Kan de rechten op een map niet wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

radical03

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2009
Bekijk bijlage 277049
Ik kan de rechten op een map op mijn 2de harde schijf niet wijzigen.
Ik heb op deze harde schijf een programfiles en een programfiles(x86) map staan.
Ik kan niets meer doen met de map programfiles. Ik krijg er niets verwijderd of op toegevoegd omdat ik zogezegd de rechten niet heb.
print3.png
Als ik kijk bij de rechten heeft de administrator alle rechten maar 'Kevin\Gebruikers' geen rechten om te schrijven of verwijderen.
Ik heb hier geen mogelijkheid om de rechten aan te passen van dit account. Alles staat in het grijs, on aanklikbaar.
print 2.jpg
Als ik de rechten van de bovenliggende map 'WB 2 TB' aanpas krijg ik een foutmelding vanaf dat hij aan deze programfiles wil beginnen.
Print 1.jpg

Ik heb administrator rechten op dit account dus daar ligt het normaal niet aan.

Iemand die dit al voor heeft gehad en mij eventueel kan helpen?

(windows 10)

Laatst bewerkt:
Download de Windows Server 2003 Resource Kit Tools (werkt ook onder windows 10)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

1. klik op de knop Start, typ regedit in het vak Zoeken & ENTER.* Typ het wachtwoord of een bevestiging als hierom wordt gevraagd.
  2. Klik linksboven in de menubalk op bestand & vervolgens op exporteren.
  3. Kies bovenin het scherm bij "Opslaan in" de plek waar je uw backup van het register wilt opslaan.
  4. Let erop dat je links beneden bij exportbereik "alles" selecteert.
    Geef het bestand een naam, bijvoorbeeld registerbackup.reg.
    file.php
  5. Bij "opslaan als" selecteert je Registerbestanden (*.reg)
  6. Klik tenslotte op opslaan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@echo off
subinacl /subkeyreg HKEY_LOCAL_MACHINE /grant=administrators=f /grant=system=f
subinacl /subkeyreg HKEY_CURRENT_USER /grant=administrators=f /grant=system=f
subinacl /subkeyreg HKEY_CLASSES_ROOT /grant=administrators=f /grant=system=f
subinacl /subdirectories E:\ProgramFiles /grant=administrators=f /grant=system=f
subinacl /subdirectories "E:\Program Files" /grant=administrators=f /grant=system=f
@Echo =========================
@Echo Finished.
@Echo =========================
@pause

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:reset.cmd.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → reset.cmdAls administrator uitvoeren

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Bij het uitvoeren van het bestand krijg ik volgende error:

'subinacl' is not recognized as an internal or external command,
operable program or batch file.
=========================
Finished.
=========================
Press any key to continue . . .

Ik heb wat opzoek werk gedaan en daar raden ze aan om SubInACL.exe te downloaden.
Ze zeggen ook om deze exe in de map te zetten waar je deze subinacl instructie op wil uitvoeren. Maar ik heb natuurlijk geen schrijf rechten in deze map...

Nog ideeën?

Al vast bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me het volgende, gegeven dat de W2003 Resource kit zijn tools-bestandsmap vooraan toevoegt aan het Path en (dus) subinacl.exe gewoon gevonden had moeten worden:
Je hebt de W2003 Resource kit niet geïnstalleerd. [Mogelijk wel gedownload, maar niet (daarna) geïnstalleerd.]
Zonder geïnstalleerde Resource kit geen subinacl.exe ...

Tijs.

Laatst bewerkt:
Mocht je ondanks mijn en dnties zijn extra tips er niet uit komen, kun je ook nog het volgende proberen:
Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok
Kopieer onderstaande code:
takeown /r E:\Programfiles
takeown /r "E:\Program Files"

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:takeown.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → takeown.batAls administrator uitvoeren

Bedankt dnties. Het werkte inderdaad wel toen ik de resource kit installeerde. Nu heb ik de reset kunnen doorlopen maar is het volgens mij niet helemaal gelukt. Ik kan nog steeds niets doen in deze map.
Hier een print screen van de uitkomst:

print.png

de takeownership van dorado heeft ook niet gewerkt.

Laatst bewerkt:
Heb je er wel aan gedacht om het bestand reset.cmd te rechtsklikken en te kiezen voor "Als Administrator uitvoeren"? [Zoals in de instructie staat...]

Tijs.

Heb dit gedaan zoals gezegd is. Zal het voor de zekerheid nog een keer doen.

lijk hetzelfde te gaan worden. Deze fouten kreeg ik daarnet ook.

print 4.png

Hmm... Extra balen dat de Helpmij Chat is opgeheven, anders had ik m.b.v. Teamviewer wel even mee willen kijken.

Als je Teamviewer hebt dan kun je me (als je ondersteuning via Teamviewer wilt/vertrouwt) het Teamviewer ID en Password wel mailen (uiteraard de pc aan laten staan en fysiek bij de pc blijven), dan wil ik wel even op je computer kijken met Teamviewer of ik wat kan betekenen voor je.
Mij mail sturen kan via deze link , vermeld meteen dat Teamviewer ID en wachtwoord, want ik ga niet terug reageren via mail.

Uiteraard blijf ik niet onbeperkt wachten op je Teamviewer ID + wachtwoord, dus (laten we zeggen) als ik vóór 21:30 uur vanavond mail ontvangen heb, dan verbind ik, anders niet (meer). Ik zal me bekend maken via (bijv.) het starten van Kladblok etc., zodat we ook kunnen chatten over het probleem en de oplossing etc.

Tijs.

dnties heeft mij ontzettend hard geholpen. Na een lange zoektocht heeft hij achterhaald dat het programma ad-aware (anti virus) deze map om een of andere rede blokkeerde. Na het verwijderen van dit programma was het probleem meteen verholpen.

Nog een bedankt voor de hulp dnties!

Oh, dat is goed nieuws! :)

Fijn dat het geholpen heeft. :thumb:

Tijs.

Je schreef: ik had nog 1 vraag.
Ik heb gezien dat je via powershell policy's open hebt gezet. moeten deze weer terug toe of maakt dit niet uit?

Als het goed is gold dat alleen voor die ene sessie, maar als je het weer terug wilt zetten op het origineel, start powershell "Als Administrator uitvoeren" en type in:
Set-ExecutionPolicy -ExecutionPolicy Restricted
en op de vraag waar het op van toepassing moet zijn, kies (uit mijn hoofd) de A van All en druk op Enter. Anders de Y

Tijs.

Oke bedankt! Het is gelukt! Nog een fijne avond!

Ik heb je mails (met teamviewer id's en vragen etc.) definitief verwijderd, dus je zult (bijv.) geen spam gaan ontvangen als mijn mailaccount wordt gehackt. :D
Jij ook een fijne avond en mooi dat we (uiteindelijk) toch het resultaat hebben bereikt dat we zochten.

@dorado: In de teamviewer sessie bleek dat de eigenaarschap goed stond (dus op Administrators) en dat (vlgs. het checken op Effectieve toegang) Kevin wel degelijk genoeg rechten had. Toch lukte het (vóór de deïnstallatie van dat Ad-aware anti-virus programma) niet om te schrijven in de map (en submappen) en ook verwijderen van bestanden lukte niet.
In Process Explorer gezien dat alleen Origin, Steam en dat Ad-aware anti-virus programma bestanden (open) hadden in de map E:\programfiles , dus ik dacht: Laten we eens zien of de ad-aware anti-virus programma-map te verwijderen is via het deïnstalleren van dat programma in "Programma's toevoegen en verwijderen". En dat lukte!!
Dus óf (puur) Windows Installer/TrustedInstaller zou rechten hebben in die map (maar ik had al gecheckt dat er ruim voldoende rechten aanwezig waren voor (o.a.) Kevin, dus niet puur voor Windows Installer/TrustedInstaller, ook vanwege eigenaarschap van "Administrators") óf (de uninstaller van) dat Ad-aware anti-virus programma had magische krachten dat die wél mocht schrijven/verwijderen in die map.
Na verplichte herstart van Windows na de deïnstallatie van Ad-aware anti-virus bleek (zie posting #10) de map niet meer "beveiligd"/"bewaakt"/geblokkeerd voor schrijven door (puur) dat ad-aware anti-virus en was het probleem opgelost.
[Ik had ook nog even extra gecheckt of %programfiles% niet toevallig was omgezet naar E:\Programfiles, maar dat stond nog braaf op te verwijzen naar C:, dus E:\Programfiles map werd niet "beschermd" door TrustedInstaller.]

Tijs.

Laatst bewerkt:
@radical03,
Mooi dat het gelukt is via dnties, heel veel succes en computerplezier :thumb:

@dnties,
Bedankt voor je verslag. Dit geval is voor mij frappant, omdat subinacl of takeown in de regel deze problemen oplost.
Knap speurwerk en iig dank voor je verslag hier aan mij (en mede helpmij-ers) :d

Ik zou me kunnen voorstellen dat Ad-aware anti-virus evt. weer opnieuw te installeren is, maar dan wel in een geheel eigen (nieuwe) map, direct onder E: (bijv. E:\Ad-Aware ) en dat dan (alleen) díe ene map op E: "beschermd" wordt tegen (ongewenste) wijzigingen door die anti-virus programmatuur. Maar als Kevin wil uitwijken naar een andere anti-virus kan dat natuurlijk ook, of hij laat het bij Windows Defender, die weer ingeschakeld werd bij de deïnstallatie van ad-aware anti-virus, gisteren.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan