Kan geen mappen delen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sidi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Sidi

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
10 jul 2001
Hoi,

Beneden staat een XPhome + sp2 machine. Daar staan 2 gebruikers op; ikzelf met volledige rechten en een gebruiker met beperkte rechten. De gebruiker kan geen mappen delen dus wilde ik dat doen vanuit mijn account. De gedeelde map is op het netwerk dan alleen te zien als ikzelf ingelogd ben op de machine. Dat moet eigenlijk niet want die gedeelde map zou ook te zien moeten zijn als alleen de gebruiker ingelogd is. Nu wilde ik dat instellen via mijn account door "eenvoudige delen van mappen" (of zoiets) eerst uit te schakelen en dan voor die gedeelde map rechten toe te kennen aan de gebruiker. Alleen: nergens staat de optie dat ik eenvoudig delen kan uitschakelen. Bij mijn andere machines (allen met xp pro + sp2) is die optie gewoon aanwezig. Zou dit te maken kunnen hebben dat dit eigenlijk na de update met sp2 nog steeds een "home" versie blijft die deze mogelijkheid niet heeft? Na sp2 zouden er voor zover ik weet geen verschillen meer zijn tussen de home en de pro versie. Of toch wel??

Eenvoudig gevraagd: hoe kan een gebruiker op een xp-home + sp2 machine met beperkte rechten mappen delen op het netwerk?

Alvast bedankt voor reacties

Geef die andere gebruiker eens even alle rechten.
Wijzig dan de gedeelde mappen onder zijn/haar naam en zet daarna de rhten weer terug.
Werkt het dan wel.

En home blijft anders dan pro hoor ook met sp2 erop.

Hoi Puppie, bedankt voor je reactie. Net geprobeerd maar helaas: Windows laat zich niet om de tuin leiden. Zodra de gebruiker weer beperkte rechten heeft en vervolgens inlogt is de gedeelde map weer een gewone map. :( Het zal 'm toch wel zitten in die verschillen tussen pro en home.

je vinkt wel aan dat andere gebruikers de inhoud mogen wijzigen.

Ja, want daar ging het mij in hoofdzaak om. Het lijkt erop dat het delen van mappen op een home machine voor een gebruiker met beperkte rechten gewoon niet mag van meneer Gates. Ook het handje die een gedeelde map kenmerkt is niet aanwezig. Weet niet hoe dit in de pro versie is, anders zet ik die gewoon op. (En dat werk wilde ik mijzelf nou net besparen :confused: )

En die andere gebruiker mag die niet alle rechten hebben.

Nja, niet mogen, niet mogen.... Het is een beginnend maar zeer ondernemend pc gebruikertje en ik weet van mezelf nog HOE ondernemend ikzelf was en hoe vaak ik de boel niet om zeep heb geholpen :D . Verder vind ik het wel een veilig idee dat allerlei dingen vanaf internet niet zomaar zonder admin rechten geïnstalleerd kunnen worden. Ik ben nogal zuinig op mijn, goed lopende, systemen maar misschien heb je gelijk en moet ik een beetje makkelijker worden ;)

Maar dat kun je heel makkelijk oplossen.
Maak met ghost een image en als er iets fout gaat zet je binnen de kortste keren alles weer terug.
Ghost 9 is nu in het nederlands en je kunt dan zelfs de image op een andere computer neer zetten.
Dus via jou netwerk naar de andere pc.
Je kunt dan zelfs elke week een back-up laten maken.

Naar aanleiding van een thread waarin o.a. Tanja antwoordde (Waarin weer eens duidelijk werd dat het erg onbeleefd is om nooit meer iets van je te laten horen als je een topic hebt gestart) (Dit betreft niet Tanja, overigens. Laat daar geen misverstand over bestaan) ben ik mijn eigen gestarte topics eens aan het nakijken; tot mijn schande kwam ik erachter dat ik zelf nog iets had open staan :o zonder afsluitende reactie. "Ondank is 's werelds loon" is meestal niet mijn credo.. Sorry Pup.

Ghost heb ik nog niks mee gedaan. Lijkt me trouwens een leuk programma om eens aan te ruiken. Alhoewel ik zo eentje ben van: loopt het niet gesmeerd? Verse install d'rover. Maar da's altijd zoveel werk....

De gebruiker heeft nu alle rechten. Weet het: is niet verstandig. Een Unix-gebruiker wordt bleek bij de gedachte om een gebruiker als root te laten werken. Maar goed. Ik heb met een programma "X-setup Pro" een zooi icoontjes uit het configuratiescherm weggehaald. Verder heb ik potentiëel gevaarlijke programma's verwijderd of niet geïnstalleerd en heb een massa services uitgeschakeld. Tevens heb ik de persoon in kwestie een curcus internet en e-mail gegeven en haar geleerd met Ad-aware, Spyboth en Antispywareblaster om te gaan. Het gaat al meer dan een half jaar goed, dus ik zet de vraag op opgelost.

Tnx Puppie

Pfff sidi dat was nog een oudje maar toch bedankt voor de reactie.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan