• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kan Excel een tandwiel overbrenging uitrekenen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikvanAndel

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2016
Ik heb een tandwiel overbrenging met 4 tandwielen.
Inkomend 27t > 32t > op zelfde as 29t > 25t uitgaand
Nu wil ik uitgaand 6,666666 % versnellen.
Ik kan wel dmv 'trail and error' naar het percentage toe rekenen, maar kan het ook andersom, dus het percentage als start nemen?

ik weet niet wat voor opleiding de rest van de forumleden hier heeft, maar ik ben geen werktuigbouwkundige.

voorbeeldbestand met extra uitleg wat je precies verwacht is wel zo handig.

In geel is dus origineel. Door H5 aan te passen kom ik in de buurt van het gewenste in C8, maar niet exact.
Kan ik C8 als uitgangspunt nemen en zo aan de gewenste overbrenging komen?

Ik betwijfel of ik je vraag/wens begrijp, maar als je deze formule in C8 plaatst, kom je dan ergens?

Code:
=C4/(C4-6,666666%)

Anders weet ik het ook niet.

Kijk eens op het lint bij <gegevens - wat als analyse - doelzoeken>

@ Erik
Ik weet niet hoe de in en uitgaande tandwielen gemonteerd zijn.
Maar meestal is dat op een vast centerafstand.
Dan kan je niet weg met maar 1 tandwiel te vervangen de centerafstand verandert dan.
De som van het aantal tanden aan de ingangszijde moet steeds dezelfde blijven.
Uiteraard moet ook de som van de tanden aan de uitgangszijde ook dezelfde blijven

@ Erik
Ik weet niet hoe de in en uitgaande tandwielen gemonteerd zijn.
Maar meestal is dat op een vast centerafstand.
Dan kan je niet weg met maar 1 tandwiel te vervangen de centerafstand verandert dan.
De som van het aantal tanden aan de ingangszijde moet steeds dezelfde blijven.
Uiteraard moet ook de som van de tanden aan de uitgangszijde ook dezelfde blijven

Wat heeft dit met MS-Excel te maken ? Is m.i. off topic !

@Plongske
Klopt! Daarom vroeg ik me af of Excel hulp kan bieden bij het berekenen van een tandwielverhouding die het dichtst bij de originele verhouding ligt, maar wel 6,6666% versnelling geeft. Misschien dat bijgaand tekeningetje meer duidelijk maakt?

Bijlagen

@anton44

Als je conceptueel een denkfout maakt, leidt iedere berekening op basis daarvan tot onzin. ('Structuring precedes coding')
Excel is slechts een hulpmiddel voor het rekenwerk. Conceptueel heeft het niets te bieden ('garbage in, garbage out').
Plongkes opmerking slaat de spijker op de kop (hoewel dat wat ongelukkig uit kan pakken met tandwielen).
En ik vind 'de spijker op de kop' wel een mooie vertaling van 'on topic'.

@Plongske
Klopt! Daarom vroeg ik me af of Excel hulp kan bieden bij het berekenen van een tandwielverhouding die het dichtst bij de originele verhouding ligt, maar wel 6,6666% versnelling geeft. Misschien dat bijgaand tekeningetje meer duidelijk maakt?

Erik,
Ga eens bij een dealer van je automerk praten. Vaak zijn er verschillende tandwielen (overbrengingen) beschikbaar om in de versnellingsbak te plaatsen (als je tenminste nog een mechanische telleraandrijving hebt)

hallo Erik, kun je ook aangeven wat de beperkingen van je tandwielen zijn? bvb
T1 van 16 tm 100 tanden
T2 van enz enz

En wat ook wil helpen is de cel eigenschappen op breuk zetten.

Laatst bewerkt:
@anton44
Het gaat om een klein tandwielkastje die de telleraanwijzing corrigeert ivm een gewijzigde bandenmaat.
Maar meer on-topic ben ik nieuwsgierig of je in Excel met 4 variabelen (de tandwieltjes), naar een gewenste versnelling () toe kan rekenen. Het liefst zonder veel af te wijken van de originele tandwieltjes.

@sylvester-ponte
Ik heb de beschikking over 17 tot 38 tanden, maar blijf het liefst zo dicht mogelijk bij de originele vertandingen.

Verder wil ik alvast iedereen bedanken voor zijn/haar input.

en de hartafstand? is die constant?
dwz als T1 een tandje meer dan T2 een tandje minder. zo ook met T3 en T4

Sylvester, ik heb hierboven een tekeningetje gepost. 27 grijpt in 32 > 32 en 29 zitten op 1 asje > 29 grijpt in 25. Dus de hartafstand is constant maar ik heb dus 3 asjes voor 4 tandwielen

Pffffff, diepe buiging.
Ik moest er even naar staren, maar volgens mij is dit 'm!
Respect hoor. Na de aanpassing zal ik melden of de gewenste versnelling bereikt is.
Tot zover SUPER bedankt!
Gr. Erik

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan