Kan dat zomaar ? CPU met slecht contact

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerteman

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2001
De laatste paar weken is mijn targa PC een beetje aan het mekkeren.
Gisteren stond de pc steeds stil op het moment dat ik een iets zwaardere aplicatie wilde draaien. Geen enkele reactie meer, dus ik heb tegen mijn gevoel in enkele keren de powerswitch moeten gebruiken.
Vandaag wilde de pc nog minder, veilige modus, opnieuw opstarten met de laatst bekende goede instellingen en normaal opstarten lukte niet meer. Telken bij de aanvang van het starten van windows ging het mis.

De bios wees dat de CPU 82graden was, dus ik heb de hele handel metéén uit gezet.
Voor het eerst heb ik toen eens de CPU voorzichtig uit zn huisje gehaald (wat een flutterig dingetje zeg). Het is zo'n huis waar door middel van een overbrenging de CPU op het moederbord geklemd word (veredelde kofferclip).

De CPU was koud, de pc had namelijk nog geen 5 minuten gedraait. De 82 graden was dus geen reëel getal.

Toen ik de CPU weer terug had gezet in zn huisje, leken álle problemen opgelost. Hij start normaal enzovoort. De traagheid blijft, maar dat komt omdat ik moet formatteren.

Mijn vraag is, kán het zijn dat mijn CPU slecht contact maakte ?
Er leek de laatste dagen een fluitgeluid vandaan te komen, heel zacht, maar wel hoorbaar.

Alvast bedankt,

Gert

PS:
Moederbord: Asus P5GD1
CPU: Intel Pentium 4 540, 3200 MHz (16x200)
Bios type AMI (10/5/04)

Nee, meestal doet hij het dan ook niet, heb je wel de boel goed schoon gemaakt en er nieuwe koelpasta tussen gedaan? om de overdracht van de warmte te bevorderen door de oppervlakten te egaliseren.

Morgen wil ik koelpasta gaan halen. Wat er op zat heb ik met een bankpasje mooi geëgaliseerd. Schoonmaken, moet dat met een wattenstaafje en gedestilleerd water ?

Overigens houd ik de temperatuur nauwlettend in de gaten met Everest, nu in "rust" is het 56 graden.

Laatst bewerkt:
Als het nog bruikbaar is, gewoon zo laten, maare, schoonmaken met spiritus of alcohol.

Bedankt voor je antwoord Lange Pier, weer wat geleerd !

Ik zal de vraag nog even "afmelden".

Groeten,

Gert

(ik was al bang dat ik een nieuwe processor moest gaan betalen, terwijl het mn moeders pc is)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan