• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kalender en datum opzoeken m.b.t. weergave Verzuimpercentage in kalender

Status
Niet open voor verdere reacties.

VMRBreda

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 nov 2016
Goedemorgen,

Eerste keer dat ik een vraagstuk op het forum plaats. Hopelijk is er iemand die de oplossing kan aandragen.

Bestand
I.v.m. een import bestand m.b.t. kortingen op Compensatieverlof bij verzuim, heb ik een Excel bestand gemaakt voor de Personeelsadministratie waarbij ze op persoonsniveau het verzuim in een periode (maand, kwartaal) in een kalender kunnen toevoegen. M.a.w. ze geven op een kalender de % aan dat iemand ziek is geweest. Het resultaat qua berekeningen worden met een druk op de knop toegevoegd aan een import-tabblad.

Knelpunt
In principe werkt alles, maar ik wil de laatste manuele handeling eruit hebben, wat me tot nu toe nog niet is gelukt. M.a.w. dat "automatisch" de kalender al wordt ingevuld met de aanwezige data die voor die persoon geld. Deze data staat op een ander tabblad. Elk persoon heeft zijn of haar eigen ID en binnen een verzuimmelding zit historie en kan de % veranderen. Deze historie heeft een begin en een einddatum. Aangezien elke mutatie een record is (uiteraard...en deze mutatie kan ook een notitie zijn, dan blijft de % hetzelfde) en de database zodanig is opgebouwd dat er data als "31-12-1899" en "09-09-2999" voorkomt zijn deze data in de output gemanipuleerd, door deze te vervangen met bij de eerste het begin van de verzuimmelding en bij de laatste het einde van de verzuimmelding, of einde van de periode (als het nog een openstaande verzuimmelding is). De database is ingesteld op "tot" i.p.v. "tot en met".

Ik dacht aan een combinatie van Vert.zoeken, Index en Vergelijken, maar de formules die ik tot op heden heb bedacht konden allemaal de prullenbak in. Maar misschien denk ik te moeilijk...

Door middel van prs_id op tabblad Kalender zal er gezocht moeten worden op tabblad Verzuim of de persoon in kwestie verzuim heeft op de desbetreffende dag in de kalender. In het voorbeeld zal bij prs_id 1959 en 5728 geen resultaten naar voren komen, bij 5701 zal in de kalender bij de data 22-07-2016 tot 01-08-2016 de percentage 100 gevuld moeten worden. Bij 3325 is er weer een verandering van % zichtbaar.

Het daadwerkelijke bestand is groter; bevat meer data, validatielijsten, berekeningen, een ODBC koppeling, VBA etc.. Ik heb alleen het knelpunt bijgevoegd.

Versie
Excel 2010

Mocht ik ergens onduidelijk zijn of mocht er meer informatie nodig zijn, dan hoor ik het graag.

Bijlagen

Probeer het zo eens

Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT((Verzuim!$A$2:$A$21=$B$1)*(Verzuim!$E$2:$E$21<=B3)*(Verzuim!$F$2:$F$21>=B3)*(Verzuim!$G$2:$G$21))/SOMPRODUCT((Verzuim!$A$2:$A$21=$B$1)*(Verzuim!$E$2:$E$21<=B3)*(Verzuim!$F$2:$F$21>=B3));"")

Probeer het zo eens

Code:
=ALS.FOUT(SOMPRODUCT((Verzuim!$A$2:$A$21=$B$1)*(Verzuim!$E$2:$E$21<=B3)*(Verzuim!$F$2:$F$21>=B3)*(Verzuim!$G$2:$G$21))/SOMPRODUCT((Verzuim!$A$2:$A$21=$B$1)*(Verzuim!$E$2:$E$21<=B3)*(Verzuim!$F$2:$F$21>=B3));"")

Hartelijk dank! Is inderdaad precies de oplossing die ik nodig had, ik zat in de verkeerde richting te zoeken. Hiermee kan ik een flinke efficiëntie slag maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan