kan geen cd's lezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gideonsw

Gebruiker
Lid geworden
8 apr 2011
mijn dvd rom speler HL-DT-ST DVDRRW GSA-H30L kan geen cd's lezen.
ik kan wel dvd's lezen maar niet cd's zoals ik kan nu geen gta vice city spelen maar san andreas wel.
ik heb een compaq presario

Laatst bewerkt:
Topic verplaatst van overklokken naar cd,dvd(recorders)

Welkom op Helpmij.

Zoals je ziet heb ik topic in juiste sectie gezet.
Succes met je vraag.

Begin met deze tool en herstart je pc daarna.

Let op: Gebruik je Vista of Windows 7, dan de tool downloaden, erop rechtstklikken en kiezen voor "Als Administrator uitvoeren".

Succes,

Tijs.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt EN uitgevonden wat de reden is. Ik ben deze week bij een klant geweest die hetzelfde had, maar dan andersom. Na wat onderzoekwerk ben ik erachter gekomen dat de de laserfrequentie voor het lezen van DVD's anders is dan die van CD's. De diode die jouw DVD/CD station dus aanstuurt en die de frequentie van de laser bepaalt die in jouw geval cd's leest is dus kapot.

Er zit niks anders op dan een nieuw DVD/CD speler te kopen.

Voor de zekerheid wel even de tip van dnties uitvoeren

ik zie

ik zie wel naast mijn muis on cd'tje en hij laad hem maar hij opent het niet en hij staat niet in mijn computer en die tool heb ik al geprobeerd

Laatst bewerkt:
Ik ga ervan uit dat de opmerking van error53 correct is. Wellicht helpt het als je de lensje schoon maakt met pure alcohol (97% pure alcohol van 3 euro of zoiets bij Kruidvat) met een schoon hoekje van een zeem.

Als dat niet helpt, dan zou ik er ook vanuit gaan dat (onderdelen van) de drive kapot is.

Tijs.

Ik ga ervan uit dat de opmerking van error53 correct is. Wellicht helpt het als je de lensje schoon maakt met pure alcohol (97% pure alcohol van 3 euro of zoiets bij Kruidvat) met een schoon hoekje van een zeem.

Als dat niet helpt, dan zou ik er ook vanuit gaan dat (onderdelen van) de drive kapot is.

Tijs.

wat voor lensje?

Het gaat hier over optische media, en dus is er een lees/schrijf lens.

Haal 'm eruit, en je ziet meteen wat ik bedoel. Zie ook deze pagina, specifiek dit plaatje

Tijs.

ik weet niet hoe dat gaat en straks doet hij het helemaal niet meer

Sorry, maar erg slim komt die opmerking niet over:
a. Vlgs. error53 en mijzelf is de dvd speler al niet meer betrouwbaar. Gegeven dat de Roy Duineveld tool niet hielpt geeft dat al aan.
b. Error53 heeft het er al over om een nieuwe te gaan kopen. Dat stel ik ook voor, maar je kunt eerst die lens schoonmaken. Als het ding toch al gedeeltelijk kapot is, dan kun je zeker ook die schoonmaakactie doen. Helpt dat niet, dan koop je een nieuwe.

Tijs.

hoe krijg ik hem er uit ik heb verstand van computers maar niet zozeer de hardware

a. Zet de pc uit, en haal de stekker eruit.
b. Maak de systeemkast open, en kijk waar de CD/DVD speler zich bevindt.
c. Haal de connectors ('stekkers') eraf. Dat zijn normaal gesproken 2 connectors: 1 voor voeding en 1 voor het data
d. Zorg ervoor dat de CD/DVD speler eruit geschoven kan worden. Bij sommige systeemkasten moet je daarvoor schroeven losdraaien in de behuizing, bij sommigen is er een soort 'rail' of andere methode om de CD/DVD speler te verwijderen.

Tijs.

Er zijn er wel 1000en, bijvoorbeeld op YouTube.

Bijv.
deze (deel 1) i.c.m. deze (deel 2)
deze

Succes,

Tijs.

Voor 25?? Euro heb je al een nieuwe. Daar zou ik niet al te moeilijk over doen. Dat er een CDtje naast je muis verschijnt heeft te maken met dat de DVD speler geactiveerd wordt, niet zozeer dat hij iets leest

@error53: Zoals je merkt gaat de topic-starter het apparaat uitbouwen. Of hij dan nog de moeite neemt om te kijken of lens schoonmaken het probleem verhelpt maakt verder niet echt uit: Met zowel (directe) vervanging door een nieuwe of (eerst poging met) lens schoonmaken kan hij nu zelfstandig aan de slag.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan