Opgelost Kan foto's niet op volgorde krijgen

• Onderwerp starter Onderwerp starter mcl
  • Startdatum Startdatum
Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

mcl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
2022
Hallo, ik kom terug van een eerder bericht.
Ik kan nog steeds niet mijn foto's op de juiste volgorde krijgen.
De foto;s zijn genomen met diverse cameras en telefoons.
Als ik selecteer op datum en tijd krijg ik toch alles door elkaar.
Ik heb nu alle foto's een nummer aan het begin gegeven van 1 tot 150.
En toen geselecteerd op datum, maar lukt niet, zie bijlage.
Wat te doen om alles toch op volgorde van datum te krijgen.

Bijlagen

• Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    55,7 KB · Weergaven: 21
In je plaatje zie je het belangrijkste niet: welke kolommen je gebruikt/weergeeft.

De foto's in je screenshot zijn oplopend op datum/tijd gesorteerd. Logisch komen daardoor de bestandsnamen niet in volgorde. Bij een gelijke datum/tijd gaat het om de seconden die je in de eigenschappen van het bestand kan terugvinden.

Als de datum/tijd bij het maken van de foto niet goed stond ingesteld dan kan dit ook voor een vreemde sortering zorgen maar zoals OctaFish vroeg "welke kolommen je gebruikt/weergeeft"

.

Ik heb nu alle foto's een nummer aan het begin gegeven van 1 tot 150.
Waarom? Dat is toch zinloos en heeft geen enkel nut/doel als je dan gaat sorteren op datum. Om welke datum gaat het? Date Created, Date modified?
Kolommen > Aanmaakdatum, Datum, Gewijzigd op, Genomen op?

Je kunt een datum voor de bestandsnaam zetten als dat helpt en dan sorteren op naam. Advanced Renamer kan dat in bulk doen. Gooi de bestanden rechts in het vak. Kies Nieuwe Naam links onder en vink dan de nieuwe optie aan.
Zet onderstaande in het vak
<Year Modified>-<Month Modified>-<Day Modified>-<Name>
Toevoegen tot: Naam

Vervolgens Nieuwe bestandsnaam (rechts) controleren en druk op Start Batch

Laatst bewerkt:
Als je het andere draadje had gevolgd, had je geweten dat nou net níet om de <Date modified> gaat, daar wil TS nou net vanaf :).

@OctaFish
Is het de bedoeling om mijn antwoord onderuit te halen?
Ik geef een voorbeeld. Ik geef aan welke details qua datum kunnen voorkomen en je kunt natuurlijk zelf een opmaak kiezen in Advanced Renamer. Het is nog maar de vraag of daar dan de datum overeenkomt met de datum onder de Windows details. Dat moet je altijd controleren.

Eigenlijk gaat deze vraag in tegen het ontwerp van je besturingssysteem. En in plaats van proberen je computer dat te laten doen wat jij wilt, kun je ook simpelweg de foto's (al dan niet in bulk) een naam geven die voor jou relevant is en waarop je prima kunt sorteren. Alle andere oplossingen zijn tijdelijk of werken niet 100%.

Ik heb de volgende kolommen:
Naam-Datum-Type-Grootte-Genomen op.

Alle voorgaande bericht gaat mij ver te boven.
Als het niet lukt ga ik een voor een in mijn montage programma invoeren.
In ieder geval bedankt voor de reacties.

De kolom <Genomen op> zou geschikt moeten zijn. Daarnaast snap ik het probleem eigenlijk niet, want een camera nummert elke foto automatisch bij het opslaan. Daarbij héb je de foto's dus altijd al open de juiste volgorde staan. Sorteren mag dan nooit een probleem zijn. Hooguit gebruik je dan een programma als FS viewer om ze een logische naam met volgnummer te geven. Dit:

De foto;s zijn genomen met diverse cameras en telefoons.
Zal altijd problemen geven omdat je a) nooit weet of de verschillende apparaten synchroon lopen, en b) elk apparaat zijn eigen nummering heeft. Dat kan eigenlijk alleen handmatig opgelost worden denk ik.
Al zou sorteren op de opnamedatum in beginsel een redelijke indicatie moeten geven. En dan maar hopen dat ze ongeveer goed staan. :).

Ik heb ze nu stuk voor stuk geladen. Heb er genoeg tijd aan besteed. Bedankt in ieder geval.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan