Kan cpu kapot gaan hiervan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nico01

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2005
hallo

een vriend van mij had laats een nieuwe celeron D 2,6 Ghz in zijn pc geinstalleerd
hij had alleen de fan niet goed aangesloten dus de cpu werd een paar keer 90 graden en daarna schakelde deze uit. hij kwam ook niet verder dan het bios voordat hij uitschakelde

nadat hij de fan wel goed had aangesloten werd deze gemiddeld 42 graden en bij gamen 48.

de pc doet het goed maar nu is mijn vraag. kan een processor beschadigd zijn van een paar keer de 90 graden te bereiken? hij schakelde dan pas uit dus mijn vriend hoopt dat dit nog net het maximum was.

Als de cpu beschadigd kan zijn wat houd dit dan in?
presteert die minder of gaat hij niet meer zo lang mee?

alvast bedankt

nico

levensduur word er wel minder op:( maar niet te vaak 90 laten worden:p kans op mooi vuurwerk denk:p :thumb:

hij is denk ik 5 keer zo warm geworden

hoe lang denk je dat ie nog leeft?

Nico01 zei:
hij is denk ik 5 keer zo warm geworden

hoe lang denk je dat ie nog leeft?
een processor gaat ongeveer 10 jaar mee, denk dat ie nu de helft ofzo meegaat

Dennis:thumb:

is het echt zo ernstig:(
dat had ik nooit gedacht maar waarom doen ze die beveileging dan niet bijvoorbeeld op 60 graden zetten want eigenlijk is de cpu dan toch al flink beschadigd bij 90 graden

Nico01 zei:
is het echt zo ernstig:(
dat had ik nooit gedacht maar waarom doen ze die beveileging dan niet bijvoorbeeld op 60 graden zetten want eigenlijk is de cpu dan toch al flink beschadigd bij 90 graden
wat voorn beveiliging voor 60 graden?...bij mij kan ik dat in me bios instellen:)

bij zijn moederbord begint het pas bij 90 graden voor in te stellen

dus hij kan nu al beginnen met sparen voor een nieuwe cpu?

nee hij kan er nog wel lang mee doen:thumb: laat het dan niet weer gebeuren alleen

ik ken verschillende aldi pctjes waar de temperatuur tot 91 graden ging omdat ze bij gsc wat teveel koelpasta hadden gesmeerd.
Bij mijn pc was dit ook het geval, en die heeft soms zelfs een uur of langer op 91 graden gedraait. En geen schade van ondervonden. Ik heb uiteindelijk wel een nieuwe cpu gevraagd en nu draait ie weer mooi tegen max 65.
bij 85 graden ging thermal throtteling aan zodat de temp niet hoger kwam dan 91 graden.

Bij jouw bestaat de kans zelfs dat de cpu nooit zo warm is geweest en dat de pc gewoon is afgesprongen omdat hij de cpufan niet gededecteerd heeft.

Laatst bewerkt:
ik heb zelf een laptop die min 60 graden is maar bij 80 graden gaat hij gelukkig al uit... (is 1x gebeurd..)

Bij me PIII zit hij maar op 15 graden... en daar zit een standaard koeler op....

oke bedankt voor jullie reacties:thumb:

hij is een paar keertjes 90 graden geworden en dan sloeg hij direct uit dus dan zal het wel niet zo ernstig zijn:)

Nou, 90ºC is wel erg warm, en als dat inderaad te lang of te vaak gebeurd brand ie gagarandeerd een keer af natuurlijk. Maarreh.... hou het een beetje in de gaten, en als ie boven de 50ºC uit gaat komen, zou ik toch (alsnog) maar eens een betere koeler kopen. Komt de prestaties ook ten goede

het gebeurde maar een paar seconden en dan sloeg hij af
Doordat de koeler er niet goed opzat gebeurde dit maar nu is hij altijd onder de 50 graden ook met gamen

Niks aan doen, gaat wel goed hoor., Hij is afgeslagen omdat anders schade ontstaat. Je mag er redelijkerwijs van uit gaan dat je cpu geen of heel weinig schade heeft opgelopen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan