Kan database niet meer openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ronnie123

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2007
Beste forum leden
wie kan mij vertellen wat er fout is gegaan nu ik deze melding krijg bij het opstarten
bvd ronnie

melding.jpg

Ik krijg geen plaatjes geopend; wat is de foutmelding?

Hallo Michel
bedankt voor je reactie.
ik krijg de volgende melding:

de database kan niet worden geopend omdat het vba-project dat erin zit niet gelezen kan worden.
De database kan alleen worden geopend als het vba-project eerst wordt verwijderd.
Met het vba-project verwijdert u alle programmacode uit modules, formulieren en raporten.
u dient een back-up van de database te maken voordat u probeert de database te openen en het vba-project te verwijderen.

Deze melding kreeg ik van de een op de andere dag
en het project is ondertussen heel uitgebreid geworden en niet zo 1-2-3 vernieuwd.
groetje ronnie

Dat is een melding die ik verder niet ken; hij klinkt inderdaad serieus. Ik zou gelijk een nieuwe database maken, en daarin eerst alle tabellen, queries, formulieren en rapporten in importeren. Dan heb je de basis alvast veilig gesteld. Van die db maak je dan een kopie, zodat je een versie hebt waarmee je kunt experimenteren, en je toch snel kunt terugvallen op de basisversie.
Probeer, als je niet weet waarom de db is gecrasht, vervolgens elke keer één module te importeren, en kijk of de db nog werkt. Er vanuit gaande dat je meer dan één module hebt uiteraard, bij 1 module ben je snel klaar. Eventueel weer steeds een backup maken van de laatste werkende versie, zodat je snel terug kunt. Als je mazzel hebt, kun je alles importeren, en doet de db het zoals je gewend was. Een redelijk grote kans overigens; ik heb op die manier al menig database weer aan de praat gekregen.
Als er een defecte module in blijft zitten, dan is het te hopen dat je nog weet wat daar in stond. In het ergste geval zul je wat procedures opnieuw moeten maken. Overigens kan het probleem ook in een formulier zitten, want daar gebruik je vermoedelijk ook VBA in. Dus ook opletten bij het importeren van de formulieren (en rapporten).

oke, ga ik mee aan de gang (kom ik het weekend wel door)
groetjes ronnie

Zelfde probleem

Goedemiddag,

Ik heb hetzelfde probleem als hieronder beschreven.
Op mijn eigen laptop heb ik een access database gemaakt (Office 2007, windows 7, 32 bit). Deze database draait prima op mijn laptop, op een ander netbook en ook bij ons het het werk in een netwerkomgeving.
Nu probeer ik deze database op een andere computer te zetten, waar ook access 2007 (als onderdeel van office 2007) draait, maar op een windows xp machine. Ik krijg nu een melding:
De database kan niet worden geopend omdat het VBA-project dat erin zit niet gelezen kan worden. De database kan alleen worden geopend als het VBA-project eerst wordt verwijderd. Met het VBA-project verwijdert u alle programmacode uit modules, formulieren en rapporten. U dient een back-up van de database te maken voordat u probeert de database te openen en het VBA-project te verwijderen.

Wat ik probeer (o.a. vertrouwde locaties aangepast) het lukt niet om de database draaiend te krijgen. Sterker nog, alle VBA code is plots verdwenen, nadat ik ok OK klikt toen de melding kwam (gelukkig heb ik wel backup :))
Nu vond ik op http://support.microsoft.com/kb/2581301/nl wel een oplossing door bepaalde wizards te hernoemen:
Dit probleem zelf oplossen
Ga als volgt te werk om dit probleem op te lossen:
1. Sluit alle exemplaren van Microsoft Office Access 2010.
2. Wijzig de naam van de onderstaande wizardbestanden in c:\Program Files\Microsoft Office\Office14\ACCWIZ\

Oorspronkelijke bestandsnaam Nieuwe bestandsnaam
Acwzmain.accde Acwzmain.old
Acwzlib.accde Acwzlib.old
Acwztool.accde Acwztool.old

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar volgens mij gaat het hier alleen om access 2010 versie.
Heeft iemand inmiddels een duidelijke oorzaak kunnen vinden, en wat de oplossing daarbij zou kunnen zijn ?

alvast bedankt

John

John, deze vraag is al een jaar oud, en opgelost. Als de oplossing van dit draadje bij jou niet werkt, dan heb je duidelijk een ander probleem, en dan moet je een eigen vraag aanmaken.
Zowiezo is het niet netjes om in een afgesloten vraag een nieuwe vraag te stellen ;)

Hoi Michel,
Sorry :confused:
was al op zoek naar een oplossing en toen vond ik deze, niet zo snel gezien dat deze al op opgelost stond. Ik zal een nieuw draadje aanmaken

mvg
John

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan