• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan Excel automatisch pro rata verdelen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

greetings

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2014
Betreft: Excel 2007

Ik zou van een reeks getallen een pro rata berekening willen maken.
De hoogste waarde krijgt 15 en de laagste waarde nul. Alles daartussen zou evenredig verdeeld moeten zijn.

Voorbeeld
100 = laagste --> 0 punt
550 = middelste --> 7,5 punt
1000 = hoogste --> 15 punt

De input is sterk variabel en het zijn vaak geen mooie ronde getallen. Ook kan de dataset zoals hier 3 stuks zijn, maar ook 100, dus vandaar graag een automatische berekening.

Dank!

Laatst bewerkt:
post eens een bestand, waarschijnlijk ga je een berekening hebben met 5 getallen achter de komma, wat daar mee

Bijgaand een voorbeeld.
Er kan worden afgerond naar bv 1 of 2 decimalen; dat is niet erg voor de uitkomst.

Bijlagen

probeer dit eens :

Code:
=(B6-MIN($B$6:$B$13))*Opwaardering/(MAX($B$6:$B$13)-MIN($B$6:$B$13))

Bijlagen

Dank jullie wel. Beide werken goed.
Het voorstel van Pongske zit op het spoor waar ik zelf op zat (maar waarmee ik niet door de foutmeldingen heen kwam).

Functie opwaarderen ben ik niet eerder tegengekomen. Zit ook niet in de standaard formulelijst volgens mij ???

Functie opwaarderen ben ik niet eerder tegengekomen. Zit ook niet in de standaard formulelijst volgens mij ???
Dit is geen functie maar een benoemde cel. Die vind je terug in het blad formules bovenaan het lint onder nemen beheren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan