Kan geen netwerkadres vinden

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yariev

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2004
Ik heb een laptop die ik heb geformatteerd en wil deze weer via router toegang tot internet geven. Bij connectie maken, blijft deze hangen omdat hij geen netwerkadres kan verkrijgen.

Ik heb nog gekeken naar de MAC adressen en of deze staan vermeld in de router. Het vreemde is, dat het MAC adres van de geformatteerde laptop waarmee ik geen internetverbinding krijg er wel in staat, maar het MAC adres van een andere laptop (met wireless internetverbinding) er niet in staat?

Kan iemand mij helpen, ben ik iets vergeten tijdens installeren van laptop ofzo of is het wat anders??? :(

Ten eerste veranderd een macadres niet als je een herinstallatie doet. Een macadres is namelijk iets dat in de netwerkkaart geprogrammeerd zit (hooguit dat je het macadres met speciale software kunt aanpassen).

Verder vraag ik mij af of je ook een beveiliging hebt op je draadloze verbinding. Heb je bijvoorbeeld een WPA beveiliging en dan zoja welke type? Bij WPA is het namelijk zo dat het precies moet kloppen anders heb je wel verbinding maar werkt er verder niets.

Je zou ook kunnen testen wat er gebeurd als je tijdelijk een statisch ip gegevens invuld.
Dit kun je als volgt doen:
- Ga naar start
- Kies voor configuratiescherm
- Kies voor netwerkverbindingen
- Rechtermuisknop op de draadloze netwerkverbinding
- Kies voor eigenschappen
- Dubbelklik op Internetprotocol (TCP/IP)
Je kunt gebruik maken van het tabblad Alternatieve configuratie deze gebruikt windows namelijk zodra hij geen IP adres van een router krijgt.
- Haal de instellingen van automatisch af en vul de volgende gegevens in:
Ip-adres: een ip-adres binnen het bereik van de router bijvoorbeeld 192.168.0.99.
Subnetmasker: deze vult Windows automatisch in als je het ipadres hebt ingevuld. Bij een thuisnetwerk is dit meestal 255.255.255.0.
Standaard-gateway: hier vul je het ip van de internetrouter in
Voorkeurs-DNS-server: hier staat ofwel het ip van de internetrouter, of de dns van je provides
Alternatieve-DNS-server: zie voorkeurs-dns-server

De gegevens zoals de gateway en de dns kun je ook herleiden vanuit een andere pc.
- Ga naar start
- Kies voor uitvoeren
- typ in cmd en druk op enter
- in het verkregen dosvenster typ je in ipconfig /all
- Je krijgt nu een lijst met alle netwerkkaarten en de ipgegevens.

Let wel op want een ipadres moet op moment van gebruik uniek zijn in een netwerk.
Ik zie meestal dat een router op 192.168.0.1 staat.
En dat de pc's dan automatisch een ip uit de reeks 192.168.0.100 tot en met 192.168.0.150.
Printers en andere hardware met een eigen netwerkkaart hebben dan meestal ergens een ip tussen de 192.168.0.2 t/m 192.168.0.99.
Kies voor je tijdelijke ip-adres een adres waarvan je weet dat deze niet al in gebruik is.

Bedankt voor je reactie.

Een vast ip adres invoeren is geen succes.

Ik zie wel in de instellingen van de routersoftware staan, de macadressen met daarachter overal hetzelfde ipadres, nml 192.168.0.1
Ik vraag me af of dit wel juist is dan, jouw laatste alinea lezend.

Wat ik ook niet begrijp is dat 2 andere computers wel gewoon internet hebben....:shocked:

Heeft iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen, ik kom er zelf niet uit.

p.s. Ik kan wel netwerkverbinding krijgen met een onbeveiligd netwerk in mijn buurt!?

Laatst bewerkt:
Naast dat hele grote stuk over een vast ipadres had ik ook nog een andere vraag staan:
Maakt jouw draadloze verbinding ook gebruik van een beveiliging?

Zoiets als WEP of een WPA variant.
En zoja voer de netwerksleutel nogmaals in en controleer dubbel en dwars of alle hoofdletters enzo goed staan.

Edit:
Ik zag net over het hoofd dat je dus wel een beveiligt netwerk hebt.

WPA heeft namelijk de narigheid dat het helemaal moet kloppen. Anders heb je wel verbinding maar krijg je geen ipadres of kun je gewoon niet internetten.
Dus check het soort WPA, controleer dit ook eens bij de andere laptop.
En zoals net gezegt de netwerksleutel komt heel precies. Dus hij is hoofdlettergevoelig en controleer ook of je misschien niet een 0 (nul) aanziet voor een O (hoofdletter o).

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan