeker lukken! Succes....:thumb:

Mocht het tegenzitten.... dan horen we het wel!
 
Moeten we hem een "petitie voor beter internet" sturen?

Argumentatie:
Je hebt ontdekt dat de versterker in de schuur spanning op de antennekabel zet, dit is gevaarlijk [waarschijnlijk komt dit niet door de versterker, maar doordat er een oude tv aanhangt?!], je gaat dit oplossen.
De snelheid van de internetverbinding van "pa" gaat erop vooruit omdat je de modem verhuist naar de plaats waar de minste signaalverliezen optreden. Er is geen uitval meer.
Ma heeft minder te mopperen omdat pa knorrig is omdat z'n internet zo knullig werkt....
Enz.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan