Kan Access linken naar externe bestanden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Langnek723

Gebruiker
Lid geworden
11 mei 2010
Als ik een Access invulformulier voor mijn database maak, is het dan mogelijk om:
- Of een extern bestanden in de database op te nemen (soort van uploadknop zoals in de email).
- Of te linken naar een extern bestand ergens op mijn harde schijf. Kan in dit geval ook door Access gedetecteerd worden of de link nog steeds klopt cq het bestand nog steeds aanwezig is?

Wat wil je eigenlijk doen met de externe bestanden? Wil je er informatie uit ophalen, of juist opslaan?

Ik sla informatie op over een bepaalde controle. Het exceldocument geeft essentiele informatie die bij deze controle hoort.
Ik wil dus dat deze informatie bij elkaar blijft op de 1 of andere manier. Daarom is linken naar het bestand op de harde schijf ook een optie mits ik zeker weet cq kan controleren of de link kloppend blijft.

En wil je de output dan toevoegen aan een bestaand Excel document, of wil je dat het Excel document wordt overschreven? Ik vermoed, omdat je wilt controleren of het bestand bestaat, dat je gegevens wilt kunnen toevoegen?
Een bestand Exporteren naar Excel is op zich een eenvoudige handeling. Wil je de output echter toevoegen aan een Excel document, dan wordt het een stuk ingewikkelder, omdat je via VBA het Excel bestand moet openen, en dan de gegevens op de juiste plek in het juiste werkblad moet zien te krijgen.

De reden dat ik wil controleren of het excel document nog op de goede plek staat (en de link ernaartoe dus nog klopt) is omdat de informatie bij elkaar hoort en zonder elkaar niet veel waard is.

Ik weet niet of je precies begrijpt wat ik bedoel.

Ik wil data invoeren in Access. Ook wil ik aan deze data een excel (of ander document) kunnen hangen of naar linken omdat in dit excel document extra info staat. Aan het excel document hoef ik niets te veranderen. Alleen de data in Access zal ik af en toe veranderen. Het gaat erom dat de Access data en het excel document bij elkaar blijven.

De informatie moet in zijn geheel makkelijk toegankelijk zijn voor iedereen hier.

Als ik het goed begrijp wil je dus niks exporteren, maar alleen een excel document kunnen openen vanuit je Access formulier?
In dat geval is het redelijk simpel, want je kunt een Hyperlink maken die het Excel bestand opent (met FollowHyperlink). Je kunt met VBA controleren of het bestand nog bestaat of niet, voordat je de actie FollowHyperlink uitvoert. Is dat ongeveer wat je wilt?

Ja dat is zo ongeveer wat ik bedoel. Mensen moeten de Access data kunnen bekijken en daarbij het excel document kunnen openen op dezelfde plek (dus vooral bedoeld voor mensen die niet weten waar alles op andere locaties is opgeslagen).

Wat is dat VBA? (ben slecht in afkortingen;) ) Kan de hyperlink naar het excel bestand automatisch gecontroleerd worden?

Sorry, vraag verkeerd gesteld! Maar iig bedankt voor het snelle antwoord;)

Wat ik natuurlijk bedoelde was: hoe kan je met VBA deze actie uitvoeren en kan je dit automatisch laten doen?
Ik weet namelijk 0,0 van VBA af.

Je moet de code aan een Gebeurtenis hangen, bijvoorbeeld de gebeurtenis <Bij klikken> van het tekstvak waar de link in staat.
Een simpel voorbeeldje ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Code:
Private Sub Bestand_Click()
Dim sBestand As String
Dim MyFile As String
     sBestand = Me.Bestand.Text
     MyFile = Dir(sBestand)
     If Not MyFile = "" Then Application.FollowHyperlink sBestand
End Sub
Hierbij is Bestand het tekstvak, waarbij de code tussen de Private Sub en End Sub de feitelijke gebeurtenis is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan