Kan als ADMIN niet deleten op netwerkschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wurf

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
Berichten
28
Hallo,

Ik ben een NAS aan het volgooien met backup materiaal. Nu wilde ik een map verwijderen en kreeg de melding dat dat niet kan omdat ik 'niet gemachtigd ben' om dit te doen.

Eigenschappen>Beveiliging>Geavanceerd>Eigenaar>Bewerken lost niets op. Ik krijg dan de melding "Er is een fout opgetreden tijdens het toepassen van beveiligingsgegevens op:...""
TOEGANG GEWEIGERD


- UAC is uit
- Ingelogd als ADMIN

Dit begint ergerlijk te worden. Hoe word ik baas over zelf aangemaakte mappen?

Groet,

Marcel
 
Heb je zowel ntfs permissies (indien filesystem ntfs is) en de share permissies goed gezet (gecontroleerd?)
 
1. Je zou kunnen beginnen met het precieze type & merk van de NAS te vermelden.
2. Je schrijft niets over de door jou en/of door het apparaat ingestelde manier van toegang (Samba, FTP etc.)

Tijs.
 
Dank voor de snelle reacties!

Ellasar:
Kun je dat toelichten? waar controleer ik dat?

dnties:
NAS is een CHD3WNAS500 Mediastorecenter van conceptronic /Grab'n'Go
Hij hangt er via een daraadloze verbinding aan als netwerkschijf. Benader 'm met FTP en als netwerkschijf. Samba zegt me zo even niets. Heb het woord wel voorbij zien komen in de handleiding. Daar staat een extra uitleg over gebruik onder Vista. Helaas begint de workaround in de handleiding met run>secpol.msc en dat heb ik in mijn versie van Vista helaas niet tot mijn beschikking...

Harry:

DAT heb ik dus al geprobeerd. Bij het wijzigen van de rechten krijg ik een foutmelding zoals in mijn initiële posting omschreven.
 
Geef een rechtermuisknop op de map en kijk bij het tabblad security (beveiliging)

daarnaast ook op het tabblad sharing(delen) en dan de permissions (machtigingen) bekijken
 
Uit de FAQ

" Windows Vista Home (Basic / Premium) users: "
Windows Vista Home (Basic / Premium) are not shipped with the 'secpol.msc' component.
Therefore, the product will not work with these Vista editions unless this procedure is followed:
1. Start up ‘regedit’
2. Browse to key folder ‘HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa’
3. Change the ‘LmCompatibilityLevel’ key value to ‘1’
4. Close the registry editor and restart the system--

Overigens heb ik hier het idee dat dit gebruikt wordt juist onder Samba (dus d.m.v. het koppelen van (netwerk)schijfletters aan de gedeelde map, geen FTP).

Ook uit dezelfde sectie:
" Drive mapping under Windows Vista: "
You can now map a network drive to your computer with the steps below:
1. Right click on "Computer" and select "Map network drive..."
2. Select the drive letter you want to use (for example "G:")
3. Type the folder which you want to map (for example "\\CH3SNAS\Volume_1").
4. Click "Different user name" and type the username "Guest" (or another username)
and the password which is configured for the 'network storage device' share.
5. Click "OK" and Click "Finish".
Your 'network storage device' share is now mapped to a drive letter on your computer.

Maarre (toevallig recent nog iemand anders tips gegeven m.b.t. Grab'nGo apparatuur):
(Weer uit dezelfde FAQ sectie):

Waarom kan ik enkel de Read optie gebruiken met mijn externe HDD?

U kan een NTFS geformateerde HDD gebruiken maar dit zal functioneren als een Read-Only apparaat.

U kan enkel gebruik maken van de Read/Write optie als de externe HDD als FAT32 geformateerd is.

Dat zal waarschijnlijk ook weer als netwerkschijf gekoppeld bedoeld zijn (Samba, dus niet FTP). Nu is het natuurlijk interessant of je alleen een hele map niet kunt hernoemen/verwijderen of dat het ook geldt voor individuele bestanden. Indien ja, dan zul je wellicht toch naar FAT32 moeten overstappen (met de beperking van bestanden van max. 4 GB / stuk).

Overigens had degene die ik eerder hielp geen probleem met alles als het via USB was aangesloten.
Via USB aangesloten geen probleem met welke type partitie-formattering dan ook (NTFS, FAT32 etc.) De problemen waren er pas toen het apparaat echt als netwerk-opslag werd gebruikt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
dnties:
-Bestanden gaan inderdaad prima. alleen de mappen zorgen voor ellende...

-LMcompatibilitylevel stond al op 1

Misscien toch eens proberen, FAT32?


Eallasar:
Ik probeer de machtigingen aan te passen, maar dat levert dus een foutmelding op.
 
Heb je ook al geprobeerd om eerst de map helemaal leeg te maken zodat er niets meer instaat (ook geen (lege) submappen), en zo'n map dán te verwijderen? Misschien is de melding wat cryptisch, en gaat het er alleen om dat de map niet (helemaal) leeg is voordat je 'm verwijderen wilt.

De optie van FAT32 te gebruiken is altijd nog beschikbaar als alle andere dingen niet helpen/werken... ;)

Tijs.
 
Zelfs bij een lege map werkt 't niet.

Bovendien zie ik nu in het admin-scherm dat ik weliswaar kan formatteren, amaar dat ik niet kan kiezen tussen NTFS en FAT32.
 
Er staat hier een handleiding én een soort NTFS-naar-FAT32 formatteerutility, voor gebruik met USB geloof ik (lees die handleiding goed).

Let natuurlijk wel op welke schijfletter je uiteindelijk van NTFS naar FAT32 'omzet', want het wordt gewoon geformatteerd als FAT32.

Succes,

Tijs.
 
Helaas...
Hij is alleen wireless of utp aan te sluiten. Volgens de handleiding moet 'ie aan de USB.
 
En als je dat Easy Search programma gebruikt, kun je er dan mee komen??

Tijs.
 
Dan vindt 'ie 'm we;, maar verder kun je niks met Easy Search. Alleen de admin-pagina van de schijf openen of de schijf mappen.
Inmiddels heb ik 'm maar geformatteerd en de boel opnieuw geback-upped. Ik kan het namelijk niet uitstaan dat er mappen op staan die ik niet kan deleten :-\
 
Als het nu werkt (inclusief verwijderen van mappen en bestanden), kun je dan hier op het forum even (precies) aangeven hoe je het gedaan hebt? En hoe je er nu correct mee werken kunt?

Tijs.
 
Eigenlijk heb ik niks bijzonders gedaan. Ik heb wel de indruk dat de niet te verwijderen mappen waren aangemaakt via FTP. Dat heb ik nu maar vermeden. Misschien is het toeval, maar ik laat FTP even voor wat het is.

Nu gewoon via een mapped drive. Ofte wel, gewoon de schijf (in mijn geval een map op de schijf) mappen naar een driveletter.

Vanuit 'mijn computer' --> netwerkvervinding maken.

Gr.
Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan