Kan eind van tekst niet lezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Haaikneuter

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2004
Als ik tekst intyp in een cel in gegevensweergave blad Access 2007 dan is mijn scherm te smal. Met andere woorden als ik begin te typen en ik kom aan de rechterkant dan kan ik niet meer lezen wat ik typ want dat zit aan de rechterkant. Kan ik net als bij Word uitzoomen of is er simpelere oplossing? Ik ben al aan het experimenteren geweest met kolom blokkering maar dat brengt geen oplossing. Zoals u wel merkt ben ik niet zo handig met Access.

Dat is al handig, bedankt. Maar er moet toch ook een manier zijn dat je naar het eind van de tekst kunt gaan in de desbetreffende cel zoals je dat kunt in Word met de toets End. En zo de laatste tekst zichtbaar kunt maken. Soms lukt mij dat ook wel eens maar niet altijd dus het zou moeten kunnen denk ik.

Laatst bewerkt door een moderator:
De <End> toets werkt hetzelfde als in Word. En <Shift><F2> is inderdaad de enige mogelijkheid om de tekst in één venster te overzien. Ook daarvoor geldt overigens dat bij teveel tekst je een schuifbalk of de <End> toets nodig hebt.

Je kan wel met <End> naar het einde van het veld, maar dan moet het veld eerst 'actief' zijn. Waarschijnlijk is er een subtiel verschil tussen de focus en een actiefveld.

Dus klik eenmaal met de linkermuisknop in het veld en vervolgens op <end>

Je kan wel met <End> naar het einde van het veld, maar dan moet het veld eerst 'actief' zijn. Waarschijnlijk is er een subtiel verschil tussen de focus en een actiefveld.

Dus klik eenmaal met de linkermuisknop in het veld en vervolgens op <end>
Zo probeer ik het telkens, veld actief maken en met de cursor ergens in het veld gaan staan en dan op End drukken. De cursor verdwijnt dan rechts aan het eind van de tekst wat niet te zien is. Met de onderste schuifbalk kan ik dan wel proberen te schuiven maar dan krijg ik de volgende velden te zien en is het veld met de tekst dus weg.

Volgens mij schuif je met de schuifbalk van je formulier; die doet uiteraard niks met de tekstpositie van je cursor in een tekstveld. Een formulierveld in de gegevensbladweergave heeft namelijk geen schuifbalk. Je kunt, als je in één keer de cursor achteraan wilt hebben, als je het veld selecteert ook op <F2> drukken. Daarmee verplaats je het invoegpunt ook naar het eind van de regel. Je hoeft dan niet eerst in de tekst te klikken, en op <End> te drukken.

Volgens mij schuif je met de schuifbalk van je formulier; die doet uiteraard niks met de tekstpositie van je cursor in een tekstveld. Een formulierveld in de gegevensbladweergave heeft namelijk geen schuifbalk. Je kunt, als je in één keer de cursor achteraan wilt hebben, als je het veld selecteert ook op <F2> drukken. Daarmee verplaats je het invoegpunt ook naar het eind van de regel. Je hoeft dan niet eerst in de tekst te klikken, en op <End> te drukken.

Dat werkt inderdaad en dat is de oplossing voor een PC. Op de tweede PC waar ik hetzelfde Access 2007 heb staan en waar ik gegevens invoer lukt dat kunstje niet. Wel Shift en F2 zoals eerder genoemd maar bij alleen drukken van F2 in het invoerveld verdwijnt de cursor uit het zicht en zo ook het eind van de tekst. Dit in tegenstelling met de andere PC waar ik alleen gegevens bekijk daar lukt het wel. Toch bedankt alvast we zijn op de goede weg.

Ik snap het verschil niet tussen een pc en een tweede pc.... Misschien heb je op die andere pc de standaardwerking van de toetsen anders gedefinieerd? Access maakt verder geen onderscheid tussen (merken) pc's. :)

Ik snap het verschil niet tussen een pc en een tweede pc.... Misschien heb je op die andere pc de standaardwerking van de toetsen anders gedefinieerd? Access maakt verder geen onderscheid tussen (merken) pc's. :)

Ik begin onder andere te denken dat het te maken heeft met de schermbreedte. Ik heb het inmiddels ook geprobeerd op 2 andere PC's en daar werkt het inzoomen perfect met shift f2 maar kan ook bij deze twee PC's niet het eind van de tekst van een invoegveld zien. De eerste PC waar het wel bij gaat is een 19 inch monitor en de andere drie allemaal kleiner. Misschien iets te maken met beeldresolutie omdat het bij de breedste monitor wel gaat en de kleinere niet?

Je zou de beeldresolutie van de 19"" eens gelijk kunnen maken aan die van de kleinere monitoren; bij gelijke resolutie zou het probleem dan bij alle pc's moeten optreden. Jammer genoeg krijg ik het niet gereproduceerd; ik heb dus geen flauw idee hoe je het voor elkaar hebt gekregen om het invoegpunt te laten 'verdwijnen'. Ik weet niet of ik moet applaudiseren, of je in de hoek met de stumpers moet schoppen :)

Je zou de beeldresolutie van de 19"" eens gelijk kunnen maken aan die van de kleinere monitoren; bij gelijke resolutie zou het probleem dan bij alle pc's moeten optreden. Jammer genoeg krijg ik het niet gereproduceerd; ik heb dus geen flauw idee hoe je het voor elkaar hebt gekregen om het invoegpunt te laten 'verdwijnen'. Ik weet niet of ik moet applaudiseren, of je in de hoek met de stumpers moet schoppen :)

Als ik de beeldresolutie op de 19 inch op dezelfde resolutie zet als de andere kleinere monitoren dan krijg ik hetzelfde effect. Het invoegpunt is niet meer te zien wanneer een lange tekst in het invoegveld staat. De resolutie en/of beeldbreedte speelt dus een rol blijkbaar op een of andere manier.
Je mag applaudiseren of mij een stumper noemen als ik er maar een oplossing mee bereik vind ik het prima. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Misschien komt de aap nog wel eens uit de mouw maar tot die tijd heb ik aan de combinatietoets shift en f2 al iets.

Kun je een voorbeeldje maken? En erbij vertellen om welke resoluties het gaat? Misschien kan ik het dan wel reproduceren.

Mijn schermafdrukken zijn groter dan 100 kb dus ik krijg ze niet op de server. Kan ik dat anders oplossen. Ik moet nu stoppen en kan pas morgen antwoorden alvast bedankt.

Ik heb geprobeerd de schermafdrukken te uploaden maar dat lukte niet omdat het bestand groter was dan 100 kB. Ook wanneer ik ze in stukjes hakte bleven ze groter dan 100 dus dat lukt niet. Ik moet daar een andere manier voor vinden, als het nodig zou zijn maar dat denk ik niet.
Ik heb bij het experimenteren enkele dingen ontdekt en die geven denk ik de oplossing.
Het maakte verschil uit of het invoegveld bijna de max. 255 tekens bevatte of veel minder bijvoorbeeld 150 tekens. In het eerste geval van bijna 255 tekens dan lukte het op alle PC’s om middels de toets F2 om het eind van de tekst te zien en het invoegpunt. Met andere woorden als ik maar genoeg tekst intyp dan lukt het wel om het eind te zien, zelfs bij de monitoren van 17 inch en kleiner. Ik ben aan het proberen geweest en het omslagpunt ligt zowat bij 175 tekens. Misschien kun je dat wel reproduceren als je een resolutie kiest van 1152 bij 864 pixels, tenminste als het uw interesse heeft.
Dat bracht mij op het tweede en dat is dat ik het probleem ook oplos door de kolombreedte te verminderen in mijn geval te zetten op 135 bij de monitor van 17 inch in plaats van 150 zoals die eerst stond.
Mijn fout was dus dat ik de kolombreedte te breed had staan bij de kleine monitoren.
Ik ben er nu uit, bedankt voor het meedenken en dit topic kan afgesloten worden wat mij betreft. :thumb:

Dat sluiten van het topic mag (sterker nog: moet) je zelf doen. Je hebt daarvoor een linkje in de blauwe balk. Ik zal inderdaad nog eens kijken of ik het kan reproduceren, al gebruik je wel heel specifieke instellingen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan