Aan zo'n kreet hebben we weinig...
Lukt het niet of snap je het niet?
Wat op zich niet erg is, maar wel handig om te weten wat het is, een van de twee....
Ben het op zich wel met de jean eens dat andere software soms wel een handiger is dan de MS...
Maar wat wil je:
a. alleen je fotos/docs/mail etc backuppen, dus alle data?
of
b. een complete image maken van de schijf?
Een paar suggesties:
a. moet je altijd doen, programma's zat, ook gratis. Je kunt synctoy nemen van MS, gebruiken we op het werk om mijn laptop met data te syncen met netwerk opslag.
b. dat vereist wel de nodige kennis. Zelf gebruik ik Ghost. Maar er zijn meer programma's die een hele schijf kunnen imagen. Onder Linux gebruik ik G4L. das wel een lastige voor beginners, maar super goed. Hij zou in principe ook voor windows moeten werken want hij zet alle bits over.
Redo lijkt me veeeel handiger
http://redobackup.org/
Saves and restores Windows and Linux machines
Clonezilla heeft me wel eens in de steek gelaten...
Voordeel van de meeste kloon cd's als Redo: je boot van een CD of USB (kan ook bijna altijd, even met Rufus de iso naar USB stick overzetten), en dus kloon je niet "live" terwijl je onder Windows zit. Dan is de te klonen schijf niet in gebruik..... en dus is de kopie/image veel bedrijfszekerder. Daarom begint jouw programma ook te zeuren over fouten..... dat zullen die andere kloonprogramma's bijna nooit doen omdat ze op bit niveau klonen. en wat ze klonen, Windows of Linux maakt dat gewoon niet uit...
Maar ALTIJD voor je begint... BACKUP ALLE DATA op een andere schijf ! (mocht je dat nog niet gedaan hebben)
PS: als je dus zo'n kloon terug zet krijg je EXACT terug wat je had... zaten er dus fouten in..... dan worden die OOK terug gezet.
Fouten als in Appdata lijken met niet zo erg, maar met bad blocks moet je uitkijken, dan kun je beter een check disk of zo uitvoeren en dan klonen.