Kan 2e harddisk niet openen via IDE/SATA

Status
Niet open voor verdere reacties.

remonscholte

Gebruiker
Lid geworden
16 mrt 2008
Hallo allen!

Sinds kort een nieuwe laptop want mijn oude was kapot (wilde niet meer starten, en voordat ik er weer windows opzet, wil ik eerst bestanden er afhalen).
Daarom een IDE/SATA device gekocht, en zo de andere laptop uit elkaar halen.
Hard disks er uit gehaald, had 2 van 500GB.
De eerste deed ik er in, pakte alle files. Maar stond Windows map op, program files etc.
Niet wat ik nodig had, want ik wilde graag mijn afbeeldingen en studie-files enzovoort er afhalen.
2e plug ik er in, pakt hem wel, komt een nieuwe schijf te staan, maar kan hem niet openen. (kan schijfbeheer niet openen, blijft hangen op openen van virtual disk service)

What to do?!

Groeten en bvd!

Dus je oude laptop had 2 schijven inzitten? Heb je daar zelf de tweede erbij gezet, of was dat al vanaf fabriek zo? Windows kan twee fysieke schijven als een schijf laten voorkomen.

Bij laptop en opstartproblemen denk ik in de eerste plaats aan een overleden harde schijf. Indien je de eerste schijf kan lezen, dan zal dat niet het geval zijn.

Het geen betekend, dat de tweede schijf ook onafhankelijk van de eerste schijf gelezen moet kunnen worden.

Indien mijn analyse klopt dat heb je een ernstig probleem. Het is zo maar niet te voorspellen wat nog gered kan worden.

Er zijn bedrijven die gewoon gegevens proberen weer boven water te halen. Daar hangt een flink prijskaartje aan.

Indien je nu zelf wat trucjes uithaalt dan kan het nog erger worden. Heb je niet toevallig recentelijk een backup gemaakt?

Dat was inderdaad in de fabrieksversie al zo, had een Acer Aspire 7730. Nu kon ik inderdaad de eerste lezen, maar kan de tweede niet openen.
Ik wil niet naar een bedrijf toe, wil gewoon het zelf uitlezen.
Ik heb geen back up gemaakt, dus kan eigenlijk niets.
Moet het hiermee doen...
wat te doen?
Dus je oude laptop had 2 schijven inzitten? Heb je daar zelf de tweede erbij gezet, of was dat al vanaf fabriek zo? Windows kan twee fysieke schijven als een schijf laten voorkomen.

Bij laptop en opstartproblemen denk ik in de eerste plaats aan een overleden harde schijf. Indien je de eerste schijf kan lezen, dan zal dat niet het geval zijn.

Het geen betekend, dat de tweede schijf ook onafhankelijk van de eerste schijf gelezen moet kunnen worden.

Indien mijn analyse klopt dat heb je een ernstig probleem. Het is zo maar niet te voorspellen wat nog gered kan worden.

Er zijn bedrijven die gewoon gegevens proberen weer boven water te halen. Daar hangt een flink prijskaartje aan.

Indien je nu zelf wat trucjes uithaalt dan kan het nog erger worden. Heb je niet toevallig recentelijk een backup gemaakt?

Als je een beetje verstand van computers hebt kan je TestDisk gebruiken. LET OP! ALS JE HET VERKEERD GEBRUIKT KAN ER BLIJVENDE SCHADE ONTSTAAN. Het is dus op eigen risico!

Ik denk niet dat testdisk hier helpt.

Wat ik als eerst zal doen is te proberen de oude laptop vanaf CD op te starten met een linux live distro (b.v. ubuntu of knoppix). Indien dat lukt dan weet je of de oude laptop nog werkt en je weet of het probleem misschien in de harde schijven ligt.

Indien je voor het opstarten nog de oude schijven terugplaatst, dan kan je met de live CD kijken of er nuttige informatie af te halen valt.

Ik heb geen ubuntu, en dan ben ik mijn bestanden waarschijnlijk kwijt. Dat is juist wat ik wil voorkomen.
Andere opties?

Ubuntu of Knoppix kan je gratis downloaden en op een CD/DVD gaan branden. Een live distro maakt niets kapot, je moet moeite doen om iets te schrijven met een live CD/DVD .

"Ik wil niet naar een bedrijf toe, wil gewoon het zelf uitlezen."
"Niet zoveel verstand van computers"
"Ik heb geen ubuntu, en dan ben ik mijn bestanden waarschijnlijk kwijt. Dat is juist wat ik wil voorkomen."

Waar is de vraagsteller eigenlijk mee bezig?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan