• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kalender met extra's in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

hawkie

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2002
Je kent ze wel, de "jaarkalenders" in beknopte vorm zoals die staan afgedrukt in de buroagenda's: bovenste rij de maand, daaronder de weken en links de dagen v.d. week. Ik heb zo'n kalendertje gemaakt in een excelblad waarbij per week het gewerkte aantal uren van medewerkers wordt opgeteld, tussentijds per maand geteld wordt en aan het eind duidelijk wordt op hoeveel maandagen, dinsdagen etc er gewerkt is.

Voor de duidelijkheid, en om er geen andere dag/weekkalender bij te hoeven pakken, zou ik het prettig vinden dat ik per cel de datum kan toevoegen als een soort van watermerk/achtergrond. Die datumingave mag geen invloed hebben op de totalisatie van het aantal uren en mag ook niet verdwijnen op het moment dat de uren daaroverheen getypt worden, die dan natuurlijk wel opgeteld worden.

Bijvoorbeeld: ik stel me voor dat de totale achtergrond lichtgeel is met de data in heel lichtgrijs waaroverheen dan de gewerkte uren in vet zwart getypt worden.

1. Is dit mogelijk?
2. Zo ja, hoe moet ik dan te werk gaan?

Voor alle duidelijkheid: ik ben GEEN excel-deskundige. Kan met eenvoudige standaard formules werken, dus uitleg graag in eenvoudige bewoordingen.

Dat schiet lekker op!

Waarom niet? Je kan toch ook een grafische afbeelding als achtergrond voor een werkblad instellen?

btw: komt ingrid B hier nog wel eens? Had altijd veel vertrouwen in haar oplossingen. Zie dat ze het laatst op 16.6. online was. Kan haar ook geen email sturen via helpmij omdat die functie uit staat. Moderator?

(no offence in de richting van anderen)

Laatst bewerkt:
Je kunt inderdaad een grafische afbeelding als achtergrond voor een werkblad maken, maar jij hebt het over een achtergrond per cel, en dat is niet mogelijk. Ik kan er wel een heel ***-verhaal omheen maken, maar het kan gewoon niet. punt. sorry hoor...

In bijgaand bestand een voorbeeldje met voor zover ik kan bedenken de enige mogelijkheid.
Is zeer bewerkelijk en ik betwijfel of je dat wel wilt maar dat mag je zelf beslissen.
Je voegt aan elke cel een opmerking toe met daarin de datum. Je maakt de afmetingen van de opmerking zodanig dat deze in de cel past en stelt de kleur in op semi-transparant en geen opvulling. Lettertype naar wens instellen en de opmerking precies in de cel schuiven. Daarna opmerkingen op weergeven zetten.

Bijlagen

Jan, dat is precies wat ik bedoel.

Kan ik die opmerking dan per cel ook toevoegen d.m.v. kopieren en plakken? En dan ook nog zo dat het datumgetal per cel met 1 wordt opgehoogd. Of moet ik de handeling gewoon 365 keer uitvoeren ?

ps: als datum wil ik dan alleen het eerste getal gebruiken (dus 1,2,3 t/m 30-31)

Laatst bewerkt:
Je kunt de opmerking één keer goed opmaken en dan de cel 31 keer kopiëren. Dan handmatig de datumnummers aanpassen en vervolgens de cellen met de juiste datum erin naar de diverse maanden kopiëren.
Gericht kopiëren is iets meer werk maar je hoeft niet alle 365 dagen handmatig aan te passen.

Eerlijk is eerlijk, dit is weer een knap staaltje huisvlijt. :thumb:
Jan, ik kan op mijn werk je bijlage niet downloaden, dus ik heb het zelf ff geprobeerd, maar is de aanwijzer voor de opmerkingen ook nog uit te schakelen? Zelfs als je de opmerking in de cel zet, blijf ik dat rare pijltje zien. Nu is dat voor 1 cel niet zo erg, maar als je er 365 hebt, zoals Marga, dan lijkt het niet zo mooi... Heb jij enig idee?

Jekunt i.p.v. de opmerkingen ook werken met tekstvakken, dan heb je geen last van het pijltje en de opmerkingen aanwijzer.
Je moet ze dan wel alle 365 handmatig op de juiste plaats zetten.

Aanpassing:
Je kunt ze wel groepsgewijs op de juiste plaats zetten op de volgende manier. Uitgaande dat 1 t/m 31 onder elkaar komen staan en dat alle regelhoogtes hetzelfde zijn.

Maak één tekstvak in orde en plaats dat in de eerste cel, bijv. A1.
Markeer deze (op de rand klikken) en kopieer deze met Ctrl+D 30 keer.
Zet de laatste kopie in cel A31.
Zorg dat de werkbalk tekenen aktief is.
Markeer nu alle tekstvakken (tip: gebruik het pijltje uit de werkbalk tekenen om alle objecten in een gebied in een keer te markeren) en klik in de werkbalk tekenen op Tekenen, Uitlijnen en verdelen, Links Uitlijnen of vervolgens op Tekenen, Uitlijnen of verdelen op Verticaal verdelen.
Ze staan nu netjes verdeeld over de rijen.

Laatst bewerkt:
Nog even een vraagje: ben niet zo heel erg bekend met excel, waar vind ik die functie semitransparant ?

Ik kan nl alleen maar kiezen voor kleur / geen kleur en automatisch (pijltje naast de opvulknop in werkbalk of r.muisknop als ik op de cel sta)

Laatst bewerkt:
Tekst- c.q. opmerkingenvak markeren, op de rand klikken en dan rechtse muisknop, Tekstvak opmaken en dan vinkje plaatsen bij semi-transparant en daarna pas kleur op "geen opvulling" instellen. Doe je dat eerst dan kun je het vinkje niet meer plaatsen.

Uhhh, hoe komt het dat ik in jouw cellen wel de datumtekst van de opmerking zie staan in lichtgrijs en bij mij niet? Op het moment dat ik op de cel ga staan krijg ik een uitklapvenstertje.
Voor de rest is het hardstikke duidelijk en ga ik er mee aan de slag.

Bedankt.

Jan, ik heb het even uitgeprobeerd.

1.De opmerking in de cel maken gaat goed
2. de complete cel met opmerking kopieren lukt ook

Probleem is alleen dat ik in die (in dit geval 2e cel) de tekst van de opmerking niet kan aanpassen. Als ik klik op opmerking tekst bewerken en ik typ daar bv. een 5 en dan bewerken beeindigen, dan blijf ik ondanks ingave van de 5 toch de 1 zien.

Beetje onduidelijke uitleg misschien, daarom bijlage bijgevoegd.

Bijlagen

Je hebt er inmiddels al 3 keer 5 en daarvoor een 1 in staan. Je hebt na de 1 een enter gegeven en komt dan op de 2e regel. Het vak is niet groot genoeg om beide regels te laten zien en daarom zie je alleen de 1 op de 1e regel.
Als je op de opmerking klik om te bewerken eerst even backspace gebruiken en opletten met enter. Om de wijziging op te nemen hoef je alleen maar buiten de opmerking te klikken, Enter is niet nodig.

Ben ik weer!

Ik heb inmiddels het hele kalenderverhaal af. Moest , omdat de data niet netjes onder elkaar staan maar onderverdeeld in kwartalen, iedere opmerking naar de juiste plek slepen (365x). Enfin, dat is nu gebeurd.

Maar nu, ik moet het kalenderoverzicht voor 25 personen maken, dus ik dacht, ik kopieer het werkblad gewoon naar 25 nieuwe werkbladen met kopieren / plakken speciaal.

Helaas zie ik dat ik dan op ieder werkblad weer alle opmerkingen op hun goeie plek moet slepen :confused:

Dat kan toch niet de bedoeling zijn? 365 x 25 pffff

voor de duidelijkheid een bijlage erbij: links het origineel, rechts de kopie (let op de pijltjes)

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan