Kan C-schijf niet formatteren vanaf D-schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

droersch

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2001
Ik heb 2 harde schijven, C en D. Nu heb ik op de D-schijf Windows opnieuw geinstalleerd en wil ik de C-schijf als backup gaan gebruiken. Maar ik kan de C-schijf niet formatteren; niet vanuit Deze computer en ook niet vanuit Computerbeheer.

Als ik vanuit Deze computer probeer de C te formatteren zegt ie dat de schijf in gebruik is door het systeem of zoiets.

Hoe kan ik de C-schijf toch formatteren?

staat er ook een windows versie op de c schijf? misschien start hij die windows op en denk je dus dat hij die op de d schijf opstart.

probeer het eens met de cd van windows, bij de installatie kun je de schijven formatteren (in jouw geval de c schijf, daarna breek je de installatie gewoon weer af.

Het is wel erg ongebruikelijk om als je maar 1 systeem gebruikt, alleen de D schijf te gebruiken, en de C als backup.

Wat is daar je reden van?

Kun je niet partities of harddisken omwisselen?
Als je pc een dergelijke melding geeft, zit er dus voor 99% zeker systeem bestanden van windows op de c-schijf geinstalleerd.

Advies: Zorg dat je systeem op de c-schijf gaat draaien.
Let wel, dat een reeds geinstalleerd systeem niet zonder meer laat verwisselen.
Je zult moeten herinstalleren.

Het is wel erg ongebruikelijk om als je maar 1 systeem gebruikt, alleen de D schijf te gebruiken, en de C als backup.
Zeg dat wel.
Alle programma's die je vanaf morgen installeert willen allemaal naar de C:\ toe. Je moet steeds corrigeren.
Ik heb het 1 keer uit nood gedaan. Noooooooit meer.

Eerst even wat duidelijkheid zijn het echt 2 fysiek verschillende schijven of partities?

Hoe dan ook is het geen elegante oplossing zoals de mensen hierboven al duidelijk maakten, maar als je het écht wilt kan het natuurlijk wel. Ik denk dat je opstart volgorde in de BIOS nog steeds aangeeft dat hij eerst van schijf C moet opstarten, als je deze volgorde zo aanpast dat D de eerste schijf is dan moet het wel lukken...

Geplaatst door Elisa

Alle programma's die je vanaf morgen installeert willen allemaal naar de C:\ toe. Je moet steeds corrigeren.
Ik heb het 1 keer uit nood gedaan. Noooooooit meer.

Is niet helemaal waar volgens mij, de directory program files komt dan ook op de D schijf te staan als je windows op de D schijf zet en dan verwijst hij dan volgens mij gewoon naar die directory automatisch.

Geplaatst door Da Weef
Ik denk dat je opstart volgorde in de BIOS nog steeds aangeeft dat hij eerst van schijf C moet opstarten, als je deze volgorde zo aanpast dat D de eerste schijf is dan moet het wel lukken...

Op dat moment zal de pc de driveletters aanpassen en wordt de oude d schijf c gemaakt......
Dan is het nog een zaak van de jumpers master / slave.
En of de nieuwe c schijf als primaire schijf is aangesloten.
Dat kun je vanuit de bios niet regelen. Je zult dan kabels moeten omleggen.
In de bios kun je ook geen driveletter toewijzen aan de boot-schijf.
Dit gaat dus niet werken.

Voor de duidelijkheid:
Heb je 1 schijf, dan is deze Primair MAster.
Op de C partitie staat windows en meestal alle software die je installeerd.
De D partitie kun je voor alles gebruiken wat je maar wilt. Software, documenten, backup.

Heb je 2 harddisken, dan is de disk waar windows op draait Primair Master. Deze krijgt automatisch letter C.
De 2e schijf kan als Primair Slave of als Secundair Master of Slave.
Waar je zin in hebt.
Mijn volgorde is meestal de harddisken als Masters en Cd-rom's als Slave's.

Vrijwel altijd staan er nog files op C:\ omdat dat de primaire boot is..

Als je hem per ce wilt formatteren kijk dan eerst of er echt geen bestanden (verborgen, systeembestand, verborgen systeembestand) op staan. Formatteer hem dan vanuit "dos". (niet cmd)

Op dat moment zal de pc de driveletters aanpassen en wordt de oude d schijf c gemaakt......

Hmmm, ik wist niet dat dat automatisch gebeurd, maar ik heb het zelf dan ook nooit geprobeerd...

Dan wordt het inderdaad een kwestie van primary en slave omdraaien.

In het geval van partities kan je het best XP_PC volgen...

Ik heb laatst een nieuwe harde schijf van 160 GB gekocht die ik geinstalleerd heb als D-schijf. De C-schijf van 35 GB stond helemaal vol met programma's en was ontzettend traag. Daarom heb ik Windows op D geinstalleerd en daarna was het systeem weer lekker snel. Ik moest wel de meeste programma's opnieuw installeren, die gewoon standaard op de schijf werden geinstalleerd waarop de Windows-versie draaide, D-dus.
Nu ga ik C formatteren zodat deze ook weer snel wordt. Omdat ik vorige week een hardnekkig virus had heb ik met veel pijn en moeite het systeem weer draaiende gekregen door handmatig bestanden te verwijderen maar nu werkt nog niet alles soepel. Dus nu ga ik Windows weer opnieuw installeren op de C-schijf en maak ik op de D-schijf een aparte partitie voor te backuppen.

Bedankt voor de vele reacties :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan