kan buitenstaander sufgedrag in kaart brengen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
(wellicht niet onder het goede topic, maar ik wist niet waar ik de vraag anders kon stellen)

Ik werd getriggerd door een verhaal dat ik laatst hoorde over iemand wiens gangen op internet nagegaan waren door zijn werkgever. Let wel: het ging over de eigen computer van de (ex-)werknemer, voor prive-gebruik.
Ivm een conflict had de werkgever er belang bij de details te weten over het surfgedrag van de werknemer (niet op het werk maar via eigen computer van de werknemer, thuis). De werkgever had een detective in de arm genomen en deze had klaarblijkelijk details boven water gekregen over welke sites de werknemer bezocht had en hoeveel tijd hij online was geweest.

Omdat ik geinteresseerd ben geraakt in de privacy in combinatie met internet blijft dit in mijn hoofd spelen. Omdat de verteller van het verhaal ook niet wist over wie het feitelijk ging, stel ik hier maar de vraag:

Is het mogelijk dat buitenstaanders je surfgedrag in kaart kunnen brengen en hoe? Ik weet dat er spyware bestaat die dit soort dingen naar "buiten" kan sluizen, maar kan dit ook "extern", dus niet via de computer waar het om gaat? Dus als je je computer beveiligd hebt met een firewall, spyware en adware, is het dan voor buitenstaanders toch mogelijk om bepaalde gegevens boven water te krijgen (bv via je IP adres)? Of kan dat alleen als je de sites kent die bezocht zijn? (en dus bv aan de site-eigenaar de gegevens zou kunnen vragen over hoe lang een bepaalde computer er gebruik van heeft gemaakt)?

Ik heb namelijk het idee dat het een broodje-aap verhaal betreft maar toch twijfel ik en wil het graag zeker weten,

alvast met dank

het zou zeker mogelijk zijn, heb er niet veel verstand van. Maar je provider heeft ook veel informatie over je surfgedrag. Maar of iemand daar zo maar bij komt weet ik niet, het lijkt me niet omdat het om de privacy van hun klant gaat.

het zou zeker mogelijk zijn, heb er niet veel verstand van. Maar je provider heeft ook veel informatie over je surfgedrag. Maar of iemand daar zo maar bij komt weet ik niet, het lijkt me niet omdat het om de privacy van hun klant gaat.

Ik weet niet om welke provider het ging... ik neem ook aan dat een provider die informatie inderdaad zal hebben, maar het lijkt me inderdaad niet dat ze die aan de eerste de beste detective mogen geven. Dat zullen ze alleen (mogen) doen als ze van bovenaf die verplichting krijgen en ik neem aan dat er dan gerede verdenking van een of ander ernstig delict moet zijn. Dat zal een werkgever inderdaad niet voor elkaar krijgen via een detective, lijkt me....

Maar of er dus nog een andere weg is.....?

Wachtwoorden, afbeeldingen van websites die je bezoekt, precies weten welke sites je bezoekt, het is allemaal mogelijk zonder detective.
Alleen, de kans is nu met goede beveiligingsprogramma's niet meer zo groot.
Iemand kan zelfs je pc half overnemen, cd-romdrive open en dicht doen, zomaar normale bestanden verwijderen, instellingen wijzigen, allemaal mogelijk.
Alleen ook hier hetzelfde, als je een goede firewall hebt, een goed anti-virusprogramma, een continue draaiend anti-spywareprogramma gebruikt is de kans al veel kleiner geworden.

Dit soort malware waarbij het slachtoffer '' gepest '' wordt komt niet zovaak meer voor omdat malware-makers inzien dat ze geld kunnen vangen. In plaats van kijken wie er het beste een pc kan hacken of wie er het vervelendste virus kan maken gaat het nu om geld. Oplichting via de mail of op internet bijvoorbeeld spam of phishing. Ook ransomware komt steeds vaker voor. Hierbij worden je bestanden gegijzeld, je bestanden worden versleuteld. Je bestanden kan je dan terug krijgen door geld over te maken of aankopen te doen bij een niet betrouwbare online apotheek en dergelijke....
Wat er niet allemaal gebeurt in de wereld van malware, het is ongelooflijk.

Laatst bewerkt:
Wachtwoorden, afbeeldingen van websites die je bezoekt, precies weten welke sites je bezoekt, het is allemaal mogelijk zonder detective.
Alleen, de kans is nu met goede beveiligingsprogramma's niet meer zo groot.
Iemand kan zelfs je pc half overnemen, cd-romdrive open en dicht doen, zomaar normale bestanden verwijderen, instellingen wijzigen, allemaal mogelijk.
Alleen ook hier hetzelfde, als je een goede firewall hebt, een goed anti-virusprogramma, een continue draaiend anti-spywareprogramma gebruikt is de kans al veel kleiner geworden.

Ik denk dat er inderdaad heel veel kan als iemand eenmaal toegang tot je computer heeft... maar de vraag was eigenlijk of het ook kan zonder die toegang? Kunnen de gegevens elders vandaan gehaald worden? Een provider heeft die info, maar kan een kwaadwillend iemand daar ook op een andere manier achter komen?

Ja, een familielid die zogenaamd naar je pc wil kijken....:D

Nee hoor, zonder die toegang of detectives, of gekke truucjes wordt het heel heel lastig.
Er bestaan wel keyloggers die tussen het toetsenbord en de systeemkast worden gezet ( vraag me niet hoe ) en zo'n keylogger wordt nooit gevonden door beveiligingsprogramma's.

Maar normaal gesproken is er zonder die '' toegang '' of detectives niet veel mogelijk.

Maar normaal gesproken is er zonder die '' toegang '' of detectives niet veel mogelijk.

daar zit 't 'm nou juist. Zonder detective is er niet veel mogelijk, maar wat kan er dan met detective? Ik begreep uit het verhaal dat er een detective ingeschakeld was om een en ander boven tafel te krijgen. Hoe kan zo iemand dat voor elkaar krijgen? (of iemand anders die goed kan zoeken en/of veel weet van internet?). Kan dat eigenlijk wel?

Ook die detective kan in Nederland niet veel voor elkaar krijgen. In 2001 speelde al het op bevel van Justitie aftappen van het Internetverkeer van een verdachte. Daar gaat dit artikel over. Die gedwongen samenwerking van het Internet Service Provider Overleg (ISPO) met Justitie werd nog "inniger" in 2005. Daarover gaat dit artikel.

Wanneer moeten er door de ISP gegevens aan Justitie worden geleverd? De betreffende klant van de ISP moet door Justitie als verdachte zijn aangemerkt en er moet een rechterlijk bevelschrift aan de ISP worden overhandigd. In de praktijk zakken dat soort formele regels een beetje in elkaar. Een inspecteur van politie (tijdelijk hulpofficier van Justitie) bestempelt meneer of mevrouw X tot verdachte en diezelfde inspecteur, maar nu als plaatvervangend rechter-commissaris, tekent een standaard rechterlijk bevel.
In dit al wat grijze gebied kunnen er ongewenste connecties bestaan tussen een privé-detective (bijvoorbeeld voorheen bij de politie werkzaam) en die bewuste inspecteur. Of een andere politiefunctionaris. Dat komt niet erg veel voor. Maar een werknemer in conflict met zijn werkgever, daarvoor ontstaat niet dat hele circus. En is er voor een detective ook nergens informatie - al dan niet illegaal - over het Internetgedrag van die werknemer te verkrijgen. Broodje aap dus, is mijn inschatting.

Laatst bewerkt:
Maar een werknemer in conflict met zijn werkgever, daarvoor ontstaat niet dat hele circus. En is er voor een detective ook nergens informatie - al dan niet illegaal - over het Internetgedrag van die werknemer te verkrijgen. Broodje aap dus, is mijn inschatting.

Ik had zelf ook al dat idee, maar toch bleef er twijfel. Ik denk dat ik maar een streep zet onder de mogelijkheid dat het "zomaar" kan, en het verhaal ook als broodje aap beschouw.

dank je wel voor je hulp!

groetjes

(ps sorry voor de wat late reactie: ik had deze keer geen mailtje gekregen (of wel gekregen en over het hoofd gezien (?)) om me alert te maken op een nieuwe reactie

indien het geen broodje aap is, heeft de werkgever nog een ander probleem en dat is de wet.

Het is nl wettelijk niet toegestaan zonder overleg met Justitie om in iemands privé leven te bekijken.
Een dedective heeft die recht ook niet.

Mocht iemand dit overkomen, dat zijn computer (in dit geval) is gebruikt om zijn surfgedrag te bekijken, dan gewoon aangifte doen bij jusititie.

Ik denk dat de werkgever dan heeel erg benauwd krijgt.

Mocht iemand dit overkomen, dat zijn computer (in dit geval) is gebruikt om zijn surfgedrag te bekijken, dan gewoon aangifte doen bij jusititie.

Dag Haakmeer

Het ging er ook niet om dat de computer gebruikt was (daar is vast veel surfgedrag van de gebruiker op terug te vinden) maar dat de informatie extern bekeken was. Ik vind het ook moeilijk voor te stellen maar misschien kun je via bekende en veelbezochte sites (die hebben immers ook vaak allerlei gebruiks- en inloggegevens van hun bezoekers) toch aan de info komen...
toch maar aannemen dat het een broodje-aap verhaal is...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan