Kan bestanden enkel definitief verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sienwva

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Als ik een bestand wil verwijderen, dan komt de vraag 'Weet u zeker dat u dit bestand definitief wil verwijderen?'.

M.a.w.: het verwijderde bestand gaat niet naar de prullenbak, maar wordt meteen volledig verwijderd.
Ik keek reeds bij de eigenschappen van de prullenbak, en de optie om direct definitief te verwijderen, staat uitgevinkt.

Dit gebeurt bij bv. excel- en worddocumenten, maar NIET bij bv. een jpg-bestand.Hoe los ik dit probleem op?

Zie (dat is bij Windows 7 in ieder geval wel zo) dat je kunt aangeven per map of bestanden naar de prullenbak kunnen (en hoeveel ruimte daarvoor wordt gereserveerd).
Dus stel dat je bij de map Documents ingesteld hebt staan "Direct verwijderen" (of er maar 0 MB voor reserveert) en Word/Excel documenten worden daar (onder) opgeslagen, dan lijkt het te kloppen.
Op dezelfde manier zou het kunnen zijn dat voor de map My Pictures "Direct verwijderen" niet aanstaat danwel dat er wél ruimte is gereserveerd.

Tijs.

Ik heb windows 8, ik vind bij de eigenschappen geen optie 'direct verwijderen' terug.
Jammer, want het ziet er naar uit dat het inderdaad per map lijkt ingesteld te zijn.

a. Je begrijpt me mogelijk verkeerd:
Wat ik bedoel is de Eigenschappen van de Prullenmand opvragen, en kijken of bij Windows 8 (net als bij Windows 7) je meerdere mappen ziet genoemd, die (dus) hun eigen prullenmandinstellingen kunnen hebben.
Doe anders een schermafdruk bij je volgende posting hoe de Eigenschappen van de Prullenmand er bij jou op Windows 8 uit zien.
b. Waar staan die afbeeldingenbestanden en de Excel- en Worddocumenten waar je het over had? Staan die op verschillende schijfletters? (Bijv. afbeeldingen op externe harde schijf, Excel/Word op interne harde schijf)? Want als ik even snel bij Google afbeeldingen kijk dan lijkt het in ieder geval mogelijk om per schijfletter (dus niet per map) instellingen te doen, zoals ik in mijn vorige posting noemde (maar in Windows 7 per map). Zie hier (ENG).
c. De optie "Direct verwijderen" kan ook iets heten als "Niet verplaatsen naar de Prullenmand. Verwijder de bestanden meteen" (of zoiets). Daarmee is (natuurlijk) hetzelfde bedoeld.

Tijs.

Laatst bewerkt:
prullenbak.jpg

De instellingen zijn dezelfde als ik de andere schijf selecteer.
Er is nog een X-schijf - een schijf die met andere pc's gedeeld wordt - maar die kan ik dus niet selecteren.
Het zijn de bestanden vanop die schijf die enkele direct verwijderd kunnen worden.

Sien.

Er is nog een X-schijf - een schijf die met andere pc's gedeeld wordt - maar die kan ik dus niet selecteren.
Het zijn de bestanden vanop die schijf die enkele direct verwijderd kunnen worden.

Daar hebben we het te pakken: Op netwerkschijven heb je geen prullenmand, dus verwijderen = verwijderen, gaat dus niet langs de prullenmand.
Dat is altijd al zo geweest en bij iedereen. Als je er over nadenkt is het ook niet vreemd ook:
a. Je hebt niet altijd toegang tot de netwerkschijf (netwerkstoringen, pc/laptop niet aan het netwerk aangesloten, bestandsserver niet altijd online), dus hoe zou je (in dat geval) bestanden willen terugzetten? Met lokale schijven is dat natuurlijk een ander verhaal.
b. Stel dat je wél een prullenmand zou hebben dan kan het zijn dat personen ruimte 'gereserveerd' houden voor het terugzetten van bestanden die in de prullenmand staan. Dat is (natuurlijk) niet wenselijk.

Nog een opmerking: Als het een Windows server bestandsserver is dan bestaat er wel iets dat Vorige versies heet. Dus als je per ongeluk een bestand of map weggooit (of een bestand overschrijft met iets verkeerds) én er is op de bestandsserver ruimte gereserveerd voor Vorige versies, dan kun je op die manier alsnog bestanden/mappen terughalen. Zie als voorbeeld (even in de ENG versie) hoe ik via de Eigenschappen van een map vorige versies van de map kan terughalen of, via de View functie van een van die Vorige versies, ook bestand(en) die IN die map staan.

We zijn er dus uit: Je hebt je probleem met een netwerkschijf maar netwerkschijven kennen geen prullenmand.

Tijs.

Bijlagen

• Vorige_versies_Previous_Versions.png
    Vorige_versies_Previous_Versions.png
    20,4 KB · Weergaven: 74
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan