Kan BIOS kapot gaan van jumper reset?

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Berichten
4.525
Een vraag over het hardwarematig resetten van de BIOS door de jumper op het mobo in de resetstand te plaatsen.
In de handleiding van het mobo staat nadrukkelijk dat de stroom eraf moet en de cel eruit gehaald moet worden waarna de jumper minstens 10 sec in de rest stand gezet moet worden.

Stel nu dat je die jumper in de reset stand laat en vervolgens de batterij er weer in en de stroom erop en dan de PC starten.
Kan het zijn dat daar dan de BIOS van kapot gaat?

Ik vraag dit omdat ik denk dat zo iets bij een mobo dat ik hier heb gebeurd is.

Ps. Ik ben de vanochtend (zaterdag) weg, maar vanmiddag weer terug en kan dus pas vanmiddag een antwoord op eventuele vragen geven.
 
Laatst bewerkt:
Als je de jumper laat zitten en probeert op te starten, zal het systeem niet starten. Lijkt me niet, dat je de boel hiermee kunt slopen, maar je weet het nooit.
 
Het is inderdaad de bedoeling dat de reset plaats vind met de stroom eraf.
Ik verwacht (eigenlijk) niet dat de bios om zeep zou gaan als de stroom eraan gaat terwijl nog in reset-stand, maar 100% garantie/zekerheid heb ik daar niet over.
Zou eigenlijk een vraag moeten zijn voor (de helpdesk van) de moederbordfabrikant, als je het zeker wilt weten.

Tijs.
 
Je kan hoogstens de software corrupt maken op die manier ..
 
Dank voor de reacties.

Ter indicatie wat het mobo nu doet:
als de PC wordt gestart gaat het groene lampje aan op het ASUS P5N-MX mobo, de ventilatoren van CPU en case fan gaan draaien en dat is het. Geen opstart piep, geen scherm display, niets verder.
Mijn conclusie is dat de stroomvoorziening op het mobo het kennelijk wel doet, maar de Bios niet actief wordt (want die geeft de piepjes e.d.).
Wat ik ook nog voor alle zekerheid gedaan heb is de processor en de voeding in een andere PC getest, maar die functioneerden beide gewoon goed.
vandaar dat mijn conclusie is dat het de BIOS zou kunnen zijn.

Weet iemand of de BIOS te vervangen is?
Het is een 8MB Flash ROM Award BIOS die op het mobo geprikt zit.
 
Al geprobeerd het Bios te flashen met de laatste versie?
 
Al geprobeerd het Bios te flashen met de laatste versie?

Probleem is dat bij de start het systeem niet eens aan de bios toekomt en dus ook geen enkel apparaat (USB, floppy, etc) werkt. Daarom kan ik ook geen bios flash doen, helaas.
 
Eerste wat ik zou doen is
a. Stroomkabel eraf halen
b. 12x kort de aan-uit knop indrukken
c. Loskoppelen van datakabels en voedingskabels van de harde schijven van het moederbord
d. Alle insteekkaarten er uithalen, contactpunten schoonmaken met pure alcohol op een hoekje van een zeem, en dan terugplaatsen
e. Alle geheugen eruit halen, schoonmaken met pure alcohol op een hoekje van een zeem, maar nog niet terugplaatsen
f. Koelribben op de processor schoonspuiten met perslucht
g. Stroomkabel er weer in, en de pc opstarten. Kijk of je enige reactie krijgt (piep-geluiden, beeld etc.)

Krijg je dan wel (enige) reactie, stroomkabel er weer uit, geheugen erin en kijken wat er dan gebeurt als je de stroomkabel er weer instopt en de pc aanzet.
Krijg je dan de mogelijkheid om in de bios te gaan, de pc weer uitzetten (stroom eraf) en de harde schijven weer aansluiten. Dan weer de stroomkabel erin en de pc aanzetten.

Succes,

Tijs.
 
Dank voor de reacties.

Ter indicatie wat het mobo nu doet:
als de PC wordt gestart gaat het groene lampje aan op het ASUS P5N-MX mobo, de ventilatoren van CPU en case fan gaan draaien en dat is het. Geen opstart piep, geen scherm display, niets verder.
Mijn conclusie is dat de stroomvoorziening op het mobo het kennelijk wel doet, maar de Bios niet actief wordt (want die geeft de piepjes e.d.).
Wat ik ook nog voor alle zekerheid gedaan heb is de processor en de voeding in een andere PC getest, maar die functioneerden beide gewoon goed.
vandaar dat mijn conclusie is dat het de BIOS zou kunnen zijn.

Weet iemand of de BIOS te vervangen is?
Het is een 8MB Flash ROM Award BIOS die op het mobo geprikt zit.


Als je goed kunt solderen, dan is de cmos chip wel te vervangen :)
 
Eerste wat ik zou doen is
a. Stroomkabel eraf halen
b. 12x kort de aan-uit knop indrukken
c. Loskoppelen van datakabels en voedingskabels van de harde schijven van het moederbord
d. Alle insteekkaarten er uithalen, contactpunten schoonmaken met pure alcohol op een hoekje van een zeem, en dan terugplaatsen
e. Alle geheugen eruit halen, schoonmaken met pure alcohol op een hoekje van een zeem, maar nog niet terugplaatsen
f. Koelribben op de processor schoonspuiten met perslucht
g. Stroomkabel er weer in, en de pc opstarten. Kijk of je enige reactie krijgt (piep-geluiden, beeld etc.)

Krijg je dan wel (enige) reactie, stroomkabel er weer uit, geheugen erin en kijken wat er dan gebeurt als je de stroomkabel er weer instopt en de pc aanzet.
Krijg je dan de mogelijkheid om in de bios te gaan, de pc weer uitzetten (stroom eraf) en de harde schijven weer aansluiten. Dan weer de stroomkabel erin en de pc aanzetten.

Succes,

Tijs.

Gaan we proberen :)
 
Helaas, geen resultaat (na alles gedaan te hebben wat hier aangeraden werd).
Ik denk dat de BIOS toch echt helemaal dood is.
 
ik neig er ook toe nu te veronderstellen dat het hele moederbord (danwel alleen de bios) kapot is, nu... jammer...

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan