Kan een formulier 2 tabellen aansturen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

PatrickAllen

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2015
Hoi,

Ik wil graag 1 aanmeldingsformulier maken waar persoonsgegevens in worden opgeslagen in de ene tabel met [Persoonsgegevens]
Daarnaast heb ik ook een tabel met interesses én een tabel persoonsgegevens/interesses (Is die laatste tabel echt gebruikelijk? ik dacht dat de query bedoelt was om dit samen te voegen? )

Zoals het nu steeds gaat is dat het ene formulier van de interesses een subform is van de persoonsgegevens. Ik kan dan bestaande interesses aanduiden. Maar ik kan geen interesses toevoegen aan de lijst.

Ik wil dus:

1. basis gegevens invullen
2. interesses selecteren óf invullen.
3. Het liefst dit allemaal in 1 formulier.

is dat eigenlijk mogelijk?

Dat kan, je maakt de tabellen zoals je wilt en maakt een relatie tussen de twee, bijv een uniek ID. Vervolgens maak je een query met alle gegevens die je in het formulier wil en maak het formulier.

Als je 1 ding aanpast, past hij het ook aan in de query, wat doorwerkt naar de tabel.

Ok maar ik kan geen record toevoegen? Ik wilde nieuwe interesses (die gebruikers hebben maar niet in de db zitten) toevoegen. terwijl ik dus een persoon dr in zet.
Heb dit gebrobeerd en kreeg het niet voor elkaar. Kreeg steeds de melding dat ik niks kon toevoegen als ik wilde typen in het subform vanuit het parent-form.

Heb je alle sleutel velden in je sub (en form) zitten? Je hoeft deze niet zichtbaar te maken maar je hebt ze wel nodig.

Je kan een aantal veelvoorkomende interesses maken met booleans en die nieuw toe te voegen interesses middels een invulveld.
Je kan geen nieuwe kolommen maken in je tabel middels een formulier (toch?).
Je kan wel een veld splitsen (net als een postcode), maar dan maak je het wel ingewikkeld.

Dit kan wel toepasselijk zijn voor je situatie: http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/832025-2-queries-naar-1-query

Laatst bewerkt:
Het probleem is niet zo moeilijk, en de oplossing dus ook niet. Om te beginnen: je tabellenstructuur is prima, en je formulier (met subformulier) waarschijnlijk ook. Je hoofdformulier bevat de persoonsgegevens, en je subformulier de gekoppelde interesses. Tot zo ver niks aan de hand. Het gaat blijkbaar fout met het toevoegen van interesses, en daar moet je dus een andere constructie (hoewel ik dus niet weet hoe je het nu doet) voor gebruiken.
Om te beginnen: in het subformulier moet je een keuzelijst met invoervak gebruiken voor het selecteren van een bestaande interesse. Je subformulier moet dat prima aankunnen (record toevoegen) als je geen gekke dingen hebt ingesteld.
Als je een interesse wilt invoeren die niet bestaat in de tabel [Interesses], moet je de gebeurtenis <Bij niet in lijst> gebruiken om de interesse toe te voegen. Als de tabel [Interesses] maar één veld (met een ID veld wellicht als sleutel) gebruikt, kun je het record direct toevoegen en gebruiken. Zijn er meer velden die je wilt invullen in de tabel, dan kun je beter met de gebeurtenis een formulier openen zodat je alle gewenste gegevens kunt invullen, dan het formulier kunt sluiten en alsnog het nieuwe record gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan