Kan bestanden en printer pas delen als ik internetkabel uit switch trek

• Onderwerp starter Onderwerp starter xemx
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xemx

Verenigingslid
Lid geworden
15 aug 2001
Ik heb 2 laptops via een switch verbonden. Tot voor kort kon ik op deze manier zowel internet als bestanden en printer delen. Sinds ik bestands- en printer delen op één van de laptops een tijd heb uitgezet (en daarna weer aan), lukt dit niet meer. Ik kan internet delen, maar geen bestanden en printer, behalve als ik de internetkabel eruit trek. Dan kan ik opeens wel weer printer en bestanden delen. Het lijkt er dus op dat ik iets in de instellingen verkeerd heb staan, maar ik kan het niet vinden.

Ik heb op beide laptops Windows Vista. De Windows firewall staat uit, ik heb daar wel aangevinkt bij de uitzonderingen “bestands en printerindeling”. Ik gebruik Comodo firewall en het probleem doet zich ook voor als ik deze uitzet. In het netwerkcentrum (wat overigens erg traag opstart) heb ik netwerkdetectie, bestanden delen, openbare mappen delen en printers delen ingeschakeld. Met wachtwoord beveiligd delen heb ik inmiddels uitgeschakeld, maar dat heeft niet geholpen. In het volledig overzicht (netwerkcentrum) zijn beide laptops wel steeds zichtbaar. Printspooler in de services staat op automatisch. UAC heb ik uit staan. De computers staan in dezelfde werkgroep en hebben een verschillende naam. Op beide laptops gebruik ik eenzelfde gebruikersaccount. “Bestanden en printers delen voor microsoft netwerken” en “client for microsoft networks” is aangevinkt in de eigenschappen van de LAN-verbinding. Het netwerk is ingesteld als een particulier netwerk. Modem en laptops een hele nacht helemaal uit zetten, heeft ook niet geholpen.

Ik begrijp uit wat ik erover gelezen heb dat ik moet pingen om te weten of de computers elkaar zien, maar ik weet niet zo goed wat ik moet pingen, dus ik schrijf hier maar wat ik gedaan heb. Ping 127.0.1: 4 verzonden, 4 ontvangen. Pingen naar het eigen IPv4 adres van de laptops ook 4 verzonden, 4 ontvangen. Pingen naar het Ip adres van de andere laptop ging: 4 verzonden, 0 ontvangen:100% verlies. Dit alles met de internetkabel in de Switch.

Ik heb het gevoel dat ik iets simpels over het hoofd zie, want het werkt dus wel als ik de internetkabel uit de switch haal, maar het is me een raadsel.
Ik hoop voor jullie niet ;)
Bedankt, Angela

Het probleem lijkt me te zijn dat je een switch gebruikt, daar waar je eigenlijk een router moet gebruiken.

Je zou het volgende eens moeten bekijken. Als je met de internetkabel erin internet, moet je even windows-toets + R gebruiken, en dan cmd kiezen. En dan met ipconfig kijken naar welk ip-adres je hebt. Waarschijnlijk is dat er 1 van je provider, en geen private reeks (192.168.x.x).

En als je vervolgens de internet-stekker eruit trekt zal je met hetzelfde een adres in de reeks 169.x.x.x krijgen.

Als dit namelijk het geval is, dan heb je geen lokaal netwerk waarmee je je bestanden wilt delen, maar doe je dit over het internet, en dan is het maar goed dat je firewall dit tegenhoudt, of dat je provider dit blokkeert voor je.

Overigens krijg je normaal gezien per modem maar 1 ip-adres, dus het klinkt niet heel logisch. Maar de symptonen wijzen wel deze kant op.

De oplossing zou dan zijn een router te kopen, en die achter het modem te zetten, en daarop dan de pc's aan te sluiten.

Dank je wel voor je reactie en duidelijke uitleg!
Ik krijg met ipconfig inderdaad geen adres in de reeks 192.168.x.x. Ik krijg wel op beide laptops een verschillend adres (83.x.x.x). Als ik de internetstekker eruit trek, krijg ik hetzelfde adres als met de internetstekker erin. Betekent dit ook dat ik, toen ik wel bestanden en printer kon delen, dit over internet heb gedaan?
Eerlijk gezegd heb ik een router in de kast staan, maar ik koos voor een switch omdat me dat veiliger lijkt: dan kunnen anderen niet op mijn verbinding komen. En omdat het tot voor kort werkte, hoop ik dat het weer gaat lukken via de switch. Behalve als ik via internet deel, da's natuurlijk geen goede oplossing en dan is het maar goed dat het mis is gegaan en je me erop attent maakt, want ik had geen idee.

Heeft iemand nog een idee wat ik eens kan proberen?
Groetjes, Angela

Je deelde inderdaad via internet. De enige veilige oplossing is een router er tussen te zetten. Althans dat is de meeste veilige en eenvoudige oplossing.

Dus Modem - Router - Computers

Jammer, maar helemaal duidelijk. Bedankt!
Angela

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan